Zo koop je een tweedehands Skoda Octavia!

hekko

Lid
Ha allemaal,

Ik ben al een tijdje op occasion-jacht en heb voor mezelf een checklist gemaakt voor het goed kunnen beoordelen van een wagen. Even alle punten op een rij zodat je niks vergeet...handig om uit te printen en mee te nemen. Als jullie aanvullingen hebben heel graag!! Maar dit is waar ik nu op let:

Checklist Occasion (Octavia) kopen:

Vooraf
-------
- Kondig je bezoek aan de dealer/garage niet aan. Vaak wordt de auto dan alvast gestart of nog even snel gepoetst. Het beste is een onaangekondigd
bezoekje.
- Poets/reinig je eigen auto grondig ter bevordering van de inruilprijs : )
- Check de waarde van je eigen auto op internet
- Weet welke auto je wil bekijken, bedenk vooraf vragen en vergelijk prijzen op internet.

Geschiedenis van de auto
---------------------------
- Bekijk het onderhoudsboekje. Check of KM beurten overeenkomen met de huidige kilometer stand en of deze door een dealer zijn uitgevoerd (stempels!). Check de vorige eigenaar van de auto. Was dit prive of zakelijk (laatste categorie gaat over het algemeen wat minder voorzichtig om met een auto).

- Vraag naar de indruk van de vorige eigenaar. Wil men vaak niks over kwijt, maar je kan het proberen.

- Neem contact op met de garage/dealer waar de auto in onderhoud is geweest.

- Vraag wanneer de auto is aangekocht en hoe dat gegaan is. Als een auto lang staat heb je meer kans op een lagere prijs.

- Kijk uiteraard naar de KM stand en bouwjaar en check of dit overeenkomt met de staat van de auto. Bekijk slijtage van de gaspedaal/koppellingpedaal/versnellingspook om een indruk te krijgen.

- Vraag naar de rijstijl van de vorige eigenaar en check dit met de staat van de auto. Let op de randen van velgen, krassen en deuken daar duiden op een wilde rijstijl. Check het loopvlak van de banden, ongelijke slijtage kan op wild rijgedrag wijzen. Ook 'sportieve' uitbreiding op de auto zijn een aanwijzing. Sportpedaaltje of rally pookje bijv.

- Vraag of je contact mag opnemen met de vorige eigenaar.

- Is er gerookt in de auto? Ruik en bekijk aanslag op de dakbekleding of rond de gordelbevestingspunten. Controlleer de asbak. Zet de airco aan en ruik nogmaals.



Schade gereden?
------------------
- Controlleer of alle naden tussen de carrosserieplaten recht lopen (onregelmatigheid duidt op schade door aanrijding).

- Check de carrosserie op schade, krassen, deuken etc. Loop alle naden langs, controlleer vooral de hoeken/randen van alle deuren. Vooral de rand van de achterklep kan snel wat verf verliezen bij onzorgvuldig gebruik. Dat gaat roesten. Controlleer de onderkant van de deuren op steenslag etc. Kijk goed rond het sleutelgat en deurhandels (vaak krassen door onzorgvuldigheid).

- Kijk goed onder de moterkap of er zaken verbogen zijn. Zitten de lampen recht? Staan er zaken scheef?

- Controlleer de airbags. De naden van de airbags moeten netjes gesloten zijn anders kan de airbag uitgeklapt zijn geweest.


Proefrit
--------
- Zorg ervoor dat je de auto zelf start of er bij bent. Koude start zegt veel over de technische staat van de motor.

- Zet de radio uit en de airco uit. Die worden altijd aangezet om bijgeluiden te maskeren. Laat de motor rustig stationair lopen en luister goed. Loopt hij regelmatig?

- Controlleer werking van electrische onderdelen, spiegels, ramen, verlichting.

- Rij snel, langzaam, bebouwde kom, 80 km, snelweg, door bochten, over drempels (let op kraken of piepen). Rem hard, zacht, let op gelijkmatig remgedrag. Luister naar kraken bij het remmen. Let op soepelheid schakelen.

- Probeer op verschillende snelheden hoe de auto reageert op snel/langzaam intrappen en loslaten van het gaspedaal. Zijn alle accelleraties vloeiend? Schokken kan duiden op vervuilde gasklephuis of exhaust return klep.

- Rij naar een parkeerplaats in de buurt en zet de auto daar stil. Neem daar de tijd om rustig alles nog eens na te lopen (zonder verkoper in je nek).

- Zet de motorkap open. Alles is natuurlijk keurig schoongemaakt maar let bijv. op vuil dat op de motorkap is blijven zitten, dat zegt iets over de oorspronkelijke staat. Luister, ruik. Check het oliepeil en let op de kleur (bruin = ok, zwart kan oude olie zijn). Haal de oliedop los en let op prut onder de dop. Controleer datum op de accu. Check slangen op scheuren voor zover mogelijk.

