Kabelboom trekhaak

Skodad52

Nieuw lid
Kabelboom trekhaak

Sinds juni ben ik in het bezit van een Yeti 1.2 TSi

Automaat met trekhaak

Op punt 9 van de Jaegerstekker heb ik geen spanning. (Nodig voor de lift van de fietsendrager)

De zekeringkast van de Yeti heeft bij mijn exemplaar geen zekeringen zitten in de posities 2, 3, 8 en 36.

Ook de mescontacten voor de zekeringen ontbreken.

Ik zal dus ergens boordspanning moeten regelen.

Ik denk dat daar wel uitkom.

Waar ik vastloop is de kabelboom die vanaf de Jaegerstekker ergens achter de bumper verdwijnt.

Zit achter de bumper, laadruimte of achterlicht een connector dit de Jaegerstekker verbindt met het elektrische systeem van de Yeti?

andrehj

Forumguru
Die kabelboom gaat naar het aanhangerregelapparaat, meestal ergens links-achterin de kofferbak.
Maar je hebt ook best kans dat die pin9 helemaal niet bedraad is, dus dan moet je een nieuwe kabel + stopcontact aanleggen.

andrehj

Forumguru
Pin 9 is normaliter de constante plus, en pin 10 de geschakelde (voor de koelkast in de caravan). Het zou echter zomaar kunnen dat ook pin 9 na een tijdje stilstand afgeschakeld wordt om te voorkomen dat de accu van de auto leeggetrokken wordt.
Bij mijn caravan merk ik dat niet, omdat die ongemerkt overschakelt op de caravanaccu.

Bovendien wordt de spanning op pin 9 meestal (en afhankelijk van merk/type regelapparaat) pas ingeschakeld als er een aanhanger wordt gedetecteerd (via de verlichtingspennen), maar dat zou toch bekend moeten zijn?

1983jeroen

Forumguru
Pin 9 was bij de Octavia altijd actief dus zal dat bij de Yeti ook wel zo zijn.
Bij mijn huidige auto kun je die niet meten omdat die pas wat doet als de auto de verbruiker ziet.

Voor de lift heb je een zekering van minimaal 10A nodig, maar ik zou het dan meteen goed doen en een dikkere kabel met zwaardere zekering plaatsen

Skodad52

Nieuw lid
Bedankt voor de verschillende reacties.

Inmiddels wat meer zaken uitgezocht.
Wat ik niet weet wie de leverancier is van de kabelboom en regelbox (deze ligt inderdaad links achter een schot)
Bij een leverancier van dergelijke kabelbomen (ECS) heb ik de montage-instructies gezien van de kabelboom die zij leveren.( ik weet dus niet wat er in mijn Yeti zit)
Het ontbreken van de zekeringen (voor extra aansluitingen) op de plaatsen zoals omschreven in het instructieboek ( posities 2, 3, 8 en 36) geeft mij een indicatie dat de kabel boom waarschijnlijk niet goed is gemonteerd.
Zowel zekeringen als de contacten voor in de zekeringhouder zouden moeten zijn gemonteerd.
Bij mij is dat niet het geval.
Het “programmeren” (inlezen) van de regelbox kan ook nog een probleem zijn (detectie pen 9 niet goed of helemaal niet ingesteld).

Ik heb de Yeti (tien jaar oud) sinds juni in mijn bezit.
Het naar mijn idee simpele probleem (geen spanning op pin 9) lijkt toch iets gecompliceerder.
Ik heb nog garantie op mijn aankoop dus ga ik contact opneem met de Vak Garage die hem mij heeft geleverd om het probleem op te lossen.

Ter info ik heb het contact nodig om een fietsendrager met lift te kunnen bedienen.
Merk: Pro User
Type: Diamant Bike Lift
Deze gebruikt maximaal 8 Amp.
Afzekeren op 10 Amp.
Deze gegevens gekregen van de fabrikant dit sta stom genoeg niet in de handleiding.

Tees

Donateur
Wat ik me afvraag: heb je de fietsendrager al eens gemonteerd en getest of die lift werkt? Als het idd zo is dat er pas stroom geleverd wordt als er een belasting gedetecteerd wordt, dan is alleen de spanning over pin 9 en massa meten niet genoeg.

1983jeroen

Forumguru
Ter info ik heb het contact nodig om een fietsendrager met lif
Deze gebruikt maximaal 8 Amp.
Afzekeren op 10 Amp.
Deze gegevens gekregen van de fabrikant dit sta stom genoeg niet in de handleiding.

Deze waardes zijn normaalgesproken ook niet zo relevant. Iedere trekhaak die bij een garage of fabriek is ingebouwd en voorzien van constante stroomdraad is veel zwaarder afgezekerd dan 10A

hemi24

Forumguru
@Skodad52 : posities van zekeringen verschilt per leverancier van de kabelset, zo heeft Erich Jeager een set waarbij een 20A zekering voor de module op positie 9 zit en er direct bij de accu een zwevende zekering zit voor de constante voeding.

Dus misschien even kijken of er kabels bij de accu zijn aangesloten met een losse zekeringhouder…

• Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan