Zingend, zoemend, licht gierend geluid v-snaar / geribde riem.

Hakar

Donateur
Best forum.

De reden van een nieuw topic.
Ik dacht eenzelfde probleem te herkennen als in het topic https://www.skodaforum.nl/forum/i/gierende-aircopomp.2585/page-3 over een gierende aircopomp.
Na dit topic een aantal malen te hebben gelezen stapte ik in op pagina 3.
Ik kwam hier terecht omdat ik zocht op zingen, fluiten, gieren en zoemen.
Waarom?

Vrouwlief gaf gisteren aan dat ze tijdens het rijden een zoemend of zingend geluid hoorde wanneer ze gas geeft op lage snelheden, maakt niet uit in welke versnelling.
Bij wat hogere snelheden nam ze het niet meer waar.

Zeker is dat ze de airco op die momenten niet gebruikte.
Waarschijnlijk gebruikt ze hem nooit, ze is meer van het type ARKO.

Het kan zijn dat alles wat hiervoor is geschreven totaal niets van doen heeft met het zingen of zoemen wat zij waarneemt, vandaar dat ik eerst maar eens informeer of dit alles te maken heeft met een ingeschakelde airco.

Hierbij moet de notitie worden gemaakt dat het geluid zich ook voordoet en deed bij stilstand met of zonder ingeschakelde bak en met of zonder ingetrapt koppelingspedaal.
Ook deed en doet het geluid zich voor bij zowel uitgeschakelde als ingeschakelde airco.

Met dank aan @0ri0n88 @Canon-Eye @turboturbo @ronald_j en @Roeland80 weer een aantal dagen verder, en inmiddels een aantal dingen kunnen uitsluiten.

Gisteren deze spanrol vervangen.




Resultaat;

[QUOTE="Hakar, post: 768912, member: 27359"]
Nieuwe spanner er in gemonteerd.
Vrouw een stukje laten rijden, geluidje wat zij ooit aangaf nog aanwezig.

EN een nieuw geluidje, wat af en toe richting huilen gaat.
Dan weer stationair, dan weer met verhoogd toerental, dan weer een poosje niet, en dan weer wel.
Met een draadstang als stethoscoop kan ik het geluid niet koppelen aan de dynamo of de spanrol.
Aircopomp kom ik zo niet bij helaas.

Nieuwigheid? was eerste opmerking vrouwlief, ik kon alleen maar mijn schouders ophalen.
Ergens wordt het geluid veroorzaakt, maar waar en waardoor?[/QUOTE]

Wat heb ik inmiddels kunnen constateren en of uitsluiten.
- het zingende of zoemende geluid doet zich voor bij zowel ingeschakelde als uitgeschakelde handmatig bediende airco.
- het zingende of zoemende geluid doet zich voor bij zowel rijden als stilstaan. Excuus aan @Canon-Eye, dit kwam uit een vorige post niet duidelijk naar voren.
- De spanrol is vervangen door gebruik te maken van het gat achter de spanrol in de dynamosteun. Hiervoor dop 13 gebruikt en diverse verloopstukjes van de doppenset.
- de nieuwe spanrol trilt niet, dendert niet en is nu dus uitgesloten.
- multiriem was al kort geleden vervangen en is dus nieuw en daarmee uitgesloten.
- airco is afgevuld en werkt perfect met de huidige weersomstandigheden, dus drooggelopen airco kan het niet meer zijn.

Wat nu nog zou kunnen na wat lezen op dit forum en het Duitse forum is dat of de vrijloop poelie of de aircopomp of diens poelie een geluid produceert welke door resonantie te horen is als een zingend zoemend en het er inmiddels aan fluiten of gieren grenzend geluid.

Ga morgen de boel weer loshalen, wel iets minder ver dan vandaag, en eens proberen of ik de vrijloop van de poelie kan testen zoals elders op dit forum al eens is gemeld door @Monteurtje.

Op aanwijzen van @Cordoba nu een nieuw topic geopend, daar het probleem mogelijk niet airco gerelateerd is.

Als reactie op reacties van @Cordoba en @Stripedkrijn ga ik nier nog vermelden dat mijn / onze Fab is uitgerust met een BKY blok.

Hier wordt door de getande / distributieriem de nokkenas en waterpomp aangedreven.
De geribde V-snaar of poly v riem zoals VAG het noemt drijft de aircopomp en de dynamo aan.

Na vier nachten dienst, en vier dagen overdag bijna niet kunnen slapen vanwege warmte ga ik even een poosje slapen en dan straks proberen of ik de fan van de dynamo met een schroevendraaier kan benaderen en bewegen met omgelegde riem.
Zo niet de boel weer een beetje ontspannen en zien of ik de poelie kan ronddraaien zonder dat de de dynamo mee draait.

Intussen sta ik open voor suggesties om zaken te controleren.

Tot straks.
 
