krakend/knakkend geluid bij insturen

pkrijgsman

Senior Member
Skodabroeders,

Sinds enige tijd een geluid wat zich de laatste tijd vaker voordoet: Als ik op een (vlakke) weg afrem én tegelijk instuur om een bocht te nemen, dan hoor ik een krakend/ vooral knakkend geluid bij de voorwielen. De insturing is (vaak) nog niet maximaal. Zou (!) het kunnen dat het stuurhuis niet helemaal oké is? Rechtsvoor zit er op de velg een kras, maar ook een andere (nieuwere) voorband. Je zou bijna denken dat iemand een keer enthousiast een stoeprand meegenomen heeft, met alle gevolgen van dien. Of ben ik nu te pessimistisch? Nadrukkelijk: het is niet het zogenaamde VAG-rubber gekraak. Althans, dit geluid klinkt toch anders dan bij de vorige Skoda, een O2 FL Combi. Dat VAG rubber gekraak hoorde ik dan vooral in de winter én hoor ik nu bij lag temperaturen in de Superb.

Wat is jullie mening?

Coled

Forumguru
Niet het bekende draagarm rubber?
Ik heb zelf ook een kraakje met insturen maar dat zijn de veren die 'werken' in de schotels. Dit is gekomen na de verlaging..

Tees

Donateur
Klinkt mij idd niet in de oren als de bekende VAG-draagarmrubber-kraak. Is het beide kanten op sturend? Dan zou het stuurhuis voor mij ook onlogisch zijn, dan zou ik slechts één van beide kanten verwachten.

Ik dacht zelf ook meteen aan de veerschotels, dat is meestal de oorzaak van knappende/kloenkende geluiden bij het insturen.

pkrijgsman

Senior Member
@Tees inderdaad beide kanten, als ik me niet vergis. Maar veerschotels? Er staat 115000 op de teller, zou dat niet een snelle slijtage zijn?
Ik zal nog ns n rondje doen, het is nu vooral bij sturen naar links. Wellicht naar rechts ook, ga k checken!

pkrijgsman

Senior Member
Oh, aha. Dus toch wat slijtagegevoelig kennelijk:oops:
Gelukkig melding gemaakt binnen bovag termijn...binnenkort afspraak maken, dan weet ik meer en kom er op terug...

Bovenaan Onderaan