Zouden jullie je nog aan een diesel wagen?

Zouden jullie je nog aan een diesel wagen?

  • Ja

    Stemmen: 26 63,4%
  • Nee

    Stemmen: 15 36,6%

  • Totaal aantal stemmers
    41

Canon-Eye

Forumguru
Naar of tot de snelwegring? Maakt nogal verschil - en de gemeente is geen wegbeheerder van de snelwegen en heeft er m.i. dus niks over te zeggen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

TL@

Forumguru
@Bakkertje

Groene zones kan ik enkel spreken over BE, een euro 5 zoals mijn Superb mag zonder enige beperking binnen in alle milieuzones tot de laatste dag van 2024, dan is mijn auto 10 jaar oud, vanaf 1 januari 2025 moet ik per keer ik in een LEZ binnen wil een dagvignet betalen, dat kost dacht ik 35 euro per dag en kan 8 x per jaar gebruikt worden, echter kan je, als je zoals ik, vaker in een LEZ komt een jaarpas aankopen, deze kost 365 euro, dat is dus wat ik ook wel van plan ben. Het is een meerkost maar ik heb er nog altijd geen andere auto voor, ik ga deze Diesel zo lang mogelijk rekken tot er echt afscheid genomen MOET worden. Verder is het nog altijd een optie om de auto net buiten de LEZ te parkeren en verder te gaan met een Taxi of OV, maar dat is door mijn specifieker situatie niet echt mogelijk, maar kan voor een ander prima werken.

En dan heb je nog mensen die nooit in een LEZ komen, zoals mijn moeder, grootmoeder, die kunnen gewoon rijden wat ze willen, niet iedereen komt meermaals in zo'n LEZ.

Maar dan heb je van die idiote politici in Wallonië die heel van heel Wallonië een milieu-zone willen maken.
 

Tees

Donateur
Naar of tot de snelwegring? Maakt nogal verschil - en de gemeente is geen wegbeheerder van de snelwegen en heeft er m.i. dus niks over te zeggen.

Tot de snelwegring staat er, dus dat lijkt me exclusief de snelwegen. Ik had eerst begrepen met inbegrip van de snelwegen, maar dat leek me ook nogal moeilijk om dat te regelen.
 

Rataplan

Forumguru
Maar dan heb je van die idiote politici in Wallonië die heel van heel Wallonië een milieu-zone willen maken.
Gewoon België opheffen en tweeën delen; Wallonië bij Frankrijk, hebben dezelfde mentaliteit en kunnen ze uit de ruif van de Fransen eten. Vlamingen bij Nederland, zijn we ook gelijk af van Noord-Brabant, wordt gewoon Brabant.
Krijgen jullie mooie vlakke wegen en Nederland speciaalbiertjes.
 

Rataplan

Forumguru
Arnhem kent ook milieuzone, nu moet ik officieel eromheen rijden met de Defender maar omdat het systeem geen Duits kenteken leest ga ik nog steeds via de zone. Drie minuten vs half uur vind ik een aardig verschil... wat is dan meest vervuilend?
 

TL@

Forumguru
Gewoon België opheffen en tweeën delen; Wallonië bij Frankrijk, hebben dezelfde mentaliteit en kunnen ze uit de ruif van de Fransen eten. Vlamingen bij Nederland, zijn we ook gelijk af van Noord-Brabant, wordt gewoon Brabant.
Krijgen jullie mooie vlakke wegen en Nederland speciaalbiertjes.

Splitsen OK, maar om dan bij NL te gaan, is echt een brug te ver. Dat hebben we al eens gehad en was geen succes :sterretjes:
 

Desperado

Forumguru
Met al die milieuregels al dan niet onzinnig en de km die ik rijd is een diesel weggegooid geld.
Zou ik de poll 12 jaar geleden hebben moeten invullen was het anders. Toen deed ik 10x zoveel km per jaar.
 

Sjoerdb

Forumguru
In november 2018 kocht ik mijn huidige o3 greenline 1.6d uit 2014, met maar 56.000 km op de teller kan ik hiermee nog jaren vooruit. Eerste jaar 23.000 km gedaan, straks in maart is een jaar rond maar 15.000 km geworden. De diesel zit wel in het strafhoekje maar ik zie nog niet het grootste probleem hierin. Ik woon dicht bij Arnhem en mijn Volvo v40 1.9d uit 2004 mocht niet meer door de milieuzone. Deze reed ik bijna 10 jaar en heb er 230.000 km mee afgelegd. Verbruik opgave was 1 op 18,5 maar ik reed er al 1 op 19.5 mee, berekend over de 230.000 km. Helaas ben ik met de skoda nog niet zover, 1 op 24 over 42.000 km, waarvan skoda opgeeft 1 op 31.3( wat toch nooit haalbaar is?)

Zolang tractorpulling nog steeds door mag gaan, kun je de auto diesels niet afschaffen. Daar wordt in luttele seconden de hoeveelheid misbruikt waar ik normaal 1000 km mee rij.
 

SkodaJosh

Senior Member
Helaas ben ik met de skoda nog niet zover, 1 op 24 over 42.000 km, waarvan skoda opgeeft 1 op 31.3( wat toch nooit haalbaar is?)
Dat is wel heel veel. Ik heb met mijn 1,6d uit 2016 nu 5,3/100km; 1 op 18,8 dus. In het begin was dat minder, in de eerste 60.000km toen zat ik maar aan 4,6l/100km, 1 op 21,7 maar het verbuik is langzamerhand gaan stijgen. 127.000km gereden nu.

1 op 24 is ook al belachelijk positief in mijn ogen. Dat zal nog wel omhoog gaan.
 

Peterson

Actief lid
Ik heb afgelopen zomer nog een diesel gekocht! Prima idee met 160km per dag.

1.6 Octavia van 2013 en ik haal die 1 op 24 wel hoor! Zelfs na kilometerteller correctie en gemeten aan de pomp :D
 

SkodaJosh

Senior Member
Het kan inderdaad, ik doe dagelijks een weg waar de max snelheid 120km/h bedraagd maar met gelijksvloerse kruispunten (type Belgische expressweg) dus ik moet sowieso 5-6 keer van 0 naar 120 trekken. Dat zal het verbuik wel mee bepalen...

Maar 1 op 24 is al zeer positief voor een 1.6, laat staan wat skoda er zelf over zegt, dat is belachelijk gemeten op de rollen.

Zie ook dit topic: https://www.skodaforum.nl/forum/i/hoog-verbruik-1-6-tdi.41245/
 

Rataplan

Forumguru
Phoe, dat jullie dat allemaal bijhouden. Ik merk alleen dat ik nu met de O4 RS vaker bij de pomp sta dan met de O3 diesel. Een heerlijke motor was het, die 2.0 TDI. Destijds zonder proefrit besteld omdat ik persoonlijk niet zo tevreden was over de 1.6 zelfontbrander gekoppeld aan een automaat.

Ik vond het een heerlijke (reis) auto die op één tank ver kwam en in de bergen goed zijn vermogen vast bleef houden zonder terug te hoeven schakelen.

Nu met de leenwagen met dezelfde tweeliter diesel vind ik ‘m ook vrij lui aanvoelen met de automaat. Komt pas echt los als deze in Sportstand staat. Conclusie; de volgende eigenaar heeft een goed losgereden diesel met slechts 90k op de teller.
 

JeSko

Forumguru
@dj.verhulst

Grappig dat je over zo'n Scout begint, gisteren nog eentje gekruist richting Mechelen, een blauwe, zie je bijna nooit.

@Rataplan

De 2.0 is ook beter dan de 1.6 in zowat elk
rij gerelateerd opzicht, jammer dat in BE er amper 2.0 Superb's te vinden waren destijds ( nu geen idee ), en als ze er al waren kwamen ze te ver boven mijn budget.
 

Rataplan

Forumguru
ik zou dolgraag een 2L TDI combi liefst een scout uitvoering willen rijden maar die vreselijke onredelijke MRB ....

Ik betaal voor mijn Defender zo’n 860,-/jaar, terwijl dat in NL zo’n 2500,- is (geel kenteken, dus stoelen achterin).
Oriënterend naar een pickup, zou in NL ongeveer het zelfde kosten in NL. In Dld zou een pickup, afhankelijk van motorinhoud en uitstoot, ongeveer hetzelfde kosten als ik ‘m aanmeld. Echter, ik geef dan aan dat het geen ‘Gelandewagen‘ is, maar een pickup... dan nog slechts 180,-/jaar. Gewoon dubbele cabine met achterbank erin en niet zoals in Nederland zonder achterbank of verlengde bak.
 

dj.verhulst

Forumguru
dat één europa geld niet voor als de burger het goed uit komt.

ik had ooit een octavia I 2004 TDI stage II chip tuning ,, wat een geweldig auto was dat , daar kon je alles mee.
maar de mrb steeg in 3 jaar met 1/3 en dat was best hoog al.....
nu rij ik minder per jaar dan toen
 

sitechris

Donateur
Economisch gezien is een diesel onverstandig in NL. Hoge aanschafprijs, (mede daarom) forse afschrijving en in de nabije toekomst wellicht ook rijverboden en dat soort nonsens.

Er is echt 1 diesel die ik nog wel een keer zou willen hebben. Niet vanwege kilometers of kosten maar vanwege emotie. Ik zou één keertje nog een keer willen genieten van de reihensechser diesels van BMW. En dan specifiek de M340d. Die staat hoog op de shortlist, omdat het nog een laatste keer kan zeg maar.

 
Bovenaan Onderaan