ZF's 9HP (9-traps) automaat, en waarom we deze zo weinig tegenkomen

andrehj

Forumguru
Ik verbaasde mij er al een tijdje over waarom de nieuwe 9-traps automaat 9HP van ZF (voor voorwielaandrijvers) nog steeds door zo weinig fabrikanten wordt gebruikt, maar vond vandaag een artikel waarin uitgelegd wordt hoe deze automaat eigenlijk werkt.
Nu is mij ineens helemaal duidelijk waarom Volvo en BMW voor hun voorwielaandrijvers voor de 8-traps van Aisin hebben gekozen.

Het artikel vind je hier.

En nog een artikel over de problemen die Fiat-Chrysler het afgelopen jaar met deze bak had.

Laatst bewerkt:

Noord26

Forumguru
Ik denk niet dat er tussen een 8 of 9 bak nog veel brandstof bespaard kan worden in de praktijk. Dat is reeds nihil bij een DSG 6 of 7 traps. Veel meer afhankelijk van de gebruiker.

Persoonlijk moet een bak het minimaal het net zo 'goed' doen als de gebruiker het kan, eigenlijk beter. Dus nee, ik zou dan gaan voor een handbak. Als er bij bepaalde wisselingen van verzet, vanwege constructie, structureel iets te voelen is wat niet als prettig kan worden ervaren.

andrehj

Forumguru
Interessante long read! :thumbsup:
En hoe zou jij de slotvraag beantwoorden André? :)
Iets wil ik wil inleveren, maar ik denk dat deze bak t.o.v. de 8-traps Aisin of ZF geen meetbaar minderverbruik biedt. Zeker omdat de 9e trap pas boven de 130 ingeschakeld wordt...

Persoonlijk zou ik het liefst een auto samenstellen zoals ik ook elke zoveel jaar een PC samenstel: Zelf alle standaard componenten kiezen... Jammer dat de autoindustrie nog niet zo ver is.

Interessant is ook nog dat in de comments onder het artikel de zgn brandstofbesparing van 11-15% t.o.v. de ZF 8-traps netjes onderuit wordt gehaald. Dat is namelijk bij een (zeer onrealistische eindvertraging van 0.48, waarbij de motor van de 8-traps bij 130 dan meer dan 3000 rpm zou draaien, wat niet realistisch is:
“According to ZF this results in an impressive 12-16% improvement in fuel economy versus the same final drive ratio and their own 6-speed automatic and 11-15% when compared to their 8-speed.”

Read the fine print in ZF’s press kit and you’ll find that the final drive they chose for this comparison was correct for an 0.48 OD. Which is, of course, so short that the compared 6/8 speed (0.69/0.67 OD) are turning 3000/3100 rpm at 80. Strawman much?

Taken away from the liars in marketing and put it in the real world with a reasonable axle that 12-16% will turn into 1-3%.

Worth it? Figure out what 2% of a cute ute’s lifetime fuel bill is and when you stop laughing you can tell me.

turboturbo

Forumguru
Ik denk ook dat puur de versnellingsratio niet doorslaggevend is voor het verbruik. Ik denk eerder dat zaken als CW en een optimale verhouding gewicht - vermogen van de auto belangrijker is (waardoor de motor niet bovengemiddeld hard hoeft te werken) zeker bij 'autobahn' snelheden waar zaken als weersomstandigheden van grotere invloed zijn op het verbruik op dat moment.

Onder bepaalde omstandigheden kan een (iets) hoger toerental juist zorgen voor een beter verbruik (in gevallen dat de motor moet zwoegen) wat ik me wel eens afvraag als je bijv. de ervaringen leest over de schakeladviezen van bijv. de Citigo greentech. Nog even los van de discussie wat je kunt zeggen over de slijtage/belasting van motoronderdelen bij (zeer) lage toerentallen.

Tijg

Senior Member
Doet mij een beetje denken aan een oude (jaren 50/60) autobus uit mijn jeugd in Italië jaren 70/80.
Ontkoppelen, pook in 1, kraken, koppelen wegrijden, ontkoppelen, handle tussenbak naar boven. Optrekken, ontkoppelen, pook naar neutraal, koppelen-ontkoppelen, handle naar beneden, pook naar twee, koppelen. Zou in de 21e eeuw toch niet meer nodig moeten zijn...

bij 1:29 schakelt hij van 2 hoog naar 3 laag.

Canon-Eye

Donateur
een oude (jaren 50/60) autobus
Zo'n tussenbak met afzonderlijke pook was tot ruim in de jaren '60 ook nog zeer gebruikelijk bij vrachtwagens.
Ik herinner me nog een Scania Vabis 75 trekker, die ik rond 1970 nog eens op een stil moment van de avond vanaf Europoort naar een parkeerplaats achter de Shellpomp bij het Feijenoordstadion heb gebracht (hoogst illegaal trouwens met alleen rijbewijs BE, maar dat is nu wel verjaard), die had dat ook. Gelukkig kon ik de tussenstappen overslaan omdat ik met de losse trekker reed, maar evengoed moest er wel tussengas worden gegeven om nog een béétje vlot door de hoofdversnellingen te komen.

Tijg

Senior Member
maar een overdrive van 0,5 zal alleen bij erg (koppel) sterke motoren nog iets kunnen versnellen.

Ik kan me van de Dodge Viper met zijn 8 liter V10 motor herinneren dat die een zesde versnelling met 0,50:1 had. Vond ik indrukwekkend. We hebben het hierbij inderdaad over een vrachtwagenmotor met 664 Nm bij 3600 rpm.

Bovenaan Onderaan