Welke velgen passen er onder een Skoda Octavia 4

Jessedew

Forumguru
Hoi forummers.

Ik ben op zoek naar een Octavia 4. Nu vind ik de velgen eronder belangrijk, maar velgen zijn ook nog later aan te passen (denk ik dan)
dus stel het interieur en de lakkleur bevalt (qua opties etc) maar de velgen niet. Kan ik altijd nog een ander type velgen zoeken.?

Ik vind de 18 inch velgen (Perseus) prima, die zou ik er onder willen zetten als die er niet onder zitten, of nog liever de 19 inch Becrux, maar die zie je niet vaak.

Nu is mijn vraag. Als er andere velgen onder zitten. Bijvoorbeeld 17 inch, of 18 inch die ik minder mooi vind, kan je dan zomaar switchen?

(het zijn tenslotte alleen Skoda velgen die ik zal monteren.) desnoods hou ik 1 setje voor in de winter.

En / of moet er ook nog iets geregeld worden als je van 17 naar 19 inch gaat ivm de wielafstand die dan veranderd.

(het monteren an sich kan ik wel zelf, weleens gedaan)

https://www.steekmaat.nl/auto/Skoda/Octavia (2020 - ).html (had wel deze site al gevonden)

Kortom mijn vraag, kan je gewoon makkelijk switchen van velg?

Alvast bedankt!

1983jeroen

Forumguru
Je moet ook kijken of de ET waarde niet teveel afwijkt van standaard en uiteraard of de omtrek van de banden ongeveer gelijk is.

Wanneer je originele Skoda velgen neemt zal de steekmaat en naafgat wel goed zijn.

Jessedew

Forumguru
dat is waar idd, mooi is anders. Heb nu 19 inch haha, ben er nog niet over uit. We gaan niet op wintersport en bij heftige sneeuwval kunnen we ook thuis werken, dus denk dat ik deze even laat voor wat het is. Beter iets van 17 inch zoeken.

EdK

Forumguru
gaan niet op wintersport en bij heftige sneeuwval kunnen we ook thuis werken
Tsja dan kun je ook met 4 seizoensbanden gaan rijden............meer dan voldoende voor in NL
Ook als vandaag waar stukken A12 niet schoon gekregen werden door RWS , en waar je dan op platgereden bevroren sneeuw reed

Heeft de PHEV geen grotere remklauwen? Of is dat alleen op de PHEV RS zo…?
Anders heb je kans dat de velg niet over de klauw past. Maar: kijk anders ff in de brandstofklep. Daar staan de bandenmaten.

Jessedew

Forumguru
Tsja dan kun je ook met 4 seizoensbanden gaan rijden............meer dan voldoende voor in NL

Ja is ook nog een optie, ik weet niet in hoeverre ik mn velgen een klein beetje mooi houdt met pekel. Bij mijn oude octavia waren de naafdopjes vergane glorie, maar dat was al voor mij en was een lease bak die natuurlijk nooit werd gewassen en veel snelweg reed. (voordat ik m kocht)

Had op de O3 ook all-seasons gelegd na een tijdje. Het is beetje dat ik tijdje terug achter voor 250 euro 1 nieuwe band heb moeten kopen haha. voor is het profiel niet super meer, nog wel voldoende, maarja, al je naar all-seasons gaat (wat idd voor mij prima is, kan je zelfs mee naar winterberg eventueel bij goed weer) dan moet ik in 1 x alle banden vervangen voor all-seasons. nja moet in september pas APK dan zou ik het kunnen overwegen.

• Leuk
Waarderingen: EdK

Jessedew

Forumguru
Ohja, @Disaster-Master goeie tip, het tankklepje, daarin staat R16-R19 en nog een aparte vermelding met een mogelijk reserve wiel? 125/70/r18? staat namelijk een autootje met een open kofferbak. Dan zou je zeggen dat elke 5x112 set eronder zou moeten passen? Kortom, ben er nog niet helemaal over uit. Grootste kans is dat ik deze winter nog niets verander.

ik heb net andere velgen onder mijn Octavia VRS gezet, diameter 18inch.
Was standaard pikzwart, dat vindt ik een beetje van het zwarte te veel en zeker met zwarte carosseriekleur.
Het zijn BORBET W, 18" 8" ET48 zilver, verkrijgbaar in enkele "kleuren" en correcte prijs.
Belangrijk is de ET waarde, dat is in principe ET 48 voor een Octavia 4 dacht ik.
Als je daarmee knoeit kan de stabiliteit van je wagen verminderen en in NL misschien last met de APK????
Standaard waren het velgen met breedte 7,5 inch, wat probleemloos wel kan is bvb velgen nemen van 8" breedte ipv 7,5 met behoud van de ET 48, spoorbreedte blijft identiek en de wielkast vult toch beter.
Op oponeo.nl >> velgen kan je ET 48 instellen en dan zie je alle velgen met die ET waarde.
ook de gaten voor de vijzen moeten correct zijn, 5-112 is normaal de Octavia maat,
naafgat 57,1 ook belangrijk, maar bij groter naafgat in de velg bestaan er wel aanpas-stukken
Wanneer je correct wil handelen volgens alle technisch normen is er niet echt veel keuze.

Bijlagen

• Naamloos.jpg
    Naamloos.jpg
    55,6 KB · Weergaven: 18

Martin-Octavia

Actief lid
Ik heb een Borbet Y 19 inch et44 past perfect. ET waardes van 48 tot 40 passen onder de Octavia 18 tot 20 inch. Probeer wel de 57.1 aan te houden dat je niet met vullingen hoeft te werken. Audi heeft bv 60.1.

Bovenaan Onderaan