problemen met koelvloeistof en oliekoeler ?

ciliman

Nieuw lid
Hallo, in december ging mijn wagen binnen in de garage ( geen officiële dealer) en volgens de garagist was de waterpomp stuk, deze werd vervangen, er zou ook een lek geweest zijn aan de carter dus die werd ook vervangen, ik kreeg wel te horen dat er problemen waren bij het uitlezen vd computer, er zou 1 vd pinnetjes vd obd stekker scheef zijn geweest en de garagist beweerde dat hij daardoor het motorgedeelte niet meer kon uitlezen. Dus werd me aangeraden om een andere obd stekker te laten plaatsen ( 300 euro) daarvoor moest de wagen een tijdje later terug binnen omdat er in december geen tijd voor was. Ondertussen stelt mijn man vast dat de koelvloeistof ineens nogal donker gekleurd was ipv roze. De roze koelvloeistof leek ineens grijs te zijn geworden. Het voertuig ligt op lpg en volgens de garagist gaf de computer vd lpg installatie storing op zijn programma waardoor hij het motorgedeelte niet kon uitlezen want wat bleek: toen de obd stekker vervangen werd kon hij het motorgedeelte nog steeds niet uitlezen, hij zei ook dat ik eerst maar moest passeren bij een lpg specialist omdat er volgens hem toch een lek was aan de verdamper. Vonden wij raar want er waren geen problemen als de auto op lpg reed, als een verdamper lekt of stuk is, merk je dit toch.Mijn man keek dit na en vermoedelijk is er door het onder druk vh circuit, een leiding naar die verdamper wat los komen te zitten waardoor er inderdaad wat water druppelde en het leek alsof dit vd verdamper kwam, mijn man heeft de collier van die leiding terug wat vaster gedraaid en probleem is opgelost. Dan terug nr de oliekoeler want die wou de garagist pas vervangen nadat we eerst bij de lpg specialist langs waren geweest. Wij dus naar andere garagist die wij vroegen om de oliekoeler te vervangen, toen deze de dop vh reservoir open draaide, als de motor stil lag, stootte de koelvloeistof naar omhoog, dat was volgens garagist 2 niet normaal dus deze stelde voor om een diagnose uit te voeren en om het watercircuit nog maar eens onder druk te zetten. Na diagnose scheelde er volgens garagist 2 niets en was de oliekoeler niet stuk en hij stelde voor om gewoon koelvloeistof te vervangen en het ganse circuit te spoelen. Hij was er wel in geslaagd om zonder problemen het motorgedeelte te kunnen uitlezen in tegenstelling tot garagist 1 die dat probleem wijdde aan een storing vd computer lpg gedeelte.Toen ik mijn auto ophaalde na diagnose schakelde die ineens niet meer over op lpg, garagist 2 beweert dat dat niets te maken heeft met de handelingen die zij uitvoerden maar kan er geen uitleg voor geven. Dat is nu ook mijn vraag niet want morgen gaan we dat laten nakijken bij een lpg specialist. Mijn man heeft vandaag ook vastgesteld dat er bij warme motor die stil gelegd wordt, dadelijk erna zich een waterdarm vacuum zuigt, het gaat hier om een dikke darm die uit het thermostaathuis komt thv radiator. Nadat mijn man de dop vh reservoir koelvloeistof open draaide, vulde de darm zich weer met water. Omdat wij een beetje de indruk krijgen dat beide garagisten maar een gok doen, vraagt mijn man zich af of dat vacuum zuigen vd darm een symptoom is van een oliekoeler die stuk is. Mijn man heeft zelf een spoeling gedaan en de koelvloeistof uit het reservoir gehaald en daar zag je ook duidelijk hier en daar druppeltjes olie drijven op de koelvloeistof of duidt dit op een ander (groot) probleem vd motor ? We zijn een beetje ten einde raad....Tijdens het rijden met de auto, wat momemteel enkel op benzine lukt en niet meer op lpg, is er geen probleem, je voelt niets.
 

