Zoemend geluid bij optrekken en scherp sturen

SuperbIV

Senior Member
Onze Octavia 3 1.4 geeft een vreemd bijgeluid. Bij lage snelheid, optrekken of afremmen op de motor en daarbij scherp insturen geeft een zoemend geluid vanuit voren.

Bij constante snelheid of ontkoppelen is het geluid direct weg. Het is dus enkel wanneer hij optrekt of afremt op de motor. Verder komt dit geluid niet voor, niet bij hogere snelheid, niet bij rechtdoor, etc. Het is dus bijvoorbeeld bij uitparkeren of andere draai-manoeuvres op lage snelheid.

Ik heb er een filmpje van gemaakt, het is hoorbaar, maar in het echt is het een stuk luider.


Iemand van jullie een idee wat dit kan zijn?
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Het eerste waar ik aan denk bij zulke klachten is de stuurbekrachtiging, die wil wel eens zoemen bij grote stuuruitslag. Alleen verklaart dat niet waarom het geluid weg is als je ontkoppelt of constante snelheid rijdt :pieker:
 

SuperbIV

Senior Member
Ik ga morgen eerst even naar de garage terug. Bedacht me dat 2 dagen geleden mijn bakolie is vervangen. Zou het geluid daar vandaan kunnen komen?

Het is op het filmpje te horen als een zoem op de achtergrond. Je moet het vrij hard zetten om het te horen. In het echt klinkt het harder.
 

SuperbIV

Senior Member
https://www.underhoodservice.com/te...ront-of-volkswagen-vehicles-during-cornering/

Ondertussen dit nog gevonden. Lijkt mijn probleem te zijn. Oplossing hiervoor is verversen bakolie, maar bij mij is het juist daarna ontstaan. De monteur vertelde dat hij wat pinnen ingevet had die de schakelvorken in de bak op z'n plek houden (deze pinnen moeten sowieso verwijderd worden voor drainage van de bakolie). Wellicht is dat vet nu vermengt met de olie wat voor een andere viscositeit zorgt? Klinkt dat logisch?

Sowieso maar even opnieuw laten vullen denk ik...voor de derde keer. Na de eerste keer vullen schakelde de bak niet lekker, dus twee dagen geleden voor tweede keer gevuld en uitlijning pook opnieuw gedaan. Nu schakelt hij weer goed, maar is dus het zoemen ontstaan.

Ga het morgen voorleggen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan