Betere comfort door een "hogere" band te kiezen met een Karoq 2022 ?

hemi24

Forumguru
Om gezond nadenken even te stimuleren:

Een gemiddelde autoband heeft een doorsnede van ca 60 cm (600 mm)

Verschil tussen een nieuwe band en een versleten (winter) band is 6 mm afname van de profieldiepte.

Dus het verschil tussen een nieuwe en een versleten band is al 12 mm, oftewel -2%…

Daarom til ik niet zo zwaar aan de 3,4%.

Bulletproof

Nieuw lid
Goeiemiddag,
Mijn naam is Marnix, Belg, en ik ga binnen een paar maand een Karoq Sportline 1.5TSI DSG bestellen. Mijn huidige wagen is dan einde lease, en via de werkgever kunnen enkel nog full-electric wagens, en da's niet mijn ding.
Het plan is om de standaard 18" velgen met 215/50 R18 te houden om winterbanden op te laten zetten, en voor de zomer een set nieuwe BBS CI-R 8x19 ET44 velgen aan te schaffen. Op deze velgen had ik graag 245/40 R19 gehad, omdat deze wss iets minder oncomfortabel zijn dan de 225/40 R19, en ook omdat de wielkasten dan beter gevuld gaan zijn. Volgens BBS zou dit kunnen zonder dat de band ergens raakt. Wel zouden er dan een soort van antispatplaatjes moeten geplaatst worden om het opspatten van regen tegen te gaan, maar ik vermoed dat ik dit ga vergeten... Het verschil in omtrek is in vergelijking met de 225/40 R19 te groot (+2,41%), maar tov de originele 215/50 R18 scheelt dit maar +0,95%, dus binnen tolerantie...
Nu zou ik de technische keuring zowieso doen met de winterset met originele maat.
Heeft er iemand ervaring met 245/40 R19 banden op 8x19 velgen op zijn Karoq? Op 8,5"x19 velgen zou dit (volgens BBS) problematisch kunnen zijn, omdat dan wss de flanken van de banden iets minder naar binnen 'getrokken' worden.
Of zijn er eventueel andere argumenten om niet zo breed te gaan?
Alvast Bedankt voor de reakties.

Bovenaan Onderaan