Zwak vermogen

Eyeone

Nieuw lid
Hallo allemaal op dit forum!
Ik heb een skoda fabia 1 2007 1.4 automaat 16v.
Ik merk dat mijn auto opeens hogere toeren draait voordat hij doorschakelt en bij het optrekken dan merk ik dat hij veel meer moeite heeft om op snelheid te komen.
En bij hogere snelheid merk ik dat er een lager geluid te horen is vanuit de motor.
Ik had net voordat dit begon mijn airco laten maken voor de hete zomerse dagen en ben terug gegaan naar de garage om het probleem uit te zoeken. Maar die vond dat ik nog zo wel even door kon rijden totdat de auto zelf een foutmelding zou geven maar daar heb ik niet echt zin in om op te wachten.

Dus mocht iemand het probleem herkennen misschien zou je me dan kunnen helpen.
Kan het te maken hebben met de airco of iets heel anders....
 

turboturbo

Forumguru
Vreemde reactie van die garage. Willen ze geen geld verdienen en repareren? Liefst wacht je idd niet tot het mogelijk erger wordt en de auto een keer problemen geeft op een moment dat het niet uit komt. Of dat eventuele gevolgschade groter wordt....

Kon je nog een correlatie ontdekken met de hoge buiten temperatuur van afgelopen dagen icm gebruik van de airco. Merkte je verschil als de airco uit stond?
Met zulke tropische temperaturen als afgelopen week is het vermogen dat door de compressor gevraagd wordt aanzienlijk en het kan zijn dat je dat gemerkt hebt. Dat kan je uitsluiten door de airco tijdelijk uit te schakelen en of je dan verschil merkt (dat het vermogen weer normaal is en bij lagere toeren schakelen)
Met mijn Fabia 1.2 12V was het ook altijd flink aanpoten met zulke hete dagen en airco ingeschakeld. Ik schakelde dan ook pas erg hoog in de toeren want anders was er geen gang in te houden. Het leek haast net of ik een aanhanger erachter had, zo zwaar liep dat.

Mocht dat het niet zijn, zou het dan iets met de automaat te maken kunnen hebben?
 
Laatst bewerkt:

Eyeone

Nieuw lid
Ja ik vond het ook een vreemde reactie van de garage.. ik kom daar al jaren en altijd hebben ze me top geholpen.

Maar goed ik heb idd gemerkt dat als de airco aanstaat hij bijv meer moeite heeft met het schakelen waardoor hij hoger in de toeren gaat zitten. maar het vermogen verlies is in beide gevallen van toepassing, met of zonder airco dus.
 

turboturbo

Forumguru
Hebben we dat vast uitgesloten!

Omdat je een automaat hebt zou alvast eens uitlezen wel mooi zijn als dat lukt (eventuele specifieke foutcodes van een automaat ecu worden ook opgeslagen toch?) Kortom zoek even contact met een forum lid in bezit van vcds (desnoods obd11?) in je regio.

Edit ik zie dat je uit regio Utrecht komt. Dat is lekker centraal moet iemand te vinden zijn.
Ik zit niet ver weg (A’dam) maar heb alleen OBD11 en durf niet te zeggen of dat afdoende is.
In Wijk Bij Duurstede zit Morres van MT Automotive (geen forum lid maar wel een eenmanszaak. Hij is een diagnose specialist, voornamelijk met electronica maar wie weet kan hij je helpen)
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
@Eyeone ik woon in Utrecht en heb een VAG-specifiek OBD-uitleesapparaatje. Niet zo goed als VCDS (VCDS leest (en kan bijna) alles, dit soort apparaatjes maar een deel van de fouten). Stuur maar een PM als je het wilt proberen.
 

Cordoba

Forumguru
Dat de automaat wat later opschakelt als ie hard moet werken (omdat de airco veel vermogen wegsnoept) vind ik niet zo vreemd, maar alle andere verschijnselen wekken wel de indruk dat er iets niet klopt, de vraag is alleen wat. Het kan zijn dat door bijvoorbeeld een slechte accu ook de dynamo steeds extra vermogen vraagt om de spanning op peil te houden, maar er kan bijvoorbeeld ook iets in de automaat aan de hand zijn. Ik ga er vanuit dat er geen achterrem is, die wat blijft hangen?

Ik lees dat je een 1.4 16V blok hebt met een automaat, als ik me niet vergis hebben de blokken bij een automaat ook een iets ander motorvermogen, ik dacht iets van 80 of 85 pk, terwijl je bij de handbakken de keuze hebt uit een 75 pk of een 100 pk versie (voor de 1.4 16V blokken).
 
Bovenaan Onderaan