Zwakke punten 1.6 glx i 1998

Blackokkie2

Forumguru
skoda-octavia-1-6-glxi-bj-1998-147-298km-nieuw-apk-nette-skoda-octavia-9732806-1.jpg


Een neefje van mij heeft deze O1 op het oog
(nee niet letterlijk).
Zijn er nog zwakke punten van dit model/bouwjaar/motor?

Deze auto staat te koop in Kootstertille bij Veenstra auto's.(voor meer info en foto's)
 

Cordoba

Forumguru
Misschien de O1-rijders even taggen? (Kippie-style, Desperado als ex-O1 rijder, Mike en zo zijn er nog wel wat O1 rijders)

Overigens wel bij Oldert Veenstra kijken, niet bij Pieter.
 

Erik_NL

Forumguru
onze zoon heeft zijn 1.6 GLX HB b.j. 2000 met 141 dkm op de teller gekocht in 2010 bij Autobedrijf Abma & Woltering in Ede. Inmiddels ca. 260 dkm gelopen.
In onderhoud bij S-Point A'dam. Radiateur vorig jaar vervangen wegens lekkage. Verder g.b.
Stuurt, schakelt en remt strak, geen roest, geen olieverbruik.
Ik had wel eens gehoord van een zwakke versnellingsbak bij 1.6 2-klepsmotoren, maar deze houdt zich goed.
Prima investering destijds.
 

eriktv

Forumguru
Is haast een klassieker! In stemmig boswachtersgroen :D

In drie jaar van 200.000 naar 300.000 km in onze O1 1.9TDI 81kW bj 2003 het volgende meegemaakt buiten normale slijtage;
  • cruisecontrol weigerde af en toe (met WD40 opgelost)
  • piepje van de as van de aanjager bij lage toeren en kou (vanzelf opgehouden)
  • door kapotte multiriemspanner moest deze samen met de dynamo vervangen worden (€350)
  • ik heb mijn 1L olieflesje na 100.000 km nog niet opgemaakt met bijvullen...
Aan de O1 RS (bj 2003, 1 jaar in bezit, 125.000-136.000 km);
  • thermostaat vervangen (€50)
  • koppelingspedaalsensor vervangen (€20)
Oftewel: nog steeds laaiend enthousiast over de O1, ze lijken onverwoestbaar!

Tip mijnerzijds ter voorkoming van roest of lekkage: binnenzijde voorste wielkast onder de ruitenwissers eens per jaar loshalen, om daar een halve emmer gecomposteerde bladeren en zand uit te halen - heb je meteen compost voor je gazonnetje.
 

marx-7

Senior Member
Ik kocht mijn 1.6 slxi combi 6 jaar geleden met 140.000 op de teller en heb er nu bijna 250.000 op staan. Toevallig dat nu de remmen aan de achterkant aan de beurt zijn maar buiten normaal onderhoud (wat ik grotendeels zelf doe) heb ik er eigenlijk nooit problemen mee gehad. Gebruikt nog steeds niet meer dan 0,5 liter op 10.000 kilometer en het enige dat ik heb moeten vervangen zijn de thermostaat, sensor, startmotor, voorremmen en nog wat klein spul.....maw dus eigenlijk gewoon wat onderhoud.

Roest e.d. geen last van, prima auto

Ben er nog steeds super tevreden mee!
 

Blackokkie2

Forumguru
Het is hem niet geworden, startmotor was aan het eind van zijn leven evenals de koppeling. En er werkten nog 2 streepjes van de achterruitverwarming. Hij zag er wel netjes uit verder, maar te veel onkosten om de Fiésta te vervangen die hij nog maar kort heeft en waar al wat groter onderhoud bij achter de rug is.

De reden trouwens om zo snel na aankoop van de Ford uit te kijken naar wat anders is de zitpositie in de Ford.
 

Blackokkie2

Forumguru
Ja, hij zoekt rustig verder, ondertussen gaat hij even kijken of de stoelrails in de Fietstas wat naar achter geplaatst kunnen worden.
 
Bovenaan Onderaan