Vreemde nevelige beschadiging / verontreiniging lak

RR Vliet

Nieuw lid
Goedemorgen,

2 weken geleden mijn auto helemaal gewassen. Daana gepolijst met de DA polisher en alle resterende waas verwijdert met een beetje spiritus oplossing. Als laatste de auto helemaal in de was gezet.

Het resultaat was naar tevredenheid. Hele auto voelde glad aan, alle zonnebrand vingers waren verdwenen en de regen parelt prachtig op de lak. Inmiddels is de auto door de regen weer vies geworden, maar ik spot zojuist ook iets geks op de dorpel.

Er zit een hele ruwe waas, met een scherpe rand op de foto. Alsof er over spray op is gekomen, en daar een papiertje zat? Ik herken de korrelige structuur van het dak van de auto, die heb ik niet helemaal schoon gekregen. Nu zit het dus ook op de dorpel. Ik ben sjagarijnig en vraag me heel erg af wat het is. Iemand een idee? En tips voor wat te doen?

IMG-20250905-WA0010.jpg IMG-20250905-WA0009.jpg

En nog even een totaal foto van na het poetsen

IMG-20250815-WA0023.jpg

PizzaPieter

Donateur
Voor een fotoapparaat is het lastig om goeie foto's van lak te maken, omdat hij slecht kan focussen.
Het kan helpen om even een stukje schilderstap ofzo náást de plek te plakken die je wilt fotograferen, zodat de foto beter gefocussed wordt en goed duidelijk wordt wat je wilt laten zien

RR Vliet

Nieuw lid
Ik worstelde ermee inderdaad. Eerste foto was wel in focus, tweede foto niet gelukt

Edit: nog een poging gewaagd. Rechts van mijn hand loopt een rechte verticale lijn. Links daarvan is de lak 'schoon', vanaf de lijn voelt het erg ruw

IMG-20250905-WA0019.jpg

Laatst bewerkt:

RR Vliet

Nieuw lid
Zeker niet. Deze streep is overigens ontstaan nadat de auto na het polijsten een paar dagen stil heeft gestaan. Ik weet dit omdat de dorpels vol zonnebrand vingers zaten, en ik deze uitvoerig gecontroleerd heb na het polijsten. Daarnaast was de hele auto glad toen hij in de was zat, en hij voelt hier duidelijk ruwer aan

RR Vliet

Nieuw lid
Nee, de donkere kleur rechts naast mijn hand is de kleur van de schone lak. Verder rechts daarvan zie je een scherpe lijn waar de vervuiling begint, deze vervuiling is ruw en geeft een veel lichtere waas.

EdK

Forumguru
Zoals al gezegd is en ook door @Cordoba beaamt zal worden is het raadzaam om even een stuk schilderstape dwars over goede en slechte deel te plakken en dan nog een foto te maken en te posten
Door de tape word er daar meer op gefocust door je camera waardoor in algemeen het beter is te zien.
En maw ook een beter antwoord met wat te doen is te geven

RR Vliet

Nieuw lid
Gaat 'm niet worden. Vakantiehuisje in DE momenteel. Daarnaast zal de focus op mijn hand weinig verschillen van de focus op een stuk schilderstape. Wat je ziet is wat je ziet. Donkere zwarte Skoda lak naast mijn hand, dan een verticale lijn (dit is geen schaduw of lichtval maar het begin van de vervuiling), en daarna de lichte waas van de vervuiling die ik niet kan plaatsen en met een vochtige doek ook niet verdwijnt

EdK

Forumguru
Doordat je verteld dat je niet aan kleien bent geweest na eerst de wagen gewassen te hebben
Maar dus meteen aan polijsten, vermoed ik zomaar dat je de zonnebrand over de gehele plek hebt verspreid ipv dat je dacht deze te verwijderen.
Dus tsja wasbenzine en de boel na een wasbeurt zodat al zand en vuil weg is de plek met wasbenzine als eerste cleanen, en dan toch kleien en hierna licht polijsten en in de wax zetten....

RR Vliet

Nieuw lid
Zou het? De zonnebrand is ten minste 2j oud. Kan het verspreiden hiervan op een later moment weer tot ruwe lak leiden? Wat een kakspul is het ook. Ik zal me eens in gaan lezen in kleien. Vervelend, eigenlijk helemaal geen zin in

EdK

Forumguru
Je zou eens kunnen kijken op forum van carclean !
En kun je niets vinden daar dan een vraag er neerzetten na je ingeschreven te hebben en je voorgesteld te hebben....

RR Vliet

Nieuw lid
Ga ik doen. Ik twijfel namelijk ook of hele oude zonnebrand dit kan veroorzaken. De lak was natuurlijk aangetast, maar ik verwacht niet dat er na meerdere jaren nog restanten inzitten. Ik verwacht wel dat jouw oplossing de juiste is en dat vind ik extreem jammer. Want je kan volgens mij niet kleien met een DAP, en ik hou niet van handenarbeid...

Ben overigens heel blij dat je meedenkt. Dank!

EdK

Forumguru
Kleien met de DAP dat gaat niet
Maar kleien is op zich niet zo vermoeiend werk hoor.
Beetje glijmiddel wat erbij hoort sproeien en dan met kleiblok eroverheen tot vuil opneemt en object glad word ( niet boenen )
Af en toe even kleiblokje weer boetseren en opnieuw beginnen.
Denk dat je op gemak met een uurtje het wel gekleid hebt dan...

RR Vliet

Nieuw lid
Hele auto in een uur? Dat zou meevallen. Je hoeft dus niet krachtig te boenen? Hoe zou je het omschrijven, eerder rustig wrijven oid? Ik zal eens wat YouTube erop naslaan

EdK

Forumguru
Bij carclean staan volgens mij meerdere YT filmpjes met hoe te behandelen
Of dat via hun website is of via het forum is dat weet ik niet...
En ja het is niet aaien maar ook niet boenen dat kleien, maar iets wat ertussen in zit

Canon-Eye

Forumguru
Daarnaast zal de focus op mijn hand weinig verschillen van de focus op een stuk schilderstape.
Dat zou je misschien denken, maar er zit toch wel een centimetertje verschil in de dikte van je hand (vinger) en die van een stukje tape. En bij dichtbijfotografie maakt dat verschil.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan