Zoemend geluid airco in combinatie met de kachel

FrankL

Nieuw lid
Hallo,

Sinds enige tijd maakt de airconditioning nadat deze enige tijd is ingeschakeld een zoemend geluid (beter kan ik het niet omschrijven) dat samenhangt met het motorvermogen. Na het uit- en weer inschakelen van de airconditioning verdwijnt het geluid, maar na een korte tijd komt het weer terug. Dit treedt alleen op als ook de kachel is ingeschakeld. Als ik de temperatuurregelknop helemaal naar links heb gedraaid (maximaal koelen) treedt het niet op. De airconditioning werkt verder wel. Wat kan het zijn?

Bij voorbaat dank.
 

milanseegers

Forumguru
Veel Fabia 1 eigenaren hebben dit 'probleem'. Ik ervaar het zelf ook. Het schijnt een drukventiel te zijn in het ac systeem. Kan geen kwaad, rijd er zelf al 100000km mee rond. Wel irritant :jaja:
 

turboturbo

Forumguru
Wat Milan zegt. Er zijn hierover al wel wat bestaande topics over te vinden. Klinkt het als een soort schurend/zagend/jankend geluid? En gaat de toonhoogte mee met het toerental?

Ik heb het ooit eens proberen op te nemen dat geluid: https://dl.dropboxusercontent.com/u/133731/skoda_airco.m4a
Klinkt het zo?

Het geluid komt alleen voor als de temperatuurknop niet op z'n koudst staat, dat klopt. Je hoort het als de compressor tijdelijk niet op vol vermogen hoeft te werken (en dat doet ie wel als de temperatuur knop op z'n koudst staat)

De Ibiza en de Polo van dezelfde bouwjaren hebben kennelijk dezelfde airco installatie. Hier vind je bijv. eenzelfde topic op het Seat forum: http://www.seat-online.nl/showthread.php?19916-SEAT-Ibiza-6L-aircopomp-maakt-af-en-toe-lager-geluid
 

FrankL

Nieuw lid
Dank jullie wel voor jullie antwoorden. Ik probeer zo min mogelijk op het geluid te letten (of ik zet de airco uit), maar het lijkt inderdaad op het geluid wat je opgenomen hebt. Ik begrijp dus dat er niks aan te doen is (anders dan de radio aanzetten ;))?
Klopt het ook dat ik dit 'probleem' een paar maanden geleden nog niet had en dat het geluid pas na een tijdje met de airco aan te hebben gereden optreedt i.p.v. meteen vanaf het begin?
 

milanseegers

Forumguru
@FrankL dat klopt! Heb ook het idee dat het geluid, hoe ouder de auto wordt, steeds wat harder wordt. Na inschakelen van de ac is het geluid er met 10 seconden.
 

FrankL

Nieuw lid
Ok, dank je wel. Bij mij duurt het een paar minuten voor het geluid er is, maar dat zal misschien minder worden als de auto ouder wordt.
 

turboturbo

Forumguru
Ik kon me ook niet herinneren dat de auto het altijd gehad heeft sinds ik de Fabia in bezit had. Ik dacht zelf nog dat het gelegen zou hebben aan dat er te weinig koudemiddel in het systeem zat (dat bleek bij een aircoservice beurt (dus geen airco check ;) ) bijna leeg te zijn, er zat nog maar heel weinig gram koudemiddel (en dus olie die de compressor smeert) in, maar dat was dus niet de oorzaak.
 

FrankL

Nieuw lid
Ik zat eerst ook te denken aan te weinig koudemiddel, maar de airco koelt verder prima dus dat zou ik vreemd vinden.
 

turboturbo

Forumguru
maar de airco koelt verder prima dus dat zou ik vreemd vinden.
Off-topic, maar die conclusie klopt helaas niet. Met nog maar 48 gram (weet niet meer precies hoeveel het was, maar ongeveer zoiets) resterende koudemiddel koelde de airco in mijn Fabia ook nog uitstekend, maar die hoeveelheid is echt gevaarlijk weinig en de kans op een geruïneerde compressor licht al op de loer.
 

FrankL

Nieuw lid
Oh, is er dan een manier om erachter te komen of er nog genoeg koudemiddel inzit (anders dan een airco check)?
 

turboturbo

Forumguru
Volgens mij niet. Zelfs met een airco-check niet (dacht ik, tenminste) Daar wordt alleen de uitstroom temperatuur gemeten. En dat zegt niet(s) (zoveel) over de hoeveelheid koudemiddel. Lees de vele posts van forumlid TheoStek er maar op na.
 
Bovenaan Onderaan