Zwarte raamlijsten kodiaq krassen

hendrik38

Forumguru
Onder bepaalde lichtinval zie ik op de zwarte raamlijsten al veel lichte krasjes zitten. Volgens mij is het zwart gelakt plastic. Zonde, maar ben altijd erg netjes met wassen en zemen en de auto gaat zeker niet door de krasstraat. Kan ik die krasjes nog verminderen?
 

Tman0961

Forumguru
Heb je foto’s? Tip, klein stukje tape er naast plakken zodat de camera daarop kan scherp stellen.
 

Cordoba

Forumguru
Met zachte polijstpad en heel fijn polijstmiddel of een paintcleaner lichtjes polijsten om de krasjes weg te krijgen. Andere optie is dat je de krasjes verbergt met een glaze, bijvoorbeeld Poorboys World Black Hole.

Die Black Hole gebruik je als volgt:
- auto wassen (of in elk geval de delen waar je het gebruikt en een stukje er omheen)
- bij voorkeur het oppervlak kleien om alle olie- en wax-achtige substantie te verwijderen
- ontvetten met bijv. alcohol
- black hole aanbrengen (bij voorkeur op een foampad, en met de foampad heel dun op het oppervlak smeren en verdelen, of bij gebrek aan een foampad een zachte microvezeldoek)
- een kwartiertje laten inwerken (bij hitte en in de volle zon korter) en dan uitbuffen met een schone microvezeldoek (en een zachte kwaliteit, anders maak je nog meer krassen)
- daarna kun je desgewenst nog een wax over de glaze zetten.
 

hendrik38

Forumguru
@Cordoba thnx. Mijn voorkeur zou genieten om de krasjes weg te halen. Ik heb geen machine, dus doe het met de hand. Heb je een voorbeeld (bijv op carclean) van een zachte polijstpad met heel fijn polijstmiddel?

P.s. hoelang blijft die black hole zitten?
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Dit gaat ook prima met de hand, is zacht materiaal.

Bijvoorbeeld met witte handpad (even hard/zacht als de witte Monello machinepads). Polijstmiddel twijfel ik even over de keuze, kun je even een foto van de krassen plaatsen, waarbij je een stukje tape van een contrasterende kleur naast de kras plakt (zie ook de post van Tman0961). Ik twijfel namelijk tussen een echte polijstpasta en een paint cleaner met zeer minimale polijstkorrel. De mogelijke opties zijn afhankelijk van de krassen, en de structuur van het materiaal: Poorboys World Professional Polish, Poorboys World Professional Polish2, Monello Finale, of Schol S30 of S40. Ook een afplaktape om omringend kunststof te behoeden voor vlekken van polijstpasta (rotjob om weer netjes te krijgen) is geen overdaad.
Overigens kun je die spullen ook altijd inzetten om meer glans op je lak te krijgen, dus is niet iets wat alleen hiervoor geschikt is.
 

hendrik38

Forumguru
@Cordoba dank voorde hulp zover! Ik ga er vandaag een foto van maken en hier posten. Als ik je verhaal zo lees gaat mijn gevoel uit naar een paint cleaner omdat die waarschijnlijk zachter is dan een echter polijstpasta. Het is volgens mij ontzettend zacht materiaal, want ik ben echt een pietje precies qua wassen en zand etc. en toch zitten er krasjes op.
Klopt dan de paint cleaners de PB professional polish, de monello finale en de scholl s40 zijn en de pb professional polish 2 en scholl s30 de polijstpasta?
 

Cordoba

Forumguru
Klopt niet @hendrik38 De enige echte paintcleaner is de PB PP, de PB PP2 is een paintcleaner met een pietsje polijstkorrel de S40 is een extreem fijne polijstpasta, de s30 en de finale zijn normale fijne polijstpasta's. Overigens als je die middelen loslaat op de lak, kun je met geen enkel van deze middelen meten dat de lakdikte is afgenomen (tenzij je tientallen uren door blijft gaan op dezelfde plek te polijsten).
 

hendrik38

Forumguru
@Cordoba je hebt ze nu dus van zeer zeer fijn naar normaal fijn polijstmiddel opgesomd. Thnx. Net geprobeerd een foto te maken, maar er zit zoveel stof op dat het niet lukt en durf nu niet een doek eroverheen te wrijven. Donderdag ga ik hem weer wassen..
 

EdK

Forumguru
Die krassen zal je altijd blijven houden / zien helaas
Op de yeti had ik ook van die mooie paneeltjes en na een maand zaten daar ook al lichte krasjes op.
Je poetst ze weg en tijdje erna zijn ze weer terug...
Als je er echt vanaf wil dan is een wrap misschien een wat definitiever oplossing.

Of je moet het leuk vinden om maandelijks te polijsten....:koffie:
 

Cordoba

Forumguru
Voor een goede foto kun je het beste wat tape van een heel andere kleur naast de kras plakken: je camera gebruikt dan het contrast tussen tape en lak om scherp te stellen (en stelt dan niet scherp op de reflecties in de lak). Ik heb zelf ook een kras op de B-stijl die is ontstaan met het verwijderen van het 'Joy'-logo, als ik tijd en energie heb ga ik dat ook aanpakken (maar denk dat het me de eerste week te heet is).
 

eriktv

Forumguru
Op de S2 zijn ze niet zacht: heb ze machinaal flink moeten behandelen, tot en met de gele pad aan toe. Zal per auto verschillen, hoop voor je dat het op de Kodiaq makkelijker gaat. Keerzijde: als het harder is komen de krasjes minder snel terug ;)
 
Bovenaan Onderaan