Zin en/of onzin van het chippen van een OC3 1.4 tsi

Herman Janssens

Senior Member
Ik vraag het me af of het zinvol is mijn 1.4 tsi te chippen. Wat gebeurt er dan precies? Wat zijn de gevolgen van zo een chipbeurt voor de techniek van de wagen? Welke voordelen en welke nadelen zijn er aan zo een chiptuning verbonden? Is de chiptuning zijn prijs waard voor een 1,.4 tsi?
 

MaRco2

Forumguru
Voor zover het zou kunnen, zou ik zegge ja als het bij een gerenommeerd bedrijf gaat gebeuren.

Maar in geval van de 1.4TSI... mwah, wat zou de winst kunnen zijn? Ik zag met de piggyback bij JD dat het verschil minimaal is wat we op de dyno bij TVS scoorden met twee 1.4's, dan is het een dure grap, maar wie weet komt er een plm. 190 pk/350 Nm uitkomst ofzo als er in de ECU geprogrammeerd kan worden, maar of dat met zo'n klein motortje (mini turbolagertjes...) duurzaam is?
 

CDK

Forumguru
In geval van een aanwezig zijnde DSG zou ik het zeker doen in combinatie met een DSG optimalisatie, je krijgt er absoluut een nog beter rijdende en schakelende auto voor terug.
Voorwaarde om er langdurig plezier van te kunnen hebben is dat je wél naar een gerenommeerde tuner gaat met kennis van zaken, die zal altijd binnen veilige marges blijven tenzij jij zelf nadrukkelijk anders aangeeft.
 

D_R1978

Senior Member
Heb hier zelf ook aan zitten te denken, alleen ivm lease uiteindelijk uit mijn hoofd gezet. Daarbij komt dat ik de huidige combinatie van 1.4tsi met DSG al wel heel prima vind rijden, waardoor ik het ook geen probleem vind om er in de huidige vorm mee te rijden.
 

ertromp

Forumguru
@ertromp heeft een O2 1.4TSI geschipt en is daar erg enthousiast over als ik mij niet sterk vergis :)
Exact! Al heb ik de O2 die standaard 122pk/200Nm heeft.
Ik vind de auto al bij lagere toeren actiever en de tussentijdse acceleratie is er merkbaar op vooruit gegaan.
Voor al de aanpak van de DSG is super!!! Daar ben ik helemaal content mee. Sinds het chippen/aanpassen DSG heb ik trouwens geen merkbare toename in olie verbruik.
Zelfs de 1.4TSI 150pk/250Nm zou ik persoonlijk laten chippen. Je zult merken dat het koppel over een groter toeren bereik beschikbaar zal zijn.
 

Herman Janssens

Senior Member
De huidige 1.4 heeft al 140 pk op papier en 250 Nm. Ik heb ook ergens gelezen dat hij tijdens de ontmoetingsdag op de rollen zelf 164 pk haalde. Is het dan nog zinvol om te chippen. Welke reële winst zit erin en in welke mate ga ik dat voelen. De financiële input moet echt wel lonen.
 

Fean

Forumguru
De 1.4tsi geeft heel kort een piekvermogen zowel pk's en nm. Maar die piek is heel kort dus de cijfers matchen niet helemaal met het verwachtingpatroon. In mijn optiek geeft het een verkeerd beeld. Ik heb liever een vlak en eerlijk verloop dan een piek en voor de rest futloos.

"De goden" optimaliseren dit verloop sowieso. Het piekvermogen is standaard hoger dan de fabriekswaarden...dus het blok kan wel wat hebben.

Volgens mij krijg je door chiptuning een compleet andere 1.4.

De lease is voor mij trouwens ook de stoppert.

Edit; is er al iemand op het forum die de 1.4 heeft laten chippen?
 

Noord26

Forumguru
De huidige 1.4 heeft al 140 pk op papier en 250 Nm. Ik heb ook ergens gelezen dat hij tijdens de ontmoetingsdag op de rollen zelf 164 pk haalde. Is het dan nog zinvol om te chippen. Welke reële winst zit erin en in welke mate ga ik dat voelen. De financiële input moet echt wel lonen.

Je verkijkt je totaal op topvermogen. De opbouw is veel belangrijker als dat ene piekje waar je nu jezelf een beetje blind op staart. En dat kun je niet merken uit een cijfer maar meer in een grafiek en ervaring.

Ter vergelijk: onze SuperB is afgesteld om vanaf 4000tpm 210+pk te leveren tot aan het rode gebied. En is juist niet afgesteld op topvermogen maar een vloeiende en breed uitgesmeerd vermogen en koppel. Dat er anderen wellicht wat meer topvermogen en koppel halen zegt niets over de kwaliteit ervan. Koppel piekt 350Nm+ volledig vanaf 2500 tot aan circa 4500tpm (als maximaal vermogen dus reeds duidelijk aanwezig is en het min of meer over neemt van max koppel). En bij 1500tpm zit er al circa 200Nm klaar. Dat zijn cijfers die je moet voelen/ervaren.

Nogmaals, topvermogen en -koppel zeggen zo weinig over een wel of niet goed afgestelde chip..

;)
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Zoals al door anderen aangegeven is het toerenbereik waarbij een behoorlijk koppel wordt geleverd belangrijker dan het precies behaalde maximum koppel of maximum vermogen.

In feite zou je niet naar max. koppel en max. vermogen moeten kijken, maar bijvoorbeeld naar een acceleratietijd van bijv. 80-120 km/u in één bepaalde versnelling. Een tuner die alleen bij een heel beperkt toerengebied er een hoog koppel uithaalt, zal bij zo'n tussensprint nauwelijks tijdwinst boeken, een tuner die geen hoger koppel haalt dan origineel, maar dat koppel over een breed toerengebied beschikbaar maakt, haalt wel een forse snellere sprinttijd, en dat is in mijn ogen ook een betere weergave van wat je in de praktijk merkt van een tuning.

Of prijs van tunen en de geleverde prestatie (extra rijplezier/comfort) in evenwicht zijn, is een puur persoonlijke afweging, en daar zal ik niets over zeggen als het niet in een extreem slechte verhouding staat. (zoals bijv. 1 pk winst, voor beperkt toerengebied, en een kostprijs van 2000€)
 
Bovenaan Onderaan