zoemende dakdragers

guitar_billy

Senior Member
hallo,
heb vandaag voor het eerst met dakdragers gereden, maar zo rond 80km/h begint het goed geluid te maken. een echte lage brom/zoemtoon gaat door het dak.

ik heb al volgens de instructies de uiteinden van de dragers met de strips opgevuld, maar zit nu toch te denken of ik de (holle) dragers nog moet proberen te vullen met dempingsmateriaal ofzo...

ben benieuwd naar ervaringen van anderen...
 

Wiseguy

Actief lid
Het komt gewoon omdat dakdragers over het algemeen niet aerodynamische gevormd zijn..... dat zorgt inderdaad voor een hele lage brom. Vaak komt het op ergens van 80 tot 100 km/h en verdwijnt dan weer... rond de 120km/h begint het weer.... tenminste, dat was zo afgelopen vakantie met mijn laguna Grand Tour.... /forum/images/graemlins/grin.gif
 

higgy

Forumguru
Als ik voorheen op m'n Xantia de dakdragers (om exact te zijn: de dwarsdragers) monteerde, dan floot dat ook. Zette ik dan bijv. de bagagebox/skibox daar weer op, dan was het weg.
Ergo: niet rijden met dwarsdragers als je niks te vervoeren hebt.
 

Wiseguy

Actief lid
Higgy, Bij mij zat er dan ook nog een box bovenop de dwarsdragers.... En dat floot ook.... een voordeel: je begint er aan te wennen na ongeveer 1350km... /forum/images/graemlins/grin.gif
 

guitar_billy

Senior Member
bij mijn vorige auto met aluminium dragers, was het nauwlijks waarneembaar. nu kan ik bijna geen gesprek meer voeren in de auto, zo luid is het (kan ook een voordeel zijn /forum/images/graemlins/winkie.gif

ga denk ik toch maar eens proberen die holle dragers wat op te vullen om de trilling te dempen...
 

rickske

Actief lid
Dit kan misschien wel helpen Billy,maar het probleem dat ik heb bij dakdragers is de luchtweerstand als ik 90 tot 100km/h rijdt en het komt terug bij 130 km/h.
 

guitar_billy

Senior Member
@ rickske: wat bedoel je met je luchtweerstand probleem? jouw auto lijkt me meer dan sterk genoeg om een paar dragers door de lucht te sleuren! /forum/images/graemlins/winkie.gif

enfin. nu nog eens denken hoe het beste dit te dempen. zal eens wat dik rubber en/of schuim proberen.

de lucht over de holle dragers maakt het geheel tot een "muziekinstrument". geklemd aan een auto als klankkast kan ik me voorstellen dat dit wel een portie geluid kan produceren. alleen is het niet mijn geluid, heh.

groet, ALEX alias guitar_billy
 

rickske

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
@ rickske: wat bedoel je met je luchtweerstand probleem? jouw auto lijkt me meer dan sterk genoeg om een paar dragers door de lucht te sleuren! /forum/images/graemlins/winkie.gif

[/ QUOTE ]

Wat ik hier bedoel is het klieven van de wind bij de dakdragers.
 
Ik heb eens in een Thule brochure een spoiler gezien voor dakdragers, ik denk dat u met zoiets meer zal bereiken. Die spoiler maakte de ruimte tussen de drager en het dak dicht.
 

Wiseguy

Actief lid
Daar zit inderdaad wel wat in Skoda_0, maar om nou altijd die spoiler ook te monteren wanneer je met die dwarsdragers gaat rijden.... da's ook niet geweldig lijkt me
 

Karstieman

Forumguru
Ik hoor ook duidelijk meer windruisen met dakdragers op de auto.
Wat me wel opvalt is dat dit geluid erger is als er geen skibox op gemonteerd zit.
 

nomad

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Ik hoor ook duidelijk meer windruisen met dakdragers op de auto.
Wat me wel opvalt is dat dit geluid erger is als er geen skibox op gemonteerd zit.

[/ QUOTE ]

Is ook wel logisch. Die skibox maakt het nog enigzins aerodynamisch. De voorste dakdrager zou taps toe moeten lopen aan de voorkant, maar dan wordt het al gauw een spoiler.
 

Wiseguy

Actief lid
Hoezo? Platte onderkant en wat schuin naar boven toe lopend.... dan maar een bredere dwarsdrager.... /forum/images/graemlins/grin.gif
 

Logic

Actief lid
jongens, waar hebben we nou over. Je haalt een kastje bij Ikea en daarna gaan ze er gewoon weer vanaf, toch? /forum/images/graemlins/grin.gif
 

rickske

Actief lid
Inderdaad voor die enkele keren dat je een dakdrager gebruikt wordt het probleem nogal opgeblazen. /forum/images/graemlins/ahum.gif
 

Wiseguy

Actief lid
Nou, ik kan wel uit ervaring vertellen dat als je er een hele lange rit mee moet maken (vakantie heen en terug bijvoorbeeld), dan kan het knaap irritant zijn hoor, dat gezoem.... maar goed, dat is dan ook maar een paar dagen van een jaar dat je daar last van hebt, nietwaar? /forum/images/graemlins/grin.gif
 

Exciter

Administrator
Als je het gezoem zo irritant vindt, moet je maar, denk ik, geen gebruik maken van dakdragers. Het is echt wel een kwestie van geven en nemen. Als je 130 km/h met lading boven op het dak rijdt, zal het altijd zoemen. Er is maar een echte oplossing: niet doen!
Verder sluit ik mij volledig bij de anderren aan: ...muggenziften...
 
Bovenaan Onderaan