Zoemend/tjirpend/suizend bestuurderskant

O3-Rider

Senior Member
Sinds enkele dagen ervaar ik een Zoemend/tjirpend/suizend geluid aan de bestuurderskant.
Het is alleen op hogere snelheden (>80 km/h) aanwezig en heeft te maken van de wind.
Het is namelijk te horen op de momenten dat je ook de windvlagen tegen de auto hoort.
Op die momenten hoor je een hoog tjirpend geluid. Zeer irritant. Het is dus niet aan een stuk door, maar wel altijd aanwezig. Rij ik 100 in de wind, hoor je het. Rij ik uit de wind, achter een busje, hoor ik het niet. Het is overigens een hoog tonig geluid. Als je de radio lekker aan hebt, hoor je het niet. Tenzij je het echt weet.

Iets soortgelijks heb ik op het forum volgens mij door iemand zien melden, die ook ook zoiets. Oorzaak was volgens mij een afdichting ergens. Bij de kabels, in het portier, ik weet het zo niet meer.

Herkent iemand dit? Of weet iemand welke post ik bedoel? Wil het graag fixen, het is een mateloos irritant geluid.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Ik kan me de post niet herinneren, maar kijk eens in het topic 'kinderziektes van de O3' , 'kwaaltjes van de O3' of iets dergelijks. Het meest waarschijnlijke is dat het bovenstuk van het portier niet strak genoeg sluit, en dat daar het gefluit door ontstaat. Meestal wordt dit op gelost door (met geopend raam) het bovenste deel van de deur ietsje naar binnen te buigen. (door de dealer laten doen, niet zelf risico nemen dat het fout gaat)
 

RoelF

Forumguru
Dit herken ik wel. Bij vlagen lijkt het of er iets op de voorruit in de wind ligt te resoneren. Ik heb alle randen gecontroleerd, ik zie niets vreemds. Soms is het er, maar daarna kan ik het niet meer reproduceren. Het komt gelukkig niet vaak voor. Ik zal de volgende keer eens proberen om het op te nemen.
 

Gieliovd

Forumguru
Toen dit eerder gemeld was, was het volgens mij een afdichting bij de voorruit. Een stuk kunststof daar met van die rubbertjes eraan zat niet lekker.
 

Antera

Donateur
Pak afplaktape eventueel en plak een deel af waarvan je vermoed dat het vandaan komt en ga ermee rijden. Het zal vermoedelijk met een portier te maken hebben of een strip bij het raam. Ook kan het zijn dat de parafanplaat niet goed geklikt zit en dat het daardoor komt. Dit hoorde ik laatst van een klant
 

O3-Rider

Senior Member
Ik heb ook gezocht, maar na 15 minuten kwam ik de post niet tegen die ik zocht. Nogmaals dank.

Ah de plastis plaat waar het water over afloopt?
 

O3-Rider

Senior Member
Mooi daar kan ik zelf wel effe naar kijken. En iets bij de spiegel zou ook kunnen. Wellicht gebeurt met het knutselen aan de tweeter.
 

ertromp

Forumguru
In Duitsland zijn er veel ervaringen dat het deel in de foto hieronder niet goed gemonteerd is:

DSCN4085.JPG

Blijkt kwestie te zijn van opnieuw monteren
 

ertromp

Forumguru
Hier nog naar aanleiding van een O3 die op hogere snelheid een toon laat horen een filmpje van een gelijksoortig probleem bij een Audi. Deze discussie is gaande bij onze Oosterburen.
Deze toon ontstaat door een deur die verkeerd is afgehangen:

 

RoelF

Forumguru
Mijn geluid is ook anders dan het filmpje, het lijkt meer een resonantie op de voorruit. tikkend/trillend.
 

O3-Rider

Senior Member
Heb het kapje van de tweeter er weer even af gehad. En inderdaad zit in het gat waar de bedrading naar de spiegel zit, een mooi stuk schuim. Ik ga ervan uit dat dat er hoort te zitten. En dat dat bij Ted dus inderdaad mistte. Toch de boel eens extra goed terug geplaatst. Morgen even testen op de snelweg.
 

Antera

Donateur
Klopt die uithoek van de parafan word idd nog wel eens verkeerd terug gemonteerd, Daar let ik ook altijd erg op als ik deze los heb gehad en kan idd ook windsuizen veroorzaken
 
Bovenaan Onderaan