Zwabberende Michelin Primacy 5 banden

Hallo

We hebben nieuwe Primacy 5 banden (achter) laten monteren op onze Octavia.

Bij het rijden met caravan zorgt dit voor zeer gevaarlijk rijgedrag. Bij een minimale stuurbeweging begint de auto te zwabberen op de achteras. De druk staat op maximaal , 3.5 bar.

Bij wind en spoorvorming is het nog gevaarlijker, ook bij lage snelheid, 75 km per uur.

Zijn deze banden wel geschikt voor stationwagen met caravan (1250kg) ?

MarkvdD

Forumguru
Over welke bandenmaat hebben we het hier? 3,5 bar klinkt me wel bar hoog ...... dat lijkt me voor de wegligging niet bevorderlijk. Hoe ben je erbij gekomen om ze op 3,5 bar op te pompen?

En voor welke belasting ze geschikt zijn kan je aan de loadindex op de band zien. Dat is het getal wat achter de R-maat op je banden staat en refereert dan aan een bijbehorende loadindex of ook wel draagvermogen.

MarkvdD

Forumguru
Waar ik ook wel benieuwd naar ben, met welke kogeldruk rijd je? Als die niet goed is heeft dat ook invloed op het rijgedrag.

Die 3,5 bar is de maximale druk die de band aankan, maar niet persee wat geschikt is voor jou auto. Het beste houd je aan wat in het tankklepje staat.

• Leuk
Waarderingen: Tees

hemi24

Forumguru
Wat staat er in het tankklepje? Volgens mij staat hier meestal max. 3,1 - 3,3 bar...?
Dus wat @MarkvdD al vroeg, waar komt die waarde 3,5 bar vandaan?

Hoe ziet je combinatie er verder uit?
- Auto;
- Caravan;
- Belading achterbank;
- Belading kofferbak;
- Kogeldruk;
- Fietsendrager(s) en positie (en wanneer heb je de fietsen erop gezet).

MarkvdD

Forumguru
Het was toch opgelost?

Toen zaten er nog banden in de maat 205/45R17 onder, waarvan we toen met elkaar hebben besloten dat dat de verkeerde maat is. Nu zit er blijkbaar 225 breed onder en nog dezelfde klachten.

De aanname was toen dat de verkeerde bandenmaat de oorzaak was maar dat was nog niet getest en bevestigd of uitgesloten.

PizzaPieter

Donateur
19 juni: Ik ben gisteren teruggeweest naar garage (vooraf alvast mail gestuurd).
Ze gaven direct toe dat er iets was misgegaan en ze hadden al nieuwe 225 banden besteld.
Toen ik aankwam kon ik m'n auto meteen achterlaten en hebben ze het direct opgelost.
Het zwabberen is nu verdwenen

Laatst bewerkt door een moderator:
Druk in tankklepje staat op 3.2 max

- Auto; Octavia 3 stationwagen 1.4 TDI DSG
- Caravan; Adria Alte 462
- Belading achterbank; 2 pubers
- Belading kofferbak; tassen met kleding
- Kogeldruk; 70
- Fietsendrager(s) en positie (en wanneer heb je de fietsen erop gezet : fietsendrager op dissel, 1 mtb erop van circa 10 kilo

Banden caravan zijn 3 jaar oud en staan op 4.5 bar

Frup

Forumguru
Heb ook met Michelin Primacy gereden met onze caravan erachter. Een Adria Altea van ca. 1300 kg.
Nooit een centje pijn mee gehad. De bandendruk van 3.5 lijkt me wel hoog.
Ook de kogeldruk checken. Bij te lage kogeldruk wordt de boel ook instabiel. Maar dat zal op het Caravanforum (waar ik hetzelfde topic zag) ook wel worden genoemd. Iets meer kogeldruk kan ook schelen.

Heb ook met Michelin Primacy gereden met onze caravan erachter. Een Adria Altea van ca. 1300 kg.
Nooit een centje pijn mee gehad. De bandendruk van 3.5 lijkt me wel hoog.
Ook de kogeldruk checken. Bij te lage kogeldruk wordt de boel ook instabiel. Maar dat zal op het Caravanforum (waar ik hetzelfde topic zag) ook wel worden genoemd. Iets meer kogeldruk kan ook schelen.
We hebben de bagage uit kofferbak in caravan gelegd. Zwabberen op achteras was toen minder alleen toen begon de caravan te slingeren maar dat was beter op te vangen. Kogeldeuk was toen maar 60 kg

MarkvdD

Forumguru
Dit is wat het instructieboekje over de kogeldruk zegt. Makkelijkste om even de dealer te vragen denk ik.
f89e79be0f7e0193e2a28fe116c69b32.jpg

EdK

Forumguru
Die 3,5 bar zou ik eerst maar eens terug brengen naar een 2,8 bar achter en een 2,5 voor
En die 4,5 bar van je sleurhut banden, is die ook misschien niet te hoog ??
Heb geen sleurhut dus weet ook niet wat hiervan voorgeschreven (advies) is kwa druk....

70 kg kogeldruk is niet te laag, maar wel wat magertjes als je mij vraagt...
Ik zou eerder 80 tot 85 aanhouden.
Hoe zit het met de schokdempers van je Octavia?
De trekhaak geeft max 75 kg aan kogeldruk aan. Staat schokdempers weet ik niet.
Met de vorige banden hadden we dit niet, dus denk niet dat het de schokdempers zijn

Bovenaan Onderaan