Zwaar sturen in bochten bij lage snelheid

Peter79

Actief lid
Zoals jullie weten heb ik vandaag mijn O2 Combi 2.0TDI Elegance opgehaald en ik ben echt heel blij hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar ik heb 1 vraag die jullie "ervaren" Skoda-rijders misschien wel weten. Ik vind dat bij lage snelheid (<40 km/h) het sturen in de bochten relatief zwaar gaat in vergelijk met het sturen bij hogere snelheid. Vooral bij rotondes merk ik dit. Is dit normaal bij een O2 of niet?
Dank jullie voor het antwoorden.
 

SkodaMan

Actief lid
Lijkt me niet goed. De elektromechanische stuurbekrachtiging hoort progressief te zijn, d.w.z. dat bij lage snelheden juist meer bekrachtiging wordt gegeven.

Over het algemeen geeft de O2 je meer gevoel bij het sturen. Je hebt meer contact met de weg en naar mate de oneffenheden in de weg groter worden zal hij "zwaarder" gaan sturen.

Lees ook maar eens in andere draadjes over het stuurgedrag van de O2 /forum/images/graemlins/koffie.gif. Ik rij zelf altijd met twee handen en ik vind de rechtuitstabiliteit geweldig /forum/images/graemlins/xyxthumbs.gif. Anderen vinden hem zwaar sturen. Banden hebben ook een grote invloed. Al met al lees je dat men er aan went.
 

Peter79

Actief lid
He SkodaMan,
Kijk, het is maar de eerste dag dat ik hem heb, dus het is altijd even wennen. Maar het viel me wel op. Hij ligt wel als een blok op de weg, dat klopt. Hij heeft ook een sportonderstel, dus daar kan het ook aan liggen (misschien...). Misschien heb ik nu eindelijk het "ultieme" rijgevoel ervaren...
 

SkodaMan

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Peter79</font><hr />
Hij heeft ook een sportonderstel, dus daar kan het ook aan liggen (misschien...).

[/ QUOTE ]

Dat kan zeker Peter. De elektromechanischestuurbekrachtiging is onderdeel van het totale CANbus systeem en past zich aan de rij-omstandigheden aan. Ik merk het al als ik mijn Tiptronic in de stand "sportief" zet.

De elektronica voegt een hele aparte dimensie toe aan autorijden /forum/images/graemlins/xyxthumbs.gif.
 

VEEJAY

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Peter79</font><hr />

Zoals jullie weten heb ik vandaag mijn O2 Combi 2.0TDI Elegance opgehaald en ik ben echt heel blij hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar ik heb 1 vraag die jullie "ervaren" Skoda-rijders misschien wel weten. Ik vind dat bij lage snelheid (&lt;40 km/h) het sturen in de bochten relatief zwaar gaat in vergelijk met het sturen bij hogere snelheid. Vooral bij rotondes merk ik dit. Is dit normaal bij een O2 of niet?
Dank jullie voor het antwoorden.

[/ QUOTE ]

Ja ik heb er ooit over gepost. Ik parkeer al 6 maanden in een garage voor mijn werk en daar moet ik dus niet sportief 'sturen en remmen' om betonpalen heen want de auto stuurt opeens anders onder een bepaalde snelheid.
 
Bovenaan Onderaan