Ziek van de BPM

stradje

Actief lid
Wij zijn donderdag onze nieuwe Citigo gaan ophalen in Veldhoven. Daar wachtte ons een erg onaangename verrassing. Bij de bestelling zei de verkoper nog even terloops dat de BPM in 2014 omhoog zou gaan, plus minus 300 Euro. Toen we onze factuur naast de orderbevestiging legden zat er maar liefst een verschil tussen van meer dan 700 Euro. De nieuwe BPM in 2014 was maar liefst 730 Euro geworden. Daarnaast waren er nog wat andere irritaties, zoals een totaaltelling die excl. die BPM ook 170 Euro afweek van de orderbevestiging, en Sunset die wel op de rekening stond, maar waarvan ik zelf moest ontdekken dat die ook al in het all-season-pakket zat en dat dat dus een dubbeltelling was. Verder was er tijdens de verkoop nog een knap dure lakbehandeling in de order gefoefeld zonder deze expliciet te bespreken.

Hoewel we blij zijn met de wagen baal ik als een stekker van hoe dit verkoopproces is verlopen. Als de verkoper (toch een zeer ervaren man) mij in november 2013 had gewezen op die 730 Euro BPM in 2014 waren we waarschijnlijk toch gegaan voor een minder "op maat gesneden" voorraadmodel.

CDK

Forumguru
dat is niet leuk natuurlijk, maar wel het risico van een auto bestellen in het laatste kwartaal van een kalenderjaar....., ik begrijp dat je door de verkoper je daar wel op gewezen bent....

VEEJAY

Forumguru
Jammer, ik kan me voorstellen dat het een smet gooit op zo'n leuke dag. Wellicht kun je je gevoel nog bespreken met de dealer?

Desalniettemin, ik hoop dat je het gauw kunt verwerken en lekker kan genieten van je nieuwe auto :-)

Wilko

Senior Member
Voor wat betreft die BPM ben ik bang dat je gewoon pech hebt, maar gerommel met de rekening is een heel ander verhaal.

Dat soort van slechte ervaring had ik bij mijn eerste Octavia leasebak overigens ook. Die kwam ook uit Veldhoven.
Je hebt het waarschijnlijk over Verdaat? Daar kom ik dus nooit meer.
Heb dan ook bewust mijn ervaring over die toko als review op diverse sites achter gelaten.

EdK

Forumguru
Blijf het vreemd vinden.
Als ik een wagen koop dan ga ik om de tafel zitten met zo'n medewerker van de de dealer.
Hier komt ter spraken wat mijn oude wagen oplevert en wat de nieuwe gaat kosten all in.
Dan is het de twee bedragen van elkaar aftrekken en kom je op een te betalen bedrag uit.
Als dit te hoog is ga je in onderhandeling om dat bedrag te krijgen op wat jij wil , wat de ene keer wel lukt en een andere keer wat minder.
Deze offerte met specificatie neem je mee naar huis om alles nogmaals te bekijken en te overwegen, en indien je tot koop overgaat dan ga je nogmaals met deze verkoper om de tafel om tot een koopcontract over te gaan.
Hierin staat tot op de cent nauwkeurig vermeld wat je bij aflevering nog behoort te betalen ( althans bij mij ) en wat je voor dit bedrag excact gaat krijgen.
Met deze gegevens teken je beide de overeenkomst en staat voor mij vast dat ik geen cent meer ga betalen.
Zodra je rond een jaars wisseling zit met eventuele prijsverhogingen dan is dat prima maar dan zal de dealer dit wel in het koopcontract moeten vermelden en zoniet dan is dit helaas pindakaas voor hem , maar zijn de lasten voor hem en niet bij mij te verhalen.

Cordoba

Forumguru
Bij Verdaat moet je gewoon alles dubbel controleren, anders betaal je dubbel. Ik heb zelf die ervaring gehad, met een kleine schadereparatie, waar men besloten had om zonder overleg een bepaalde handeling achterwege te laten. Toen ik na een paar dagen kwam reclameren (merkte het verschil pas bij iets hogere snelheden buiten de stad), wilden ze mij daar voor laten betalen, terwijl ze dit geld bij de schadereparatie in hun zak hadden gestoken. Ik moest hier echt stevig over in discussie voordat dit werd opgelost.

