Zitcomfort sportstoelen Fabia I

Michel

Forumguru
Na ong. 3,5 tot volle tevredenheid in een redelijk standaard Fabia 1.4 MPI te hebben rondgereden, heb ik zo'n twee jaar geleden besloten om hem te vervangen door een luxere 2.0 MPI.
Zoals uit mijn profiel is op te maken heb ik de standaard Elegance uitvoering nog uitgebreid met een aantal opties.

Gezien het aantal kilometers dat ik sinds het aantreden bij mijn huidige werkgever (1 november 2006) heb afgelegd (+/- 25.000 km) is het best prettig om in deze Fabia deze kilometers af te leggen, al zou een diesel in mijn geval wellicht op de lange termijn financieel aantrekkelijker zijn.

Er is echter één maar....
Ik kan in die twee jaar maar niet goed wennen aan de sportstoelen (eigen keus, dus ook mijn eigen fout). In den beginne was ik erg enthousiast over de steun die ze leveren (daarover geen kwaad woord), maar ze zijn t.o.v. de standaardstoelen toch wel belangrijk smaller. Daar komt bij dat ik relatief laag wil zitten in een auto (al was het maar vanwege het schuif-/kanteldak, anders stoot ik bij iedere hobbel en drempel mijn hoofd tegen de hemelbekleding) en vreemd genoeg is dat bij deze stoelen gewoonweg niet mogelijk. Hierdoor heb ik echt het idee dat ik zowel in de breedte als in de hoogte ben ingeklemd en dat ik zogezegd "op de bok zit". Het geeft mij op den duur pijn aan mijn rug. De dikke zijstukken op de zitting drukken daarnaast ook nadrukkelijk in mijn benen en dat is na een paar uur rijden geen lolletje meer.
Ter info: ik heb een normaal postuur (1,89 meter, 87 kg), maar heb wel een betrekkelijk lang bovenlichaam.

Vanochtend heb ik de proef op de som genomen en ben ik naar mijn dealer gegaan (S-Point), onder andere om toch eens te kijken naar een Octavia, want de nieuwe Fabia is voor mij geen alternatief (veel te hoog en een weinig origineel model). Al moet ik wel eerlijk bekennen dat ik ook niet direct sta te trappelen om mijn huidige Fabia na twee jaar alweer in te ruilen vanwege dit zitprobleem, maar misschien ontkom ik er op den duur helaas toch niet aan. Want mijn (onder)rug is helaas toch wel een zwakke plek. Vooralsnog kijk ik het nog even aan.

In de Octavia zit ik toch belangrijk beter en kan de standaardstoel een stuk lager dan in mijn huidige auto. Als proef op de som heb ik ook even in één van de Fabia occasions (die standaardstoelen had) plaatsgenomen. Mijn gevoel zei me altijd dat de stoel in mijn vorige Fabia veel lager was te zetten, maar na een tijdje daar niet meer in gereden te hebben (ik had hem immers ingeruild) begon ik daar toch aan te twijfelen. Maar mijn gevoel liet mij dus toch niet in de steek, want (raar maar waar) de standaard Fabia-stoelen zijn lager te zetten dan de sportstoel in mijn Fabia. De verkoper had hierover nog geen opmerkingen of klachten van andere klanten gehoord.

Eigenlijk wel een beetje raar dat je in een sportiever type stoel de hoogteverstelling op dit punt tekort schiet. Bij een sportiever model, zoals bijv. de Fabia RS, die ook hetzelfde type sportstoelen heeft, verwacht je toch lager te kunnen zitten, omdat het je dan beter gevoel/contact geeft met de weg.

Hoe oordelen de leden op dit forum over het zitcomfort van hun Fabia, uitgerust met sportstoelen? En hoe oordelen de mensen, die over zijn gestapt van een Fabia (al dan niet uitgerust met sportstoelen) naar een Octavia, over het zitcomfort van het laatstgenoemde model?
 

Gieliovd

Forumguru
Ik vind het juist storen dat ik met de standaard stoelen té weinig steun heb. Ik ben zelf 1.87 meter en weeg 79 kilo ter info.

Als ik wat vlotter door een bocht stuur heb ik echt kracht nodig om mijzelf in de stoel te houden. Ik rol anders gewoon van de stoel af.

Ik zou de stoelen graag zien met een lekkere zijsteun en verstelbare lendensteun, vooral ook in de zitting mis ik zijdelingse steun.
 

Red Devil

Actief lid
ik heb idd ook een beetje het zelfde als Gieloivd.. ben zelf iets langer 1.96 ongeveer en ongeveer 95 kg.. stevig postuur..
als ik met een lekkr vaartje door een boch ga moet ik me idd ook wel beetje vast houden zogezegt om recht te blijve zitte..
en aangezien ik tog wel een sportief rijgedrag heb.. zou ik best wel eens van die sport stoeltjes willen hebben/uitproberen
 

Fabia

† In Memoriam
Ik heb een Equipe +, dus met sportstoelen. Juist de sportstoelen was voor mij een van de redenen om te kiezen voor de Equipe+ en ze bevallen mij uitstekend. Wel heb ik het idee, wat jij ook zegt, dat de stoelzitting wat hoger is t.o.v de originele stoelen. Waardoor je toch wat hoger zit, ondanks de stoelverstelling. Verder zit ik er met mijn 1.78 90kg er heerlijk in. Je glijd wat minder over de zitting en de rugleuning is lekker hoor. Juist de extra steun van de stoel ervaar ik als erg prettig.
 

Hetzer

Forumguru
@MichelIk merk geen verschil in zitcomfort en instellingen met mijn oude 1.4 mpi Comfort en mijn huidige SDI Elegance!!

And bye the way, als je van je stoelen afwil ,wil ik ze best met je ruilen, ik ben de beroerste niet!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 

Michel

Forumguru
@MichelIk merk geen verschil in zitcomfort en instellingen met mijn oude 1.4 mpi Comfort en mijn huidige SDI Elegance!!

And bye the way, als je van je stoelen afwil ,wil ik ze best met je ruilen, ik ben de beroerste niet!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

De steun die de sportstoelen geven, zoals anderen hier ook al aangeven, een stuk beter dan de standaardstoelen, want die zijn inderdaad vrij vlak. Bij die stoelen moet je je in bochten soms echt vasthouden om er niet uit te glijden.
Om die reden zou ik ook niet mijn huidige stoelen willen vervangen door de standaardstoelen.
Maar de sportstoelen hebben juist weer de makke dat je ook in de laagste stand vrij hoog blijft zitten. Het "op de bok zitten" vind ik dan gewoon niet prettig. Ik experimenteer nog even verder met de instellingen in de hoop dat ik een stand kan vinden, die wel mijn goedkeuring kan wegdragen, al zal ik qua hoogte helaas geen andere keuze hebben. Het is eigenlijk onbegrijpelijk dat Skoda hier niet iets meer aandacht heeft besteed. Er is volgens mij namelijk geen reden waarom uitgerekend de sportstoelen niet tenminste net zo laag kunnen worden gezet als de standaardstoelen. Bij mij is het trouwens alleen de bestuurderstoel, want op de bijrijdersstoel heb ik de hoogteverstelling niet meebesteld.
 

Laus

Actief lid
het is idd te kansloos dat er geen behoorlijke lendensteun voor de Fabia te krijgen is. Dealer heeft me destijds overtuigd dat dat nodig zou zijn. Jaja...

nu heb ik zo los opblaasbaar ding tegen mn leuning gezet. Dat zit al een stuk beter.

Ik ben 1.92m en heb de gewone stoelen. En idd, die kunnen niet laag genoeg. In de Fabia 2 is dat geen haar beter.

Toch jammer.
 

Gieliovd

Forumguru
het is idd te kansloos dat er geen behoorlijke lendensteun voor de Fabia te krijgen is. Dealer heeft me destijds overtuigd dat dat nodig zou zijn. Jaja...

nu heb ik zo los opblaasbaar ding tegen mn leuning gezet. Dat zit al een stuk beter.

Ik ben 1.92m en heb de gewone stoelen. En idd, die kunnen niet laag genoeg. In de Fabia 2 is dat geen haar beter.

Toch jammer.
Laus, het onderwerp hier is sportstoelen die niet laag genoeg kunnen tegenover de gewone stoelen. Deze kunnen naar ervaring van de TS wel laag genoeg.

Je dealer heeft je dus overtuigd dat het niet nodig zou zijn, want je schrijft van wel?

Ik ben een beetje verward door je bericht.
 

Michel

Forumguru
Laus, het onderwerp hier is sportstoelen die niet laag genoeg kunnen tegenover de gewone stoelen. Deze kunnen naar ervaring van de TS wel laag genoeg.

Je dealer heeft je dus overtuigd dat het niet nodig zou zijn, want je schrijft van wel?

Ik ben een beetje verward door je bericht.

Correct, de standaardstoelen lijken lijken lager te kunnen worden gezet. En het is inderdaad vreemd en ook een beetje jammer dat er geen lendensteun op de Fabia stoelen aanwezig is. Deze week probeer ik mijn stoel op meerdere manieren in te stellen (weliswaar altijd in de laagste stand) in de hoop dat ik wel een stand kan vinden die nog het meest prettig zit. Is tot op heden helaas nog niet gelukt.
 

Fabia

† In Memoriam
Correct, de standaardstoelen lijken lijken lager te kunnen worden gezet. En het is inderdaad vreemd en ook een beetje jammer dat er geen lendensteun op de Fabia stoelen aanwezig is. Deze week probeer ik mijn stoel op meerdere manieren in te stellen (weliswaar altijd in de laagste stand) in de hoop dat ik wel een stand kan vinden die nog het meest prettig zit. Is tot op heden helaas nog niet gelukt.

Toch jammer dat je je draai er niet in kan vinden. Zit er zelf heerlijk in.
 

Michel

Forumguru
Toch jammer dat je je draai er niet in kan vinden. Zit er zelf heerlijk in.

Toevallig heb ik vanmiddag nog eens geëxperimenteerd en in tegenstelling tot eerdere pogingen heb ik de stoel toch iets hoger gezet en de rugleuning juist schuiner, want anders zit alsnog bijna met mijn hoofd tegen het dak aan. Vervolgens heb ik een rit van Delft naar Amsterdam gemaakt. Onderweg nog wel de leuning en hoogte van de zitting enigszins bijgesteld, maar niet meer naar de stand waarmee ik het meeste heb gereden.

Ik krijg hoe langer hoe meer het gevoel dat mijn "probleem" met name wordt veroorzaakt door het kantelen van de zitting, want in feite beweegt de hoogteverstelling uitsluitend de achterkant van de zitting (waar de rugleuning zit) op en neer. De voorkant blijft op dezelfde hoogte. Als ik de zitting in de laagste stand zet zijn mijn benen veel meer gebogen en staat er dus meer druk op de voorkant van de stoel. Ik vermoed dat ik met name door die zijstukken van de stoel dan op langere ritten meer last krijg.
Een ander voordeel van het iets hoger zetten van de zitting is dat deze nu veel vlakker (horizontaler) staat. Als vervolgens de rugleuning iets schuiner wordt gezet heb ik ook minder het gevoel dat ik met mijn rug 90 graden op de zitting zit.

Ik kijk het nog even aan, maar gezien de rit van vanmiddag, denk ik dat er nog hoop is dat ik misschien alsnog wel mijn draai zal kunnen vinden. Het luistert alleen vrij nauw.
Als ik had geweten dat ik zo zou moeten experimenteren dan had ik destijds waarschijnlijk van het schuifdak afgezien, want dat neemt toch een beste puist hoofdruimte weg.
 

Fabia

† In Memoriam
Met schuifdak heb ik geen ervaring, ik heb in mijn huidige Fabje geen schuifdak en in mijn vorige Fabje had ik wel een schuifdak maar met de gewone stoelen. En daar kwam ik echt niet tegen het schuifdak aan. Maar in combinatie met de sportstoelen geen idee. Maar het klinkt wel aannemelijk omdat je met de sportstoelen net ff wat hoger zit. Ik hoop dat je je draai nu wel kan vinden.
 

Gieliovd

Forumguru
Hey mensen, ik leef ook weer... al dagen niet op SF meer geweest!

Druk met school, uitgaan, computer opnieuw installeren....

Ik merkte inderdaad laatst op dat het dak met het schuifraam heel laag invalt! Achterin bij de bank loopt het plots weer omhoog, misschien wel 8 cm ofzo.

In het begin zat ik met langere haren ook aldoor het dak te aaien.

Ik ben nog steeds een beetje aan het zoeken in de auto. Ik reed naar Diemen naar school vorige week, en had meteen last van mijn onderrug.

2 weken terug merkte ik ook dat mijn stuur alle kanten op te verstellen is, die staat nu ff dichterbij en wat lager.

Een lendensteun zou ik toch wel lekker vinden... misschien koop ik wel zo'n kussentje, maar ik lijk wel een ouwe vent!
 

joergarms

Senior Member
JE kan onder ander bij Savas stoelen je originele stoel laten voorzien van een ingebouwde lendensteun die je kunt oppompen.
Dat is iets duurder, maar wel veel effectiever omdat je die dan elke keer kan aanpassen.
Wij hebben in onze nieuwe camper direct compleet nieuwe Savas chauffeursstoelen laten zetten, redelijk prijzig maar aangezien je daar dagen in rijdt, echt de moeite waard.
Ze kunnen dus ook de bestaande stoelen helemaal "upgraden".
 

Michel

Forumguru
Met schuifdak heb ik geen ervaring, ik heb in mijn huidige Fabje geen schuifdak en in mijn vorige Fabje had ik wel een schuifdak maar met de gewone stoelen. En daar kwam ik echt niet tegen het schuifdak aan. Maar in combinatie met de sportstoelen geen idee. Maar het klinkt wel aannemelijk omdat je met de sportstoelen net ff wat hoger zit. Ik hoop dat je je draai nu wel kan vinden.

Vorige week helaas ziek geweest. Hierdoor ook niet in de meeting in Houten geweest. Sinds gisteren weer op pad met de Fabia, maar het blijft zoeken geblazen naar een juiste zitpositie.
De afgelopen drie ritten heb ik allerlei instellingen geprobeerd. Zitting laag/hoog, rugleuning schuiner/minder schuin, maar het "voelt" gewoon niet lekker.

Zojuist voor de deur nog eens kritisch naar de stoelen gekeken en eerlijk gezegd ben ik een beetje verbaasd over de manier waarop die zijstukken van de sportstoelen zijn gefabriceerd. Ik merk nu na een weekje niet te hebben gereden dat ik daar nog het meest last van heb, met name die op de zitting, want het lijkt na een rit van 45 minuten alsof ik al die tijd op een houten kruk heb gezeten. Het frame van zo'n zijstuk begint al vrij vroeg vanuit het midden van de stoel, waardoor de breedte van de zitting op zich al vrij smal is, maar daarnaast is het frame van een zijstuk werkelijk zeer stevig, om niet te zeggen hard. Hierdoor zit ik als het ware op die zijstukken i.p.v. ertussen, dus die zijstukken prikken aldoor in mijn benen. Voor de goede orde: ik heb een normaal postuur.

Met de rugleuning is dat probleem met de breedte ook aanwezig, zij het in mindere mate. Dat is gelukkig nog enigszins te compenseren door minder dikke kleding te dragen.

Al met al geen fijne situatie. De auto bevalt me verder perfect, maar veel van het plezier wordt toch wel teniet gedaan omdat ik mijn draai niet kan vinden in deze stoelen. Misschien toch maar doorsparen voor een Octavia of een ander alternatief. Maar ja, hoeveel zal ik wel niet afschrijven in die twee jaar. Lastig....
 

Michel

Forumguru
Het genoemde draadje heb ik inderdaad ook gevonden en een aantal van de tips heb ik ook uitgeprobeerd. Daarnaast is het draadje handig om te zien of op termijn een Octavia een betere optie voor mij is, want ik wil uiteraard na bijbetaling van een behoorlijk bedrag niet tegen hetzelfde probleem in dat model aanlopen.
Het ziet er naar uit dat verschillende mensen het meest zijn geholpen met een rechte rugleuning en zitvlak dat niet te laag staat. Dat laatste is in mijn geval helaas onmogelijk, want dan zit ik met mijn hoofd tegen het plafond.

Mijn kritiek op de sportstoelen zijn de te smalle rugleuning en zitting door de te dikke zijstukken en het feit dat de stoel in de laagste stand nog vrij hoog staat en dan met name aan de voorkant. Als je de stoel (en dat is in dit geval uitsluitend de achterkant van de zitting) omhoogbeweegt dan zit dit voor je rug beter, maar dan wrijft mijn kruin weer langs het plafond. En ik heb geen lang haar.

Wel handig om te weten dat de op de Octavia leverbare electrisch verstelbare bestuurderstoel op meerdere manieren is in te stellen dan de standaardstoel, en dan met name de kantelbare zitting.
 

Fabia

† In Memoriam
Het genoemde draadje heb ik inderdaad ook gevonden en een aantal van de tips heb ik ook uitgeprobeerd. .

Mijn kritiek op de sportstoelen zijn de te smalle rugleuning en zitting door de te dikke zijstukken en het feit dat de stoel in de laagste stand nog vrij hoog staat en dan met name aan de voorkant. Als je de stoel (en dat is in dit geval uitsluitend de achterkant van de zitting) omhoogbeweegt dan zit dit voor je rug beter, maar dan wrijft mijn kruin weer langs het plafond. En ik heb geen lang haar.

***Die ruzie met stoel had ik vandaag in een Roomster, kon daar moeilijk mijn draai in vinden. Maar ik zweer juist weer bij mijn sportstoel in mijn Fabje. Zit daar voor mijn gevoel meer in dan bij een gewone stoel en vind de gewone stoel in de Roomster veel te vlak en te glad. Wat ik, net als jij, wel jammer vind is dat je de stoel niet in z'n geheel naar beneden kan laten zakken. Alleen de zitting aan de achterkant gaat omlaag en dan raken je benen enigzinds bekneld. Dat vind ik in vrachtwagens waarin ik rij juist zo prettig, je kan met de luchtdruk je stoel geheel omlaag of omhoog doen.
 
Bovenaan Onderaan