- Neem je VAG-COM kabel + laptop mee en lees de foutcodes uit.
- Check de cruise control.
- Check de airco. Op maximaal koelen zetten en controleren of er inderdaad goed koude lucht blaast.
- Check handrem.
- Check parkeer assistent
- Check slijtage van banden
- Check schokbrekers door op de auto te duwen. Naar 2 a 3x veren moet hij stil staan. Onderweg mag de auto niet dijnen.
- Kijk/luister onder de auto en check de uitlaat.
- Check of er vloeistof lekt (condens van de airco is niet erg).



Interieur
----------
- Controlleer de werking van alle klepjes en opbergvakken. Vooral de klep in de middenarmsteun is snel lam.
- Kijk naar bekleding, naar lekkage in het dak of rond ramen.
- Kijk in de kofferbak onder de vloer. Is de krik aanwezig? Is het reservewiel gebruikt? Lampen set aanwezig?
- Check op vlekken in de kofferbak. Lekkage?
- Controlleer de drempel van de kofferbak op schade.
- Controlleer interieur verlichting.
- Probeer verstelbaar stuur, verlichting
- Klap de achterbank helemaal op.
- Hoedenplak in/uit rollen


Onderhoud op korte termijn
-----------------------------
- Controleer datum van de accu (elke 2 tot 10 jaar)
- Leeftijd van de getande riem (elke 90.000 KM)
- Banden (vaak zit er een nokje in het bandenprofiel, dat moet altijd onder het buitenste vlak vallen).


Garantie en aflevering
------------------------
- Ding af op de prijs, noem de minpunten die je opgevallen zijn, verkoop je eigen auto en noem de verkoopprijs op internet. Wees niet te happig, ben altijd bereid om de koop niet door te laten gaan. Afdingen = geduldig zijn!
- Beding minimaal 1 jaar BOVAG garantie
- Laat alle zaken die mis zijn herstellen
- Check NAP
- APK voor aflevering
- Spreek evt. ANWB/DEKRA keuring af
 

Desperado

Forumguru
Of koop gewoon een nieuwe auto......
Als ik dealer was kreeg je van mij op minstens de helft van de vragen geen antwoord.
Zeker over de vorige eigenaar krijg je geen info.
Je kunt ook overdrijven met wat je allemaal wilt weten.
 

Gieliovd

Forumguru
Ik denk dat je weinig succes zult hebben met informatie van de vorige eigenaar. Je zult toch wel je eigen oordeel moeten vellen op basis van waarnemingen en je vertrouwen in de verkoper en zijn geboden informatie.

Voor de rest zijn het een hoop goede punten. Buiten het uitlezen van fouten natuurlijk, want dat wordt lastig.

Leuke checklist voor de wat minder ervaren kopers of mensen die niets willen vergeten.

Er zijn nog zo veel aanvullingen mogelijk voor een proefrit. Denk aan het testen van homokineetspeling, slijtage van de aandrijflijn w.o. steekassen en dingen. Luisteren naar de turbo op toeren etc.

Nee, leuke lijst!
 
Zeker over de vorige eigenaar krijg je geen info.

Mijn dealer was er inderdaad behoorlijk ontstemd over dat een belangstellende voor de door mij ingeruilde wagen achter zijn rug om met mij contact opgenomen had via de adres gegevens in het onderhoudsboekje. Ik vond het zelf niet erg om wat over die auto te zeggen, maar heb wel laten merken dat ik het wantrouwen ten opzichte van de dealer niet prettig vond.
 

purk

Senior Member
Het allerbelangrijkste is...........een hele lange proefrit maken van minimaal een uur en neem alle soorten wegen, snelweg, drempels en klinkerwegen.
 

nomad

Senior Member
Als iemand mij zou bellen over de door mij ingeruilde auto, verwees ik hem direct naar de dealer. Hoezo wantrouwend ? En als de TS bij mij als dealer zou aankomen, zou ik hem vriendelijk doch dringend verzoeken elders te gaan kijken. Zeker als ie met laptop en vagcom kabel aan komt zeulen.
 

bat

Lid
Als iemand mij zou bellen over de door mij ingeruilde auto, verwees ik hem direct naar de dealer. Hoezo wantrouwend ? En als de TS bij mij als dealer zou aankomen, zou ik hem vriendelijk doch dringend verzoeken elders te gaan kijken. Zeker als ie met laptop en vagcom kabel aan komt zeulen.
Inderdaad, je kan ook overdrijven. Een beetje vertrouwen mag wel.