hemi24

Forumguru
Welkom,
Klinkt als een beginnende soap dit alles…
Watvoor type wagen hebben we het hier over?
Superb van het derde type kom je niet zovaak tegen met LPG…
 

ciliman

Nieuw lid
Het gaat om een superb stationwagon 3, 1.8 tsi, hij lag niet op lpg toen we hem 2de hands kochten, hebben dat nadien laten plaatsen bij Vanmeenen in Eeklo.
 

hemi24

Forumguru
V.w.b. De problemen met het koelsysteem:
1. Laat controleren of de slangen weer juist zijn aangesltoen.
2. Check of het systeem correct is afgevuld, zonder luchtinsluiting.
 

ciliman

Nieuw lid
.
dat was een vraag die ik straks in mijn 1ste bericht ook al wou stellen maar vergeten te stellen ben: kan dit inderdaad veroorzaakt worden door een verkeerd aangesloten slang want garagist 1 zei dat hij liever niet aan de auto werkte indien hij nadien het motorgedeelte niet kon uitlezen indien er een darm verkeerd zou aangesloten worden... dank voor uw antwoord
 

Rob.nl

Senior Member
Ik heb dit ooit gehad met n Chrysler. Revisieset verdamper erin en voilla.....als nieuw. Druppeltjes olie had ik ook, kwam uit de lpg, hier zit een minuscule hoeveelheid olie in.
Ik zou dit eens nazien, is gemakkelihk zelf te doen..
 

ciliman

Nieuw lid
sorry voor het laattijdige antwoord maar bedankt voor je reactie, mijn man zei dat het best daarvan kan komen omdat hij ook al een zo een doek in een verdamper heeft vervangen en er toen inderdaad druppeltje olie in die doek hingen. Ondertussen is de auto bij Vanmeenen binnen geweest en bleek de computer vd lpg stuk te zijn, vermoedelijk doordat garagist 2 de stekker uittrok vh computergedeelte lpg terwijl de motor draaiende was, gisteren auto gaan halen en geen enkel probleem ondervonden. Vandaag gestart en auto draaide precies maar op halve kracht, lampje epc ging ook branden dus opnieuw problemen maar waardoor ??? Het leek erop dat de auto zowel lpg kreeg als benzine bij het starten en dat hij leek te verzuipen. Ik weet natuurlijk nog steeds niet of die oliekoeler nu stuk is of niet en of een defecte oliekoeler het epc lampje ook kan doen branden ????
 

Tees

Donateur
Ik zou eens beginnen met de auto (laten) uitlezen om te zien welke foutcodes deze opwerpt, aangenomen dat dat ondertussen weer kan. Het begint nu een beetje gokken te worden, en dat leidt meestal tot dokken...

N.B. wat meer enters en/of witregels gebruiken in je tekst helpt enorm voor de leesbaarheid.
 

ciliman

Nieuw lid
Ze hebben bij Vanmeenen een 2de hands druksensor gebruikt om op de verdamper te zetten en die zorgde er blijkbaar voor dat epc lampje ging branden, waarom die dat gisteren al niet deed en vandaag bij starten bij koude motor wel ????

oude druksensor er terug op gezet, lampje epc gaat niet meer branden. Ik ben het wat beu aan het worden dat ze overal hetzelfde doen, uitlezen en de ene zegt oliekoeler kapot, de 2de zegt niet, welke waarde of hoe betrouwbaar is dat uitlezen dan nog, bij vanmeenen zullen ze hem ook wel uitgelezen hebben, doen ze altijd, maar ik was er niet bij gezien iemand anders die ook lpg plaatst met mijn auto naar daar is gereden.

het is ook een probleem om zo maar dadelijk ergens terecht te kunnen voor uitlezen, heb al gebeld bij andere die bij vw/audi werkt en in bijberoep klust, die zegt, ik wil je helpen maar wel 3 weken wachten, allemaal te lang als epc lampje opnieuw gaat branden en bij officiële garage is mijn ervaring wordt het sowieso dokken en is het probleem vaak nog niet opgelost.
 

Tees

Donateur
Uitlezen heeft heel veel waarde, mits de interpretatie correct is. Hedendaagse autos zijn dusdanig electronisch complex dat je zonder uitlezen bijna nergens komt. Probleem zit m vaak in die interpretatie. Er zijn nogal veel monteurs die de foutcode te kort door de bocht interpreteren en dan het verkeerde onderdeel vervangen.

Als je vraagt naar de foutcodes en die hier post, dan kunnen we daarbij helpen. Zonder die informatie wordt het voor iedereen hier ook erg ingewikkeld om je echt verder te helpen.
 

Arjan1985

Forumguru
@ciliman Ik lees dat je toch redelijk veel kennis hebt. Wellicht zo’n OBD eleven dongel kopen? Daar kun je volgens mij direct zelf mee uitlezen. Maar weet het niet zeker. Die steek je in de auto en via je telefoon kun je de foutcodes lezen en uploaden. Ben ik correct @Tees?
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

ciliman

Nieuw lid
dank u wel voor de reacties, we hebben hier apparatuur om uit te lezen, wel heel eenvoudig, dan krijgen wij ook foutcodes te zien, zo blijft bijvoorbeeld het lampje motormanagement branden als de wagen op lpg rijdt, was in het begin niet maar na paar maanden is dat begonnen, zelfs bij vanmeenen kan men dit niet opgelost krijgen, hij beweert dat het niets te maken heeft met de lpg terwijl als ik de lpg uitschakel en dan een tijdje op benzine rijdt, het lampje vanzelf uit gaat hetgeen voor ons toch duidelijk een teken is dat het aan de lpg ligt . Garagist 1 beweerde dat je door gebruik van dergelijke apparatuur de stekker zou beschadigen, hij zei dat hij niet meer kon uitlezen omdat er met 1 vd pinnetjes iets zou gescheeld hebben en dat dat veroorzaakt werd doordat mijn man zelf het lampje had uitgeschakeld terwijl mijn man altijd heel voorzichtig is, ik zal hem nog eens vragen om het toch aan te koppelen en te kijken wat er nu momenteel qua foutcodes verschijnt.

Er werd ook al eerder de oliedruksensor vervangen die volgens garagist 1 stuk was.

Als we naar de technische controle moeten, wist mijn man deze foutcodes zodat het lampje motormanagement niet meer brandt. Mijn man heeft vroeger altijd zelf aan onze auto's gewerkt maar nu met de nieuwere generatie en al die electronica is dat niet zo simpel, hoewel hij wel remblokken vervangt en dergelijke. We hebben straks de motor laten afkoelen en nog eens gestart, op benzine loopt de motor nu mooi zonder dat het lampje epc nog gaat branden, ook niet op lpg trouwens dus die druksensor heeft dit veroorzaakt, men gebruikte een tweedehands waarop Ford geschreven stond met vraagteken achter, waarom vanmeenen geen nieuwe druksensor heeft gezet, vermoedelijk niet op voorraad maar ja, die tweedehands bleek dan toch niet zo goed meer te zijn want na 1 dag rijden al problemen. Als de auto op lpg staat geschakeld heeft die nu de neiging om te laag toerental te draaien, als je een beetje op het gaspedaal duwt, voel je de auto lichtjes schokken dus ook weer niet fatsoenlijk afgesteld, terwijl die man toch beweert de specialist te zijn qua lpg installaties...
Ik ga eens zoeken wat de foutcodes waren van in het begin toen het lampje motormanagement bleef branden, heb er nog ergens een foto van. Ik zal hem zo snel mogelijk hier posten.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan