Zwaar verbrande koffiebonen lucht....

4wielen

Nieuw lid
Hallo Skoda rijders,

Ik rijd sinds 6 november 2008 een nieuwe Skoda Octavia II 1.9 TDI. Mijn eerste Skoda en ik ben echt super tevreden over de rijeigenschappen en de kwaliteit van de auto! :xyxthumbs:

Maar op 7 november 2008 (na 1 dag) begon hij spontaan zo af en toe te stinken naar zwaar verbrande koffiebonen. Ik dacht dat het bijvoorbeeld tevlon was op het blok of zo wat nog even moest wegbranden.. Hij was per slot van rekening spik splinter nieuw.
Na een week terug gegaan naar de dealer (Bergsma in Heerenveen) waar mijn leaseauto vandaan komt. Zij hebben het ook geroken tijdens een testrit maar hadden geen idee waar het vandaan komt. De lucht komt alleen uit het luchtrooster voor de voorruit verder niet. De dealer heeft alle filters, airco, leidingen, etc los gehad en bekeken maar kon niets vinden. Maar weer proberen...
Ik kan er geen patroon in vinden wanneer en waarom de lucht komt.. Verwarming aan, verwarming uit... Het duurt vaak maar 5 tot 10 seconden en dan is de lucht ook weer helemaal weg.. Na 5000 km maar weer de dealer gebeld, weer een dag onderzoek gedaan door de dealer. Weer alles doorgelicht maar weer niets kunnen vinden.. Nu na 13.340 km ruik ik het nog af en toe.. Het is al wel minder geworden maar het is er zo af en toe nog steeds..

Ik rijd +/- 6000 km per maand.. Een kop koffie is lekker maar deze lucht is toch echt niet normaal..

Iemand een idee wat het kan zijn??

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groeten, Marco
 
Kort geleden heeft mijn O2 haar eerste beurt gehad (30.000 km). Op de terugweg naar huis rook ik ook korte tijd zoiets als je hier omschrijft. Daarna gelukkig niet meer.

Logisch redenerend kom ik tot de veronderstelling dat:
1. het iets te maken moet hebben met een onderdeel dat warm wordt, en dat
2. het iets te maken moet hebben met een onderdeel dat bij aflevering c.q. onderhoud geïnstalleerd c.q. vervangen is.

Maar wat dat kan zijn? Ik heb werkelijk geen idee. Hopelijk verdwijnt het verschijnsel bij jou ook op den duur.
 
Rij je in de buurt van Dordrecht?
Daar zit namelijk een koffieboer in de buurt en stinkt het altijd :D

Ik ruike regelmatig een weeïge lucht, maar dat is de ruitensproeivloeistof (3x woordwaarde) die ik ruik na 2 minuten.
Misschien is het bij jou ook zoiets.
Een stuk plastic ofzo dat nog loszit in het ventilatiekanaal...
 

Falcon

Donateur
Ik zou eerlijk gezegt gewoon hem terug brengen naar Bergsma (wel even overleggen met de Leasemaatschappij en zorgen dat zij contactpersoon zijn. Het is hun auto namelijk!) en simpelweg aangeven dat je hier niet mee akkoord gaat.

Gewoon zakelijk blijven, denk ik dan.

Het is uiteindelijk natuurlijk de dealer of fabrikant zijn probleem. Eventueel een second opinion in Leeuwarden is natuurlijk mogelijk.
 
Dat je de sproeier pas na een tijdje ruikt kan komen omdat tijdens het sproeien en kort daarna de ventilatie automatisch op recirculeren gaat (ook bij het achteruitrijden).
 
Bovenaan Onderaan