Koppelingspedaal blijft even onderin plakken

locker14

Actief lid
Een berichtje vanaf mijn vakantiebestemming in het schöne Duitsland. Vandaag zijn we met onze vouwwagen achter de O3 naar Duitsland gereden. De reis verliep prima en de auto deed wat we van hem/haar verwachtten. Toch gebeurde onderweg iets vreemds: toen we op de snelweg een keer moesten afremmen voor een baustelle en ik moest schakelen, voelde het koppelingspedaal vreemd aan. Intrappen ging iets zwaarder dan normaal maar nog prima, maar hij kwam heel langzaam weer omhoog. Alsof hij even op de bodem bleef plakken. Het gebeurde 2 of 3 keer achter elkaar. De laatste keer schoot het pedaal vanaf de laagste stand ineens weer omhoog met een ‘klonk’ en toen was het probleem voorbij. De resterende 100 kilometer gewoon prima de koppeling kunnen gebruiken.

Herkent iemand dit? Is dit iets om ter plekke even voor naar de garage te rijden? We hebben 2 jaar terug eens langs de snelweg gestaan met onze oude Fiat, toen de drukgroep van de koppeling het begaf. Ik hoop niet dat dit weer een voorteken is. Tips en advies zijn welkom
 

MarkvdD

Forumguru
Kijk eens of je mat wel goed ligt en niet te ver naar voren. Heb ik eens gehad met m'n vorige Octavia, toen bleef het koppelingspedaal net achter de rand van de mat hangen en schoot dan opeens omhoog.
 

locker14

Actief lid
Ik zal er eens naar kijken. Maar de mat zit vastgeklikt op de originele bevestigingspunten. Hij kan dus ook niet schuiven?
 

tim_j

Forumguru
Ik hoop voor je dat dat het is.
Ik had hetzelfde, dat het pedaal tegen mn voet aan klapte na indrukken. Toen was de koppelingsset+hevel vervangen. Kennelijk was de koppeling aardig gesleten en lag er een boel stof in het huis.
 

locker14

Actief lid
Net even gecheckt, de vloermat ligt vast op zijn plek. Ik denk dat dat niet de oorzaak is. Als ik op het probleem Google vind ik ook ‘lucht in het systeem’ als oorzaak? Dat zou dan weer vrij onschuldig zijn…
 

Tees

Donateur
Lucht in t systeem zou idd goed kunnen, maar de vraag is dan hoe dat erin gekomen is. Ik zou nog even afwachten of t vaker voorkomt, zo niet dan was t een belletje dat even verkeerd zat, anders zou t meer kunnen zijn.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Kijk eerst eens naar het niveau van de (rem-)vloeistof, de koppeling deelt die vloeistof met de hoofdremcylinder, en de eerste die een tekort krijgt is de koppeling.
 

locker14

Actief lid
Vloeistoffen zal ik straks even checken. Zojuist de garage in Nederland gebeld. Daar vermoeden ze dat het mechanisme (veer/cilinder) voor bediening van het pedaal even scheef zat of vervuild. Ik zou gewoon door moeten kunnen rijden. Als het probleem weer terugkomt, even naar de garage
 

EdK

Forumguru
En onlangs wel rondom de pedalen alles gestofzuigd ?
Want vuil kan soms ook rare dingen doen...
Met caddy van werk en vaak werkschoenen met redelijk wat modder kon ik op bepaald moment me gas amper nog indrukken
Bleek er onder pedaal een klont modder te liggen met wat kiezels erin.
Stofzuiger erdoor en geen last meer van gehad, en nu zuig ik het regelmatig eromheen schoon
 

locker14

Actief lid
Nu twee weken later, het probleem is niet meer teruggekomen. Wel voelt het koppelingspedaal anders dan voorheen. Hij veert nog zo soepel in en uit, maar bij het indrukken voel je dat je iets samenperst. Alsof er allemaal kleine luchtbelletjes of zandkorreltjes in de vloeistof zitten.
 

EdK

Forumguru
In de tijd dat ik motor reed , ververste ik deze jaarlijks en zodra er dus nieuwe DOT4 olie in zat merkte je dat de verversing nodig was
Remkracht was na verversing aanmerkelijk beter.
En als je gevoel / idee hebt dat er luchtbelletjes in leiding zitten, dan zou ik zo snel mogelijk hier toch wat aan doen !
Je wil niet hebben dat je straks wil remmen en je in het niets trapt en geen meter remt....

Ps: wil je niet bang maken, maar zou het wel serieus nemen...
 

locker14

Actief lid
Ik ga volgende week na thuiskomst wel even naar de garage, geeft ook wel een veilig gevoel om het even te laten checken.
 

locker14

Actief lid
In november 2023, dus ruim 1,5 jaar en ca. 16.000 km geleden. Zo’n 4 maanden terug heeft hij nog een kleine beurt gehad, maar geen idee of ze dan ook naar de remvloeistof kijken.
 

EdK

Forumguru
Nadeel van remvloeistof is dat het vocht aantrekt.
Aangebroken flesje kun je dan ook beter meteen naar chemisch depot van je gemeente brengen
Maar goed of je 1,5 jaar nu 5000 km rijd of 60K, de vloeistof verouderd in die periode dus gewoon...
 
Bovenaan Onderaan