Laatst bewerkt:

Hakar

Donateur
Zo voetjes weer naast het bed, en aan tafel.
@Peter-036
Reactie gezien.:thumbsup:
Nou vindt ik 180k tegenwoordig niet hoog, maar dat doet natuurlijk niet af aan de levensduur van sommige materialen.
Het is een ding waar ik zelf geen moment aan heb gedacht, mede doordat ik met uitzondering van de Passat nog geen enkele auto op 180k of meer heb gehad.
Passat was dan ook weer een ander verhaal, tiptop kunnen kopen, en alle onderhoud en vervanging volgens het boekje of indien nodig door een in VAG auto's zeer ervaren garagebedrijf in De Wijk bij Meppel.

Ik ga straks de plantenspuit eens ter hand nemen, en dan vrouwlief vragen te luisteren of ze de geluidjes oud of nieuw nog hoort.
 

Hakar

Donateur
@Peter-036
Als je nog eens zo'n simpele goedkope tip hebt, hou ik me aanbevolen.
Even wat sprayen op de poelie van de aircopomp, een beetje over de riem.
Auto starten en zelf even een beetje stevig mee gereden.
Na een km of 20 weer op de oprit, motor laten lopen, en vrouw er bij gehaald.
Geluidje weg.

Nieuwigheid van vrouwlief en het water van Peter-036 hebben het geluid zijn mond doen houden.

Nu nog even afwachten of vrouwlief vanavond na terugkomst van haar route het zingende of zoemende geluidje nog heeft gehoord.
 
Laatst bewerkt:

Hakar

Donateur
@Arjann
De motor nog niet laten lopen zonder de riem er op.
Gisteren met al dat improviseren gewoon vergeten.

Heb zojuist net voor moeders weer op pad ging nog wel even vlug geprobeerd of ik de lamellen van de dynamo rond kon draaien met een schroevendraaier ten opzichte van de poelie.
Dit lukte niet, en nu is het de vraag of er een dynamo op zit met of zonder vrijloop.

In Elsa kom ik twee types dynamo tegen die er in kunnen zitten.
met of zonder invoeren van VIN geeft hetzelfde resultaat.
Valeo 90A onderdeel 7 903 025T BKY airco
Bosch 90A onderdeel 7 903 025M BKY airco.

Daarop zoekend kom ik veel dynamo's tegen echter zonder de T en de M, en meestal nog met voorvoegsels of een tussenvoegsel in de cijfers.
Via Autodoc wel een dynamo gevonden die geschikt zou zijn de originele nummers tevoorschijn komen.
https://www.autodoc.nl/alanko/13021411
Hier kan ik echter weer niet uit opmaken of er wel of geen vrijloop op zit.
 

Arjann

Forumguru
Kan je eens een foto maken vd dynamo poelie? En laat hem eens draaien zonder multiriem, dan weet je zeker dat het daarin zit en niet in de tandriem of een rol daarvan
 

Hakar

Donateur
Foto maken wordt op zijn vroegst morgen.

Tandriem en de bijbehorende rol lijkt me stug, die zijn bij aanschaf van de auto in maart vervangen door een garage van mijn keuze met gedeelde kosten voor verkoper en mij.
De garage was mijn oude vertrouwde adres in een klein plaatsje net ten noord westen van Assen.
De oude onderdelen heb ik zelf gezien.

De spanrol van de multiriem is toen niet vervangen, die had toen ook nog geen speling.

Ik ben zeker van plan om jouw tip om de motor zonder multiriem te laten draaien nog te doen.
 

Hakar

Donateur
Vrouwlief kwam na middernacht weer thuis met de duim in de lucht.
Eigenlijk wist ik gelijk wat ze wilde aangeven.
Het geluidje wat richting huilen ging direct na montage van de nieuwe spanrol is weg :dankje:

Zojuist de riem er af gehad, vrouw in de auto laten stappen en de motor laten starten.
Motor even laten draaien, beetje gas bij en af, en wat meer gas bij en af geven.
Zingend dan wel zoemend geluidje is er volgens haar nog.
Ik hoor het niet, zoals gezegd ene kant doof en andere kant slechthorend op dat gebied.:laugh:
dit geluid werd pas opgemerkt nadat de distributieriem inclusief spanner en de multiriem zijn vervangen.
Multiriem dynamo aircopomp en spanrol zijn hierbij uitgesloten.
Mogelijk dat het geluid er echt niet was voor de distributieriem werd vervangen, en het nu naar voren komt omdat het geheel weer in het gareel loopt op de juiste spanning.

Foto's van de poelies en multiriem gemaakt.
De poelie van de dynamo kan ik zonder de riem gewoon met de vingers ronddraaien, en dan draaien in de dynamo aan de voor en achterkant de lamellen voor de koeling gewoon mee.

Voor wat het geluid betreft houden we het er op dat het waarschijnlijk bij de auto hoort, zoals ik al meer op het forum heb gelezen.
Ter vergelijk maar eens een proefritje of luistertestje gaan maken in een gelijkwaardige auto is natuurlijk ook nog een optie.

