zoeken motornummen O1 1.9 TDI 2001

memoscan

Senior Member
Hallo beste forumleden,
ik ben op zoek naar het motornummer deze zou vermeld staan op het blok aan de voorzijde acher het oliefilter, bij mijn F1 1.4 tdi staat het wel duidelijk, echter bij de O1 er staan zo veel nummers vermeld dat ik niet weet wat het correcte nummer is, heeft iemand daar een afbeelding van waar de juiste plaats is, wij hebben deze nodig voor het bestellen van een distributieset,en staan deze nummers nog ergens anders vermeld
groeten Memoscan
 

arjants

Nieuw lid
In de kofferbak onder de bekleding zit waarschijnlijk een witte stikker met motor/bak code, kleurnummers en opties:

informatiestickervw.jpg
 

memoscan

Senior Member
Beste Arjants,
dank voor je snelle reactie, maar ik bezit deze gegevens al ik moet nl het motornummernummer hebben en geen motorcode in iedergeval bedankt voor het meedenken.
 

memoscan

Senior Member
Thanks Ronnie,
had al een beetje op je gerekend, we gaan er mee bezig er wordt nl gevraagd bij de sets vanaf motornummers, trouwens zou jij een voorkeur hebben voor bv gates of conitech of skf of andere merken er zit nogal wat prijsverschil per merk en ken jij het merk Bolk
 

memoscan

Senior Member
Ronnie je hebt een tekening van een 1.4 TDI afgebeeld is dit hetzelfde als een 1.9 TDI wat de bedoeling was?
 

memoscan

Senior Member
deze tekening lijkt mij perfect, nog geen advies over het merk/prijs graag je mening zie vorige vraag
 

Ronnie

Forumguru
Normaliter gebruik ik Gates, meestal zijn het complete sets. Ik koop ze altijd op motorcode.
 

octavia99

Senior Member
Het gaat om mijn auto die ik net heb aangeschaft.
Octavia 1.9 tdi (90 pk) uit 2001 142.000 op de klok.
De distrubutie riem is 50.000 geleden vervangen 8 jaar geleden vandaar de vervanging.
Als ik zoek op motor code kom ik 2 types riemen tegen van gates K025543XS en K015559XS.
vandaar de vraag waar de motornummer staat.
morgen ga ik even op zoek naar de motor nummer.
 

arjants

Nieuw lid
Heb een verschil kunnen vinden, weet alleen niet of deze bij jou ook van toepassing is:

Uitleg over de spanrol: http://www.jaritechniek.nl/images/pdf/Gatesinfo_012.pdf

Beide riemen 5543XS en 5559XS worden voor dezelfde motoren aanbevolen (AYQ, AGP, AQM, AGR, ASY, ASV, ALH, AHF) en hebben ook dezelfde afmetingen (141 tanden x 25mm breedte).
Het breekpunt zoals in onze catalogus is gegeven is het motornummer.
Motoren voor dit breekpunt hebben de 5543XS riem en na het breekpunt de 5559XS.

Veel installateurs hebben problemen het motornummer te vinden (welke meestal gevonden kan worden op een sticker op de bovenkant van de distributieriemkap en/of op het motorblok naast het oliefilter) en vragen zich af wat het verschil tussen deze riemen is en of ze door elkaar gebruikt kunnen worden.

Het verschil ligt in de constructie van de riem; de 5559XS is sterker dan de 5543XS, omdat de injectiepomp die na het breekpunt wordt toegepast een hogere druk levert, waardoor een hogere belasting op de riem komt.
Tot het breekpunt worden sommige motoren worden met een plastic spanrolschijf uitgerust; anderen hebben een metalen spanrolschijf. Na het breekpunt hebben alle motoren een metalen spanrolschijf.

Als er geen motornummer bekend is, gebruik dan de 5559XS in plaats van de 5543XS, maar ALLEEN als er een metalen spanrolschijf wordt toegepast en niet eentje van plastic. De combinatie van de 5559XS en een plastic spanrolschijf leidt tot een voortijdige slijtage van de spanrolschijf.

Conclusie:

  • Als een metalen spanrolschijf is gemonteerd en het motornummer is niet bekend, kan de 5559XS gebruikt worden in plaats van de 5543XS
  • Vervang NOOIT een 5559XS door een 5543XS
bron: http://www.vanrheenen.nl/VAG_1.9TDI_motoren.htm
 

octavia99

Senior Member
Als ik het verhaal dus goed begrijp zou ik dus ook de zwaarste uitvoering kunnen kiezen.
De spanrollen zullen namelijk automatisch de goede zijn als ik dit in een set koop.
 

arjants

Nieuw lid
Als ik het verhaal dus goed begrijp zou ik dus ook de zwaarste uitvoering kunnen kiezen.
De spanrollen zullen namelijk automatisch de goede zijn als ik dit in een set koop.

Inderdaad, als je de spanrol toch mee vervangt ga dan voor de 5559XS
Ik weet niet wat je motorcode is (van de sticker) maar je zou voor de zekerheid ook eens kunnen checken op: gates-online - Search By Car
(die website werkt alleen in IE merkte ik :tongue:)
 
Bovenaan Onderaan