Nu is mijn ervaring wel uit de vorige eeuw, maar wel aardig in lijn met de ervaring van @stradje en @Wilko

EdK

Forumguru
ach de vorige eeuw is pas 15 jaar terug dus dat is niet zolang terug dus....
Maar ik ken de genoemde toko verder niet vanwege woonachtend in andere regio met andere dealers.
Maar denk dat ik met de heren ook dan éénmalig een flinke discussie gehad zou hebben en het verder dan had overgelaten aan mensen hier meer verstand van hebben mbt het recht

Noord26

Forumguru
Nog eens goed lezen Wanderer: het verschil waar jij het over hebt is alleen tussen de BPM. Onderaan de streep was het totale verschil wel €700,-

Rallye

Forumguru
Overigens is het mijn ervaring dat de BPM-bedragen al ruim vantevoren bekend zijn. Toen ik in maart 2012 mijn RS kocht wist ik al dat de BPM per 1 juli fors omhoog zou gaan. Mijn dealer eigen wist ook dat de prijs van RS per 1 april nog iets zou stijgen (de dealer in Enschede vermeldde dit overigens niet).

Er vanuit gaand dat de BPM-bedragen ook eind vorig jaar al duidelijk waren, kun je dus enerzijds de schuld van jouw verrassing bij de dealer leggen, die als professional immers precies zou moeten weten wat de BPM-cijfers per 1 januari zijn, anderzijds had de TS daar ook zelf snel achter kunnen komen. BPM-berekeningen zijn tegenwoordig erg eenvoudig: want de CO2-uitstoot weet je.

• Leuk
Waarderingen: CDK

tha a

Senior Member
mijn dealer wist medio november al te vermelden dat de Octavia3 +/- €600 (diesel) in prijs zou stijgen ivm BPM. Dit heeft hij toen al op de offerte gezet zodat de leasemy daar alvast mee kon rekenen. Het was dus wel degelijk bekend...

wanderer

Senior Member
730 - 300 + 170 = 600 € en omdat je alleen ziek werd van de BPM (zie topictitel) is het verschil slechts 430 € en geen 700 €

EdK

Forumguru
730 - 300 + 170 = 600 € en omdat je alleen ziek werd van de BPM (zie topictitel) is het verschil slechts 430 € en geen 700 €
zo lust ik er ook nog wel één om me gelijk te krijgen. (topictitel)
Gaat er in uiteindelijke verhaal om dat hij even met 700 eurie word geconfronteerd dat hij zijn wagen ging ophalen en de uiteindelijke niet 10.000,00 maar 10.700,00 moest neerleggen op die toonbank.

wanderer

Senior Member
@wanderer: + €220,- voor Sunset wat niet nodig was ivm aanwezig reeds in een pakket.
dit heeft niets met de BPM te maken en je vermeld niet dat je hier ook ziek van werd, je werd alleen ziek van de BPM (topictitel)
220 € was ivm aanwezig reeds in een pakket, dus dat is weer rechtgetrokken en teruggegeven, neem ik aan...

Noord26

Forumguru
Dat is een manier om het te bekijken. Aan de andere kant is het verhaal dat de dealer (waar je nu niet meer terug komt) in feite niets te verwijten. De klant wil een bepaalde auto met opties en dit is de rekening. Niet netjes is het zeker, maar om te spreken van genaaid worden- nee ook niet.

Laatst bewerkt:

Desperado

Forumguru
n Sunset die wel op de rekening stond, maar waarvan ik zelf moest ontdekken dat die ook al in het all-season-pakket zat en dat dat dus een dubbeltelling was. Verder was er tijdens de verkoop nog een knap dure lakbehandeling in de order gefoefeld zonder deze expliciet te bespreken.

Dit lijkt mij wel genaaid worden

Noord26

Forumguru
Of gewoon de opties en de rekening bekijken voordat je tekent; zoals je altijd zou doen? Ik vind het ook absoluut niet netjes, maar niet alle negativiteit kan in dit geval naar de dealer gaan die centen ziet. Genaaid worden, zo zie ik het niet. Dergelijke bedrijven zullen vanzelf ophouden te bestaan als op fora dit soort zaken te sprake blijven komen.

Bovenaan Onderaan