Zomaar een DSG vraag

Ronnie

Forumguru
Is op het BC display ook af te lezen.
Zelfs met automaat valt ie terug naar 0.0 ltr/100km, duurt iets langer, een handbak gaat meteen naar 0

Vraag me wel af hoe dat voor de motor is. Je kunt ahw de hele Grossglockner naar beneden zonder brandstofverbruik. Smering? Kleppen? Injectoren? Geen overbelasting?
Dit systeem is door Audi in de begin tachtiger jaren al ontwikked, op de Audi 80 CC, het z.g. "Schubabschaltung" systeem inclusief het "start/stop"systeem om de auto's nog zuiniger te maken.
Problemen geeft het niet, alleen bij koude temperaturen zou het inlaat spruitstuk kunnen gaan bevriezen,(maakt tegenwoordig bij de injecties niets meer uit)door de zeer hoge vacuumkrachten die ontstaan.
Zolang de aandrijflijn draait (passief of actief) zal altijd de oliepomp de onderdelen van olie voorzien, bij oudere automaten(koppelomvormer) moest derhalve in de 1 geschakeld worden om de zaak aan het draaien te houden. Tevens zal bij een lange afdaling de koelwatertemp. gaan dalen omdat er geen energie wordt gevraagd van de motor(zelf ook al eens geconstateerd).
 

Rallye

Forumguru
Zolang de aandrijflijn draait (passief of actief) zal altijd de oliepomp de onderdelen van olie voorzien, bij oudere automaten(koppelomvormer) moest derhalve in de 1 geschakeld worden om de zaak aan het draaien te houden. Tevens zal bij een lange afdaling de koelwatertemp. gaan dalen omdat er geen energie wordt gevraagd van de motor(zelf ook al eens geconstateerd).

Ik heb wel eens in de Auto Motor und Sport gelezen dat het desondanks bij lage afdalingen, waarbij dus lang geen gas geeft, beter is af en toe toch even gas te geven, omdat ook de brandstof een smerende of koelende werking zou hebben.
 

Captain Hook

Forumguru
Ik heb dan weliswaar geen DSG, maar een gewone 6-bak. (handmatig)
Zowel de Grossglockner als de Stelvio, als de Umbrail, alsmede diverse andere passen heb ik talloze malen met mijn O2 TDI gereden. En dan idd 0,0 verbruik als je naar beneden gaat (in z'n 1 of 2). Nooit enig problemen gehad met koppeling, motor, abnormaal olieverbruik of wat dan ook. En inmiddels zit ik toch bijna aan de 175.000 km...
Vaak zulke steile weggetjes genomen (16-18%) dat zelfs in z'n eerste versnelling het 2.0 TDI blok niet voldoende remkracht levert en dat je nog moet bijremmen om niet ver boven de 4000 toeren te gaan. :crazy:

Tijdens bergvakanties kwam ik meestal zo uit op een gemiddeld verbruik van 1:17 - 1:18 (naar boven toe zuipt 'ie, naar beneden toe niks)
 
In de vorige Octavia had ik een gewone automaat en nu heb ik ook DSG. Het bevalt me uitstekend. Zeker op snelheid schakelt het goed. Ik heb wel het idee dat de auto in het begin bij wegrijden wat trager reageert/opschakelt maar dat kan ook aan het verschil in motor liggen, voorheen een 2.0 FSI en nu een 2.0 TDI. Maar vanaf een snelheid van ongeveer 40 km/u is de TDI toch beduidend feller. Ik ben zeker blij dat ik voor de TDI heb gekozen, deze rijdt nog eens zuiniger ook tegen een lagere literprijs.
 

crepusculum

Nieuw lid
In mijn geval (ik weet niet of dit voor alle DSGbakken is) als ik voor het verkeerslicht de bak in de N zet en de rem loslaat dan gaat er een groen lampje branden in het dashboard ten teken dat ik de rem in moet trappen als ik de bak weer in D of R wil zetten.
Da's bij mij ook zo. Als je stil staat, moet je eerst de rem intrappen om de bak in D te zetten, al rijdend niet.
 
Bovenaan Onderaan