Te weinig koelcapaciteit met caravan; import-auto

Rolie

Lid
Bedankt voor het meedenken. Airco-service was begin dit jaar. Maar geloof niet dat ze dan ook koelmiddel bijvullen. Dat kan alleen door alles eruit te halen, te wegen, en de juiste hoeveelheid weer toe te voegen. Airco schakelt ook uit in opdracht van motor-management: "B10F000: Function limitation due to compressor switch-off by engine".
 

hemi24

Forumguru
Dat kan, maar dat kan net zo goed met bijvoorbeeld benodigd vermogen te maken hebben als met een te hoge temperatuur...
Ik zou het eerst eens zoeken in de vulgraad van de airco!
 

Tees

Donateur
En dat airco bijvullen (of zoals je terecht benoemt: hervullen) moet wel eens in de ~3-4 jaar gebeuren. Want je verliest langzaam wat koelmiddel over de jaren. Dus als dat al even geleden is, zou ik dat toch als eerste laten doen, dat is tamelijk goedkoop en wie weet de oplossing? En dan even navragen hoeveel extra erin gegaan is, dan heb je een idee.

Ik heb ook even op die foutcode gezocht: op t RossTech forum suggereert iemand dat t aan de accu kan liggen. Hoe oud is die?
 

PizzaPieter

Donateur
Tamelijk gênant dat niemand daaraan gedacht had @PizzaPieter! Dan zie je maar weer: Wegenwachters zijn de echte probleemoplossers. Die moeten met relatief beperkte middelen een auto weer rijdend zien te krijgen. Beetje de MacGyvers van de weg ;)
"Tamelijk genant" inderdaad. Heeft me een boel ellende, tijd, irritatie en vakantiepret gekost.

@Rolie , mijn combinatie reed prima en zonder verhoging zolang ik op een vlakke weg reed (of naar beneden, of zonder caravan). Alleen mét caravan een heuveltje of (of een viaduct over bij >25graden Celsius) werd een probleem. Zonder caravan kon ik zonder problemen bij >40graden steile hellingen nemen (daarom werd door de garages in Frankrijk geconcludeerd dat het de waterpomp niet kon zijn). Duh.

@hemi24, hoe het in de praktijk gemeten wordt (gecontroleerd) of hoe het zou moeten zijn inderdaad. Ik waag me daar niet aan. Heb een caravanweger en weeg altijd op 3 punten; dissel en 2 wielen.
Dissel tot ca 80-85kg, totaal niet meer dan toegestaan en tussen links en rechts niet meer dan 50kg verschil.
 

Rolie

Lid
@Tees, dank voor het zoeken. Accu is echter twee jaar geleden vervangen. Ik hou de airco hervul-optie in gedachten.

Wittebrug (waar ik de auto heb gekocht) heeft ondertussen gereageerd. Zij hebben opgezocht dat mijn auto 0Y1 heeft en dat auto's in NL geleverd ook 0Y1 hebben. Standaardklimaatzones. Wel raar dat deze PR-code niet op de sticker in de achterbak staat vermeld.
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Gewicht is één, maar met een vouwwagen heb je natuurlijk nauwelijks tot geen last van toename van weerstand van de rijwind.

Dus ja, ik zou ook niet verwachten dat jij veel last zou hebben met een vouwwagen.
 

Rolie

Lid
Ik heb nog even zitten bladeren op CarProg2 en kwam ook de 450 watt 5Q0121203DE tegen. Deze past volgens het systeem van de dealer niet ook al is hij wel genoemd bij motor CZDA. Fan-diameter 440 mm. Ik denk vanwege de hoogte van de radiator; 414 mm. Om nu ook de radiator(s) te laten vervangen door hogere varianten gaat misschien wat ver.

Dealer geeft aan dat het een advies vanuit fabriek is om bij montage van trekhaak 5WA121203G te monteren. Ik denk op dit moment dat ik dat ook maar ga doen tijdens olieservice komende maart/april.
 
Beste Rolie,
Ik stuitte deze zomer op exact dezelfde symptomen.
Airco schakelt vanzelf uit met het rijden met een caravan en gaat spontaan weer aan.
Ik heb twee foutcodes in de auto staan en deze komen met jouw meldingen overeen.
Ik heb geen verhoogde koelvloeistof temperatuur ervaren, wel zat de olietemperatuur vaak boven de 120 graden.

Is het bij jou opgelost met de grotere radiatorfan?
Heb je de airco nog laten controleren?

Hoor het graag, alvast bedankt.
 
De eerste keer inderdaad. Olietemperatuur is mijn zorg niet.

De airco die uitvalt en de storingen die in de auto staan wel. Idem aan het topic.
 

Rolie

Lid
@Dennis5E, ik heb mijn radiator-fan begin 2024 inderdaad laten vervangen. Dat jaar zijn we in de zomervakantie naar omgeving Bordeaux geweest en bood de route eigenlijk geen goede testcases. M.a.w., ook met oude radiator-fan had ik hier geen problemen verwacht.

Dit jaar met én een grotere caravan (7,2 meter, ongeveer precies 1500 kg) en weer twee kind-jaar erbij met volle bepakking richting Zuid-Frankrijk en Spanje. Veel hellingen gehad. De helling van de A9 van Spanje naar Frankrijk was mijn grootste angst maar ook verder richting (het veel warmere) Dordogne bleken nog betere testcases te liggen. Lange en steile beklimmingen terwijl het buiten dik 30 °C was.

Conclusie: koelwater bleef uitstekend uit het rood en de airco is geen enkele keer uitgevallen. Olietemperatuur maximaal 135°C. Ik zou boven de 135 wel rustiger aan gaan doen maar zover is het niet gekomen. Tijdens beklimmingen altijd vol gas kunnen rijden (tot wat redelijk is qua lawaai dus niet boven 3500/4000 rpm).

Voor mij bood de grotere radiator-fan dus uitkomst.
 
Bedankt voor je uitgebreide reactie!
Ben er enorm mee geholpen.

Heb je ook even een pb gestuurd met wat caravan gerelateerde vragen.
 
Bovenaan Onderaan