IMG_20180603_091549.jpg


IMG_20180603_091744.jpg


IMG_20180603_094708.jpg


IMG_20180603_094731.jpg


IMG_20180603_095030.jpg
 

Ronnie

Forumguru
Tip:
In het aluminium draaigedeelte van de spanrol zit een gaatje geboord. Als je de spanrol en multiriem
met een ring 17 ontspant dan kun je hier een 4 mm boortje insteken en zo de spanrol fixeren.
Is een stuk gemakkelijker met het aanbrengen van de multiriem.
 

Hakar

Donateur
Ronnie bedankt voor de tip.
Ik was daar al van op de hoogte, er zit nog een 4mm inbus sleuteltje in de oude na het vervangen. :D
 

Arjann

Forumguru
Zo te zien heeft deze dynamo geen vrijloop poelie.
Wat betreft het geluid wat nog aanwezig is. Je geeft aan dat dit ontstaan is ná het vervangen van de distributieriem. Het zou ook kunnen dat de riem te strak gespannen is.
 

Hakar

Donateur
Die optie is er natuurlijk ook nog.
Zal gewoon 'even"bij de garage langsgaan om te vragen hoe ze hem op spanning hebben gezet.

Wordt morgen niet, ben ik de hele dag op pad in "mijn" Pug.
 

Hakar

Donateur
Vanochtend bij de garage langs geweest.
Monteur keek me aan alsof hij het in Keulen hoorde donderen.
Had de motor na weer te hebben opgebouwd laten lopen en niets vreemds gehoord.
De beste man is van mijn leeftijd, dus neem ik hem dat niet kwalijk.
Vrouwlief daarentegen is een stukje jonger, en heeft ook een veel fijner gehoor.

Morgenochtend gaan de kappen er weer af, en wordt er gekeken of de spanrol misschien ietwat uit het lood staat.
Mocht dat niet zo zijn, dan wordt het alsnog eens luisteren in een Fabia 1 die toevallig ergens te koop staat met een zojuist vervangen tandriem.
 

Ronnie

Forumguru
Kun je bij mij komen, 3 weken geleden (zelf) vervangen.
Door de spanrol van de tandriem te verdraaien met een inbus, verschuiven er 2 merktekens. Als deze 2 bij elkaar zijn gedraaid heb je de juiste spanning.
 

Hakar

Donateur
Maar die van jou staat toch niet te koop?

Serieus, morgen gaat de monteur van de garage er naar kijken, en indien nodig de instelling aanpassen.
is gelukkig nog een garage waar de klant of zijn vrouw nog wordt gehoord.
 

turboturbo

Forumguru
Ben benieuwd! Leer weer een hoop. Wist niet dat zo'n spanrol e.d. op zichzelf ook gesteld kunnen worden.
 

Hakar

Donateur
Vanochtend dus even de ribben bloot van de distributie.
Heb mogen meekijken.
Spanrol stond goed, is even los gemaakt en weer opnieuw gesteld, helaas voor vrouwlief haar oortjes en brein hoort ze het zoemetje of zangertje nog steeds.
Ik niet.

@turboturbo het ging om deze spanrol.
VKM%2011120.gif

Het puntje wat je rechts onder het zwarte ziet steken moet in lijn staan met haakje linksonder aan de beugel.
Beter kan ik het niet omschrijven.
 

turboturbo

Forumguru
Helemaal duidelijk @Hakar!

Jammer dat de oorzaak nog steeds niet is gevonden.

Edit: kan het nog de drukgroep zijn? Ik herinner me nu dat mijn Fabia I, 2003 af en toe een tjirpend geluid maakte wat ik kon horen als de auto in z'n vrij stond met draaiende motor. Zodra ik het koppelingspedaal intrapte, ging het weg.
Heb het jaren lang gehad, en zou verder geen kwaad kunnen.

Weet niet meer wie me die uitleg had gegeven, ik dacht een monteur of iemand hier op het forum.
 

Hakar

Donateur
We blijven optimistisch, en tussendoor een beetje zoeken.
Mogelijk ligt het aan vrouw haar gehoor, ze hoort ook de hoogfrequente piepjes die bepaalde apparaten kunnen aangeven, die ik absoluut nog nooit heb gehoord.

Sommige audio verkopers werden in het verleden wel eens gek van haar.
Ze kon rustig een uur in een (verkoop) studio zitten en dan zeggen, Nee deze combinatie is het niet, de boxen resoneren te veel.
Ging ik maar ergens een patatje eten, en zij weer een uurtje luisteren.
 

Hakar

Donateur
@turboturbo
De koppeling was ook al aan gedacht, maar uitgesloten omdat het zowel met in getrapt als niet ingetrapt koppelingspedaal voorkomt.
Geluid gaat met het toerental van de motor mee, tot je het niet meer hoort door het hardere motorgeluid op hoge toeren, of doordat de motor terugkeert in stationair.

Off Topic.
Gisteren vogeltjes horen tjirpen tijdens een wandeling met de hond in het bos.
Op drie plaatsen een nest van spechten in een boomholte of bijna ooghoogte.
Nadien tussen de (geschat) 100 en 300 teken van de hond geplukt.
 
Bovenaan Onderaan