Zwetende waterpomp, meteen vervangen of niet?

nicknameless

Forumguru
Afgelopen donderdag heb ik de Fabia bij de dealer een apk beurt laten geven, geen bijzonderheden op de 2 voorbanden die 2,2 en 2,4mm waren (worden z.s.m. vervangen).

Verder viel de monteur het op dat de waterpomp een beetje 'zweet', er hangen geen druppels kvs aan en het gutst er ook niet uit. Ook ligt er geen plasje onder de auto na een rit of bij lang stil staan.

Ik vroeg of het noodzakelijk was om deze meteen te vervangen, maar de monteur vertelde me zolang ik niet dagelijks of wekelijks kvs hoef bij te vullen, het geen issue zou zijn om nog een tijdje er mee door te rijden.

Ik vroeg wat het gaat kosten om de waterpomp te vervangen: € 575,00 en om en na bij de € 20,00 voor kvs :sterretjes:

Dit vind ik nogal aan de prijs aangezien een waterpomp tussen de € 45 en € 200 euro kost (bij Winparts).

Klopt het dat voor dit bedrag alleen de waterpomp wordt vervangen of zijn er nog meer onderdelen die meteen vervangen worden die erbij horen? Aandrijfriemen, poulies of wat dan ook?

De auto is van 7-2015, komt uit de private lease en is altijd bij de dealer onderhouden, waar wij de auto hebben gekocht en ik kan me niet voorstellen dat een waterpomp bij een 6 jaar jonge/oude auto er nu al de brui aan geeft.

We hebben sinds de aanschaf op 11-9-2019 tot nu nog geen 6000 kilometer gereden. Normaal zou dit tegen de 10K aan liggen maar corona heeft flink roet in het eten gegooid...


Wat vinden jullie? Doorrijden tot het erger wordt (tot een bepaalde hoogte) en dan vervangen of meteen vervangen?
 

Tees

Donateur
De waterpomp zelf zijn de kosten idd niet, maar de arbeid vaak wel. Tis erg afhankelijk van t type motor wat er allemaal los moet en hoeveel werk t is.
Soms moet de distributieriem bijv los (en dan vaak maar meteen vervangen), soms alleen de multiriem zelf. Sowieso wordt geadviseerd om als ie toch los is, de multiriem met spanrol meteen te vervangen.

Maar ik vind de prijs wel pittig hoor. Je zegt dan ook dat t een dealer is, gemiddeld genomen zijn die een flinke slag duurder dan een vakgarage.

Wat betreft wel of niet vervangen ben ik t eigenlijk wel eens met de monteur: als het alleen een beetje zweet en je nog niet regelmatig koelvloeistof hoeft bij te vullen zou ik t nu nog ff laten zitten. Als dat verandert natuurlijk wel vervangen (bij een vakgarage ;)). Tenslotte zijn er een paar types motoren die erom bekend staan snel een waterpomp probleem te geven. Kan die niet uit m'n hoofd opnoemen, maar wie weet wat de zoekfunctie zoal oplevert.
 

Cordoba

Forumguru
Hoi Patrick, ik weet niet wat de km-stand van jouw Fabia is, maar als het nog niet gebeurd is, is ie waarschijnlijk óf op basis van leeftijd (verdroging van de D-riem) óf op basis van km-stand toe aan een distributiewissel, en daar hoort een verse waterpomp bij. De kostprijs lijkt ook aardig overeen te komen met die voor een verse distributieset. Sinds vorig jaar ga ik voor onderhoud naar Vagservice in Bergschenhoek (niet zo ver van CarClean), is wat goedkoper en tot nu toe alleen maar goede dingen gehoord en gezien van ze (ook van andere bekenden van mij).

De kosten voor het vervangen van een waterpomp zitten niet in de pomp maar in de arbeidsuren: de complete distributie moet los, dus een hoop werk, daarom wordt de waterpomp normaal vervangen samen met de distributie. Als je dat niet doet, loop je namelijk een behoorlijke kans dat lang voor de volgende distributiewissel de pomp vervangen moet worden en vanwege de arbeidsuren is dat dan behoorlijk duur, dus dan zijn die (meestal) 50 euro voor een verse waterpomp de kosten niet.

Ik zou zeker voor 'zweten' zonder meetbaar verlies van koelvloeistof deze kosten niet gaan maken, maar wel even checken hoe het zit met de distributie.
 

ertromp

Forumguru
Er hoeft geen distributie los voor vervangen van een waterpomp aan het 1.2 TSI blok. De waterpomp zit nl. aan de bakzijde en wordt door een eigen riempje aangedreven. Kostprijs voor de waterpomp zal ergens rond de €275 voor het materiaal liggen en dan nog montage etc er bij dan zul je bij de dealer vast wel rond die €575 uitkomen
 

EdK

Forumguru
Lekt hij niet toevallig ergens op een O-ring of pakking die voor paar centen is te vervangen ??
 

ertromp

Forumguru
Wat ik begrijp is dat bij dat type waterpompen de lekkage vaak langs het asje is. Helaas is daar geen losse pakking voor en moet je de hele pomp vervangen
 

Cordoba

Forumguru
@nicknameless Ik heb die van mij gekocht met 45k km op de teller en ben ondertussen zonder problemen de 81k km gepasseerd. Alleen op basis van leeftijd kan het zijn dat jouw auto ondertussen aan een distributiewissel toe is, ik heb even niet scherp hoe dat zit voor deze generatie motoren, misschien dat je dat even moet checken bij je dealer. Als de kosten voor vervanging van de waterpomp inclusief distributiewissel zijn, is het geen verkeerde prijs, alleen opvallend dat er een apart bedrag voor de koelvloeistof is.

Nog even een advies: als je de waterpomp laat vervangen zorg dan dat je een flesje koelvloeistof in de auto hebt liggen, je hebt grote kans dat er nog ergens een luchtbel in het systeem zit, waardoor dan ineens het koelvloeistofpeil een heel stuk zakt. Als je dat bij je hebt kun je het gelijk bijvullen (als de motor tenminste niet bloedheet is) en ben je gelijk van het gepiep af. Koelvloeistof kun je trouwens goedkoop bij de Action halen (wel even opletten dat je de roze vloeistof voor o.a. VW hebt).
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Ik heb sowieso altijd een half litertje koelvloeistof, olie en ruitenwisserconcentraat in de achterbak liggen. Liever verlegen ermee dan verlegen erom.
Heb t al een keer nodig gehad toen ik m'n koelvloeistof had bijgevuld en ik de dop eraf had gelaten :banghead: (lag overigens nog keurig bovenop m'n motor na een ritje van een paar km)
 

ertromp

Forumguru
Nogmaals @Cordoba de waterpomp zit bij de 1.2 TSI niet aan de distributie zijde maar aan de bak zijde.
Het is een dure pomp zoals eerder vermeld
 

Cordoba

Forumguru
Die had ik even over het hoofd gezien @ertromp Volgens mij wel vrij ongebruikelijk dat ie aan de andere kant zit bij de Vaggroep, maar het betekent wel dat je distributie en waterpomp volledig onafhankelijk kunt vervangen zonder dubbel werk te doen.
 

ertromp

Forumguru
Inmiddels niet ongebruikelijk meer want mijn 1.4 heeft exact dezelfde waterpomp als de 1.2 TSI en ook gemonteerd aan bakzijde
 

Cordoba

Forumguru
Ik denk dat ze iets geleerd hebben, alleen jammer dat er weinig nieuwe motoren meer zullen komen (ik ga er van uit dat het steeds meer EV wordt).
 
Bovenaan Onderaan