Zoektocht naar een jonge CJX* motor...

Status
Niet open voor verdere reacties.

CDK

Forumguru
Vandaag wat zitten brainstormen..... wellicht zou ik voor m'n Project X ook een andere motor kunnen aanschaffen en deze naar wens laten aanpassen en de motor uit de Kodiaq in een krat in m'n garage opslaan... Alles kost geld, maar op lange termijn is deze optie wellicht het beste en het voordeligste. Zo kan ik over een paar jaar de auto compleet met tuning van de hand doen en het OEM blok los verkopen, of de auto origineel verkopen en het tuning blok los verkopen.
Ik zou dan opteren voor een CJXC blok met 280 of 300pk welke minder dan 10k km heeft gedraaid, weet iemand een betrouwbare aanbieder of weet je een blok te koop? Laat het me dan aub weten. Ik heb al 1 geschikte kandidaat gevonden....

http://www.kleingunnewiek.com/voorraad/Volkswagen/Golf 12-/Motor/7900A06A30A10012191S102/
 

CDK

Forumguru
Dat is eenzelfde blok als er straks origineel in de Kodiaq komt?

Heb je deze ook gezien Corné?
Of deze?

Ja heb ik gezien, maar die toko wil alleen een ruilmotor terug + 3000,- bijbetalen.
Geen optie aangezien ik de motor die uit de Kodiaq komt niet kwijt wil.

Het CJXC blok zit in de Superb / Passat / Golf R. In de Kodiaq zit een CZPA ;)

Bedankt voor het mee zoeken @Cordoba :thumbsup:
 

andrehj

Forumguru
Interessante gedachte. Maar als je dan toch een blok gaat wisselen: past de 2.5 TSI vijfcilinder uit de Audi RS3 niet onder de motorkap van de Kodiaq? Dan zou je qua vermogen nog verder kunnen gaan dan met een 2.0 TSI.
 

Octavia32

Forumguru
Maar dan kom je weer in de problemen met rdw gegevens staat 2.0 op kenteken. Want of het nou 180pk of 300 is maakt dan niet uit aan de buitenkant zullen ze namelijk niet zien.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
Dat zou uiteraard helemaal geweldig zijn @andrehj, alleen zal het lastiger zijn om het kenteken bij de rdw in orde te krijgen.
 

Cordoba

Forumguru
Andere vraag Corné: de blokken die je zoekt komen uit auto's met voorwielaandrijving (of vergis ik me?), heb je dan geen probleem met de versnellingsbak voor de 4WD van de Kodiaq? Ander punt: klopt het koppel/toerental van de vervangende motor met dat van de originele (zodat je geen mismatch hebt bij de schakelpunten van de DSG, en de overbrengingsverhoudingen kloppen voor je project).
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
@Cordoba, eerlijk..., echt geen idee, het gaat mijn technische kennis te boven, vandaar dat ik het uit handen geef, maar meezoeken naar een potentiële donor kan ik wel (met hulp van jullie) Bij 1 tuner heb ik laten vallen of de CJXC een mogelijke donor zou kunnen zijn en kreeg toen te horen dat het mogelijk was.
 

Cordoba

Forumguru
Duidelijk Corné. Bij dergelijke grote projecten, waarbij de basis van het project (de Kodiaq dus) nog behoorlijk onbekend is, vraag ik me altijd af of aan alle mogelijke problemen (en de oplossingen daarvoor) gedacht is. De motorruimte van de Kodiaq zal ruim genoeg zijn om een ander type motor te huisvesten, en motorsteunen zullen waarschijnlijk toch aangepast moeten worden voor dit andere blok, maar over de rest had ik dus ook serieuze vragen.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Schippersss

Forumguru
Andere vraag Corné: de blokken die je zoekt komen uit auto's met voorwielaandrijving (of vergis ik me?), heb je dan geen probleem met de versnellingsbak voor de 4WD van de Kodiaq? Ander punt: klopt het koppel/toerental van de vervangende motor met dat van de originele (zodat je geen mismatch hebt bij de schakelpunten van de DSG, en de overbrengingsverhoudingen kloppen voor je project).

Komt uit de golf R, en die heeft 4x4 (4motion).
 
Laatst bewerkt:

Noord26

Forumguru
Als je dit dan toch wil gaan doen, waarom een 2.0tsi vervangen met een 2.0tsi? Dan moet je er alsnog flink aan sleutelen om je gewenste vermogen van de S2 te overtreffen?
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
@Noord26, de CJXC uit de Golf R heeft ten opzichte van de CZPA uit de Kodiaq sterkere nokkenassen, zuigerpennen en drijfstangen dit in combinatie met een grotere turbo (dus groter als in de R) geeft voldoende ruimte voor fors meer vermogen als in de Superb. 500pk is dan zelfs gemakkelijk haalbaar zonder de technische grenzen op te zoeken.
 

s-line

Forumguru
En volgens mij hoef je verder niets aan te passen kwa motorsteunen etc. Want de basis van het blok blijft het zelfde. Dit wordt wel ander als je inderdaad zou gaan voor een TT RS blok.
Ik denk dat een ander blok laten "bouwen" een verstandige keuze is. Dan kan je altijd bij verkoop de boel weer uitbouwen en origineel terug bouwen. Dat is veel gunstiger. En geld gaat het toch wel kosten dus maar meteen goed lijkt mij!:thumbsup::D
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
Ook moeders ( @Fabi3 ) ziet liever een motorswap met een opgepept blok als een ombouw van het huidige blok. Een 2.5 liter 5 cilinder vraagt om carrosserieaanpassingen en dat wil ik niet en wel om de reden dat terugplaatsen van het standaard blok dan wederom aanpassingen vraagt die de kwaliteit van de auto niet ten goede komen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan