hekko
Lid
Ha allemaal,
Ik ben al een tijdje op occasion-jacht en heb voor mezelf een checklist gemaakt voor het goed kunnen beoordelen van een wagen. Even alle punten op een rij zodat je niks vergeet...handig om uit te printen en mee te nemen. Als jullie aanvullingen hebben heel graag!! Maar dit is waar ik nu op let:
Checklist Occasion (Octavia) kopen:
Vooraf
-------
- Kondig je bezoek aan de dealer/garage niet aan. Vaak wordt de auto dan alvast gestart of nog even snel gepoetst. Het beste is een onaangekondigd
bezoekje.
- Poets/reinig je eigen auto grondig ter bevordering van de inruilprijs : )
- Check de waarde van je eigen auto op internet
- Weet welke auto je wil bekijken, bedenk vooraf vragen en vergelijk prijzen op internet.
Geschiedenis van de auto
---------------------------
- Bekijk het onderhoudsboekje. Check of KM beurten overeenkomen met de huidige kilometer stand en of deze door een dealer zijn uitgevoerd (stempels!). Check de vorige eigenaar van de auto. Was dit prive of zakelijk (laatste categorie gaat over het algemeen wat minder voorzichtig om met een auto).
- Vraag naar de indruk van de vorige eigenaar. Wil men vaak niks over kwijt, maar je kan het proberen.
- Neem contact op met de garage/dealer waar de auto in onderhoud is geweest.
- Vraag wanneer de auto is aangekocht en hoe dat gegaan is. Als een auto lang staat heb je meer kans op een lagere prijs.
- Kijk uiteraard naar de KM stand en bouwjaar en check of dit overeenkomt met de staat van de auto. Bekijk slijtage van de gaspedaal/koppellingpedaal/versnellingspook om een indruk te krijgen.
- Vraag naar de rijstijl van de vorige eigenaar en check dit met de staat van de auto. Let op de randen van velgen, krassen en deuken daar duiden op een wilde rijstijl. Check het loopvlak van de banden, ongelijke slijtage kan op wild rijgedrag wijzen. Ook 'sportieve' uitbreiding op de auto zijn een aanwijzing. Sportpedaaltje of rally pookje bijv.
- Vraag of je contact mag opnemen met de vorige eigenaar.
- Is er gerookt in de auto? Ruik en bekijk aanslag op de dakbekleding of rond de gordelbevestingspunten. Controlleer de asbak. Zet de airco aan en ruik nogmaals.
Schade gereden?
------------------
- Controlleer of alle naden tussen de carrosserieplaten recht lopen (onregelmatigheid duidt op schade door aanrijding).
- Check de carrosserie op schade, krassen, deuken etc. Loop alle naden langs, controlleer vooral de hoeken/randen van alle deuren. Vooral de rand van de achterklep kan snel wat verf verliezen bij onzorgvuldig gebruik. Dat gaat roesten. Controlleer de onderkant van de deuren op steenslag etc. Kijk goed rond het sleutelgat en deurhandels (vaak krassen door onzorgvuldigheid).
- Kijk goed onder de moterkap of er zaken verbogen zijn. Zitten de lampen recht? Staan er zaken scheef?
- Controlleer de airbags. De naden van de airbags moeten netjes gesloten zijn anders kan de airbag uitgeklapt zijn geweest.
Proefrit
--------
- Zorg ervoor dat je de auto zelf start of er bij bent. Koude start zegt veel over de technische staat van de motor.
- Zet de radio uit en de airco uit. Die worden altijd aangezet om bijgeluiden te maskeren. Laat de motor rustig stationair lopen en luister goed. Loopt hij regelmatig?
- Controlleer werking van electrische onderdelen, spiegels, ramen, verlichting.
- Rij snel, langzaam, bebouwde kom, 80 km, snelweg, door bochten, over drempels (let op kraken of piepen). Rem hard, zacht, let op gelijkmatig remgedrag. Luister naar kraken bij het remmen. Let op soepelheid schakelen.
- Probeer op verschillende snelheden hoe de auto reageert op snel/langzaam intrappen en loslaten van het gaspedaal. Zijn alle accelleraties vloeiend? Schokken kan duiden op vervuilde gasklephuis of exhaust return klep.
- Rij naar een parkeerplaats in de buurt en zet de auto daar stil. Neem daar de tijd om rustig alles nog eens na te lopen (zonder verkoper in je nek).
- Zet de motorkap open. Alles is natuurlijk keurig schoongemaakt maar let bijv. op vuil dat op de motorkap is blijven zitten, dat zegt iets over de oorspronkelijke staat. Luister, ruik. Check het oliepeil en let op de kleur (bruin = ok, zwart kan oude olie zijn). Haal de oliedop los en let op prut onder de dop. Controleer datum op de accu. Check slangen op scheuren voor zover mogelijk.
- Neem je VAG-COM kabel + laptop mee en lees de foutcodes uit.
- Check de cruise control.
- Check de airco. Op maximaal koelen zetten en controleren of er inderdaad goed koude lucht blaast.
- Check handrem.
- Check parkeer assistent
- Check slijtage van banden
- Check schokbrekers door op de auto te duwen. Naar 2 a 3x veren moet hij stil staan. Onderweg mag de auto niet dijnen.
- Kijk/luister onder de auto en check de uitlaat.
- Check of er vloeistof lekt (condens van de airco is niet erg).
Interieur
----------
- Controlleer de werking van alle klepjes en opbergvakken. Vooral de klep in de middenarmsteun is snel lam.
- Kijk naar bekleding, naar lekkage in het dak of rond ramen.
- Kijk in de kofferbak onder de vloer. Is de krik aanwezig? Is het reservewiel gebruikt? Lampen set aanwezig?
- Check op vlekken in de kofferbak. Lekkage?
- Controlleer de drempel van de kofferbak op schade.
- Controlleer interieur verlichting.
- Probeer verstelbaar stuur, verlichting
- Klap de achterbank helemaal op.
- Hoedenplak in/uit rollen
Onderhoud op korte termijn
-----------------------------
- Controleer datum van de accu (elke 2 tot 10 jaar)
- Leeftijd van de getande riem (elke 90.000 KM)
- Banden (vaak zit er een nokje in het bandenprofiel, dat moet altijd onder het buitenste vlak vallen).
Garantie en aflevering
------------------------
- Ding af op de prijs, noem de minpunten die je opgevallen zijn, verkoop je eigen auto en noem de verkoopprijs op internet. Wees niet te happig, ben altijd bereid om de koop niet door te laten gaan. Afdingen = geduldig zijn!
- Beding minimaal 1 jaar BOVAG garantie
- Laat alle zaken die mis zijn herstellen
- Check NAP
- APK voor aflevering
- Spreek evt. ANWB/DEKRA keuring af
Ik ben al een tijdje op occasion-jacht en heb voor mezelf een checklist gemaakt voor het goed kunnen beoordelen van een wagen. Even alle punten op een rij zodat je niks vergeet...handig om uit te printen en mee te nemen. Als jullie aanvullingen hebben heel graag!! Maar dit is waar ik nu op let:
Checklist Occasion (Octavia) kopen:
Vooraf
-------
- Kondig je bezoek aan de dealer/garage niet aan. Vaak wordt de auto dan alvast gestart of nog even snel gepoetst. Het beste is een onaangekondigd
bezoekje.
- Poets/reinig je eigen auto grondig ter bevordering van de inruilprijs : )
- Check de waarde van je eigen auto op internet
- Weet welke auto je wil bekijken, bedenk vooraf vragen en vergelijk prijzen op internet.
Geschiedenis van de auto
---------------------------
- Bekijk het onderhoudsboekje. Check of KM beurten overeenkomen met de huidige kilometer stand en of deze door een dealer zijn uitgevoerd (stempels!). Check de vorige eigenaar van de auto. Was dit prive of zakelijk (laatste categorie gaat over het algemeen wat minder voorzichtig om met een auto).
- Vraag naar de indruk van de vorige eigenaar. Wil men vaak niks over kwijt, maar je kan het proberen.
- Neem contact op met de garage/dealer waar de auto in onderhoud is geweest.
- Vraag wanneer de auto is aangekocht en hoe dat gegaan is. Als een auto lang staat heb je meer kans op een lagere prijs.
- Kijk uiteraard naar de KM stand en bouwjaar en check of dit overeenkomt met de staat van de auto. Bekijk slijtage van de gaspedaal/koppellingpedaal/versnellingspook om een indruk te krijgen.
- Vraag naar de rijstijl van de vorige eigenaar en check dit met de staat van de auto. Let op de randen van velgen, krassen en deuken daar duiden op een wilde rijstijl. Check het loopvlak van de banden, ongelijke slijtage kan op wild rijgedrag wijzen. Ook 'sportieve' uitbreiding op de auto zijn een aanwijzing. Sportpedaaltje of rally pookje bijv.
- Vraag of je contact mag opnemen met de vorige eigenaar.
