zwaar brommend geluid

benno54

Nieuw lid
Al geruime tijd maakt mijn fabia een brommend geluid.
het begon eerst als een soort fluitend geluid, maar het werd steeds erger en zwaarder.
volgens mij is het geen motorisch probleem, het komt van achter en wordt erger naar mate de snelheid oploopt.
weet iemand wat dit zou kunnen zijn?
 

skodaboy

Forumguru
vermoedelijk idd een wiellager die versleten is.
je kan ook ff met twee gaan rijden,en dan proberen te achterhalen van welke kant het geluid juist vandaan komt.

als het een wiellager is deze ook zo snel mogelijk vervangen want 'doorrijden' tot ijzer op ijzer veroorzaakt niet alleen extra schade/slijtage,maar is ook nog gevaarlijk omdat door dit contact er kans bestaat dat de trommelrem intern of je remschrijf heet wordt.

als je de remmen 'echt heet stookt',werken ze niet meer naar behoren omwille van het feit de remvloeistof verdampt of er ontstaan 'gasbellen' in het systeem.
 

Joske

Forumguru
en de passagier stop je dan gewoon ff in de koffer, dan weet die direct of het van vanachter komt ;) (neen echt, serieus)
 
idd is het wiellager de eerste verdachte!

Sluit dit voor je zelf uit en krik de auto op tot het wiel los is van de grond.
Daarna draai het wiel rond en let op een slepend geluid....lekker vaag maar vaak wel correct:D.
Voel tevens door de zijkanten en onder en boven van het wiel te duwen en trekken op er speling op zit dan weet je vaak genoeg.
Ook een drooggelopen lager zou ik dan vervangen.
 
Bovenaan Onderaan