Tenzij je natuurlijk voor een dubbeltje op de eerste rij wilt zitten en dus bij louche handelaars op bezoek gaat die wat moeilijker doen over onderhoudshistorie, kilometerstanden en garantie na aankoop.
 

van_der_P

Senior Member
Wat ook belangrijk, misschien nog wel belangrijker dan die lijst, ga naar een bedrijf dat een naam te verliezen heeft. Vaak kan een fatsoendelijk bedrijf het zich de niet permiteren om op een negatieve manier aandacht te krijgen.
Bij zo'n bedrijven tref je dan ook niet de koopste gebruikte auto's aan. Ze moeten garantie geven, en het liefst hebben ze net zoals jij, dat je er geen gebruik van hoeft te maken.
Tevreden klant en extra winst. Het mes snijdt van twee kanten.
Wat mij stoort aan die lijst is dat je ongeveer een halve automonteur moet zijn, en ook nog op hoogte moet zijn van de verschillende gebreken van een bepaald type auto.
IK weet niet hoe dat met andere zit, maar een auto kopen doe ik ongeveer 1 keer in 3 a 4 jaar. Kan ik een ervaren verkoper het serieus moeilijk maken, met mijn beperkte ervaring in het kopen van een auto ?
 

Gieliovd

Forumguru
Daar geef ik je gelijk in ja. Het is wel een lijst die uitgaat van het ergste en ervan uitgaat dat je over autokennis beschikt.

Dat zullen lang niet alle mensen hier op het forum hebben dus daarvoor geldt het slechts deels.

Als je niet zo cynisch bent, wat gelukkig de meeste mensen nog niet zijn, dan is de lijst echt overdreven.

Het blijft natuurlijk vrijblijvend ;) Doe je voordeel ermee als je er wat voor voelt. De een vraagt een autokenner mee te gaan bij het bekijken van de wagen. De ander doet een onafhankelijk keuring en weer een ander doet een inspectie zoals deze zelf.
 

Desperado

Forumguru
Mijn ervaring met mensen die zulke lijsten is dat ze bij het minste geringste staan te piepen omdat ze voor het geld van een 2e hands een nieuwe auto willen rijden.
In mijn garagetijd verkochten we liever geen auto in zulke gevallen.
 

purk

Senior Member
Ik denk dat het zeker niet verkeerd is om iemand met een beetje kijk op auto's, mee te nemen.

Er zijn natuurlijk altijd bedrijven die veel willen verdienen en schijt hebben een ander.

Laat een aankoop keuring doen als je het niet helemaal zeker weet, of als het niet helemaal goed voelt.

Eerste indruk van een auto is altijd de beste, ga niet af op een auto met weinig kilometer en hoogglans lak.

kijk zeker in de boekjes en vragen naar de autokosten in het verleden, kan geen ook geen kwaad.
 

hekko

Lid
Ik had niet verwacht dat er zoveel "negatieve" reacties zouden komen, zo van: je moet niet zeuren en meer vetrouwen hebben in de dealer/ garagebedrijf.

Misschien hebben jullie wel gelijk en is het overdreven. Een nette dealer heeft er ook geen belang bij om een ellende bak te verkopen.

Maar wel grappig, ik had verwacht dat er allerlei aanvullingen zouden komen maar de meesten vinden deze lijst al te lang dus!
 

hekko

Lid
Er zijn nog zo veel aanvullingen mogelijk voor een proefrit. Denk aan het testen van homokineetspeling, slijtage van de aandrijflijn w.o. steekassen en dingen. Luisteren naar de turbo op toeren etc.


Homokineetspeling? Steekassen?

Hoe test je die dingen??
 

Gieliovd

Forumguru
De garagehouder moet het demonteren.

Jan modaal neemt een paar bochten links en rechts met een vlotte gang en let op eventuele "tok, tok, tok, tok" in de bocht. Zo ja, homokineetkoppelingen ruim.

Voor de steekassen zul je vooral merken dat er ruimte in de aandrijflijn komt. Gas los, tok, gas erop, tok. Je voelt ruimte in het aangrijppunt.
 

Roel

Lid
Ik had niet verwacht dat er zoveel "negatieve" reacties zouden komen, zo van: je moet niet zeuren en meer vetrouwen hebben in de dealer/ garagebedrijf.

Misschien hebben jullie wel gelijk en is het overdreven. Een nette dealer heeft er ook geen belang bij om een ellende bak te verkopen.

Maar wel grappig, ik had verwacht dat er allerlei aanvullingen zouden komen maar de meesten vinden deze lijst al te lang dus!

Let op goed op de staat van het interieur; dit is een goede indicatie hoe de vorige eigenaar met de auto is omgegaan.
 

EdK

Forumguru
Gaat nou niet allen het op elk regeltje bekritiseren !!
Op zich staat er een leuke lijst met punten waar je op moet letten bij aankoop van een 2e hands !
En deze lijst kun je als leidraad gebruiken ( hoeft niet )
En als jullie dit nu eens van deze kant bekijken dan staat er toch een mooie lijst waar misschien zelf nog wat punten bij kunnen gezet worden !
 

octaviabas

Senior Member
belangrijkste tip (of hij moet erg goedkoop zijn)
Neem garantie..

helaas ook al moeten aanspreken.
Stukke remlichtschakelaar?? , hierdoor ging de bc in storing.

ook leuk was de oorzaak , zat in de cruisectrl hendel.
+ stukke drukvulling van airco
+ stukke raambediening (is kwaal , eigenlijk van golf maarja , die hetzelfde)

mooi alles onder garantie verholpen
 
Bovenaan Onderaan