- Is er gerookt in de auto? Ruik en bekijk aanslag op de dakbekleding of rond de gordelbevestingspunten. Controlleer de asbak. Zet de airco aan en ruik nogmaals.
Schade gereden?
------------------
- Controlleer of alle naden tussen de carrosserieplaten recht lopen (onregelmatigheid duidt op schade door aanrijding).
- Check de carrosserie op schade, krassen, deuken etc. Loop alle naden langs, controlleer vooral de hoeken/randen van alle deuren. Vooral de rand van de achterklep kan snel wat verf verliezen bij onzorgvuldig gebruik. Dat gaat roesten. Controlleer de onderkant van de deuren op steenslag etc. Kijk goed rond het sleutelgat en deurhandels (vaak krassen door onzorgvuldigheid).
- Kijk goed onder de moterkap of er zaken verbogen zijn. Zitten de lampen recht? Staan er zaken scheef?
- Controlleer de airbags. De naden van de airbags moeten netjes gesloten zijn anders kan de airbag uitgeklapt zijn geweest.
Proefrit
--------
- Zorg ervoor dat je de auto zelf start of er bij bent. Koude start zegt veel over de technische staat van de motor.
- Zet de radio uit en de airco uit. Die worden altijd aangezet om bijgeluiden te maskeren. Laat de motor rustig stationair lopen en luister goed. Loopt hij regelmatig?
- Controlleer werking van electrische onderdelen, spiegels, ramen, verlichting.
- Rij snel, langzaam, bebouwde kom, 80 km, snelweg, door bochten, over drempels (let op kraken of piepen). Rem hard, zacht, let op gelijkmatig remgedrag. Luister naar kraken bij het remmen. Let op soepelheid schakelen.
- Probeer op verschillende snelheden hoe de auto reageert op snel/langzaam intrappen en loslaten van het gaspedaal. Zijn alle accelleraties vloeiend? Schokken kan duiden op vervuilde gasklephuis of exhaust return klep.
- Rij naar een parkeerplaats in de buurt en zet de auto daar stil. Neem daar de tijd om rustig alles nog eens na te lopen (zonder verkoper in je nek).
- Zet de motorkap open. Alles is natuurlijk keurig schoongemaakt maar let bijv. op vuil dat op de motorkap is blijven zitten, dat zegt iets over de oorspronkelijke staat. Luister, ruik. Check het oliepeil en let op de kleur (bruin = ok, zwart kan oude olie zijn). Haal de oliedop los en let op prut onder de dop. Controleer datum op de accu. Check slangen op scheuren voor zover mogelijk.
- Neem je VAG-COM kabel + laptop mee en lees de foutcodes uit.
- Check de cruise control.
- Check de airco. Op maximaal koelen zetten en controleren of er inderdaad goed koude lucht blaast.
- Check handrem.
- Check parkeer assistent
- Check slijtage van banden
- Check schokbrekers door op de auto te duwen. Naar 2 a 3x veren moet hij stil staan. Onderweg mag de auto niet dijnen.
- Kijk/luister onder de auto en check de uitlaat.
- Check of er vloeistof lekt (condens van de airco is niet erg).
Interieur
----------
- Controlleer de werking van alle klepjes en opbergvakken. Vooral de klep in de middenarmsteun is snel lam.
- Kijk naar bekleding, naar lekkage in het dak of rond ramen.
- Kijk in de kofferbak onder de vloer. Is de krik aanwezig? Is het reservewiel gebruikt? Lampen set aanwezig?
- Check op vlekken in de kofferbak. Lekkage?
- Controlleer de drempel van de kofferbak op schade.
- Controlleer interieur verlichting.
- Probeer verstelbaar stuur, verlichting
- Klap de achterbank helemaal op.
- Hoedenplak in/uit rollen
Onderhoud op korte termijn
-----------------------------
- Controleer datum van de accu (elke 2 tot 10 jaar)
- Leeftijd van de getande riem (elke 90.000 KM)
- Banden (vaak zit er een nokje in het bandenprofiel, dat moet altijd onder het buitenste vlak vallen).
Garantie en aflevering
------------------------
- Ding af op de prijs, noem de minpunten die je opgevallen zijn, verkoop je eigen auto en noem de verkoopprijs op internet. Wees niet te happig, ben altijd bereid om de koop niet door te laten gaan. Afdingen = geduldig zijn!
- Beding minimaal 1 jaar BOVAG garantie
- Laat alle zaken die mis zijn herstellen
- Check NAP
- APK voor aflevering
- Spreek evt. ANWB/DEKRA keuring af