Zelfrijdende ID.Buzz

Tees

Donateur
Dit doet VW toch wel goed: opeens, als een duveltje uit een doosje, een zelfrijdende auto presenteren. Iedereen dacht dat zelfrijdende autos in oude Europese steden nog járen zou duren, maar bij VW lijkt het ze nu al gelukt te zijn. Ben benieuwd hoe deze zich in de echte werkelijkheid gaat houden, maar tis toch wel een prestatie tot nu toe.

Robottaxi van Volkswagen rijdt als een mens door drukke oude binnensteden (dus ook gewoon door geel)

EdK

Forumguru
Zou dat ding wel eens in de binnenstad van A'dam willen zien rijden met die gekken op fietsen / fat bikes en dan die losgeslagen toeristen die overal voor de wielen opdoemen.
Inparkeren op een gracht zonder in gracht te rijden maar ook niet de weg blokkerend....

Dus VAG overtuig ons eens

Tees

Donateur
Niet wezenlijk anders, maar vooral het gedrag van de fietsers toch wel...dus ik vind t wel een terecht punt dat zo'n wagen misschien niet direct overál kan rondrijden. E.e.a. zal zich nog wat verder moeten bewijzen.

EdK

Forumguru
Een stad als Hamburg is niet wezenlijk anders dan een stad als Amsterdam.
Klopt, wezenlijk zullen ze 80% of misschien wat meer of minder niet van elkaar schelen.
Maar die 20% of minder daar mogen ze me overtuigen....
Was eergister met de Caddy weer in de binnenstad en door alle werkzaamheden en afzettingen ( die per dag soms verschillen ) waren de 2 navigatie geheel van het padje en konden me al geen route meer geven.
En dus ga je op je eigen kennis verder, maar fietsers zijn knettergek en levensmoe in A'dam
Toeristen die denken dat het alleen maar voetgangers gebied is en ineens op de weg stappen....
Wel ik vermoed dat die VW bus op bepaald moment op tilt slaat en stopt en geen meter meer rijd en dat pas doet na een harde reset.....

Dus tsja ze mogen me overtuigen dat hij het aan kan...... :koffie:

Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
Blijf het jammer vinden dat alle onderzoek er vooral op gericht is om taken uit handen van mensen te nemen in plaats van mensen beter toe te rusten zaken zelf te doen.

Tees

Donateur
Zeiden ze dat ook niet toen de eerste autos kwamen @Rallye? Of in de Industriële Revolutie met alle mechanisatie? Ik ben wel blij dat ik m'n vaatwasser, wasmachine of robotstofzuiger aan kan zetten, scheelt mij een hoop tijd en werk. Reizen met de trein vind ik ook prima (met een paar mitsen en maren), ik kan nog even wat werken/lezen/uit het raam staren. Ik rij ook met plezier hoor (mits geen heel lange stukken), en dat heeft ook bepaalde voordelen, maar ik zou een zelfrijdende auto geen enkel probleem vinden. Zelf rijden is op een gegeven moment alleen nog voor de hobby, ik zie daar geen groot bezwaar in.

Okki

Forumguru
Het in 2016 opgerichte Moia (draai het logo om en er staat VW met daartussen een 0 en een 1, die binaire computercode moeten verbeelden)

Hadden ze iets beter moeten uitleggen (bijvoorbeeld hoofdletter A) en bovendien staat er dan een 1 en een 0 en niet omgekeerd zoals ze schrijven.

Screenshot_20250620_135301_Chrome.jpg

• Leuk
Waarderingen: Tees

leon-cupra

Forumguru
Het moment dat de zelfrijdende auto er is en gebruikt mag worden, is het bezit van een wagen ook voorbij/overbodig. Ergens naar toe? Apje/bericht en de wagen komt jou halen. Bestemming bereikt , de wagen rijdt naar de volgende klant.

Rallye

Forumguru
@Tees De door jou genoemde nemen belastende werkzaamheden uit handen. Als iemand autorijden belastend vindt, moet hij of zij er gewoon mee stoppen. En inderdaad, dan is er de trein. Die ik ook regelmatig gebruik - er waren jaren dat ik meer dan 20.000km per jaar treinde. Sinds Corona minder.

Zo lang een auto dit niet perfect kan - en daarvan zijn we nog ver weg, zeker omdat de maatschappij steeds meer zaken als risico lijkt te zien. Zie ook het geklaag over lane assist en travel assist. Dit soort zaken leidt dan vooral tot (nog) minder skills bij de gewone weggebruiker.

Tees

Donateur
Er zijn ook mensen die plezier hebben in stofzuigen hoor @Rallye ;)
Zoals ik al aangaf: autorijden voor de hobby zal altijd blijven. Of t altijd op de openbare weg zal blijven betwijfel ik, maar nog heel lang wel. Maar zodra zelfrijdende voertuigen kwalitatief goed genoeg zijn, zal dat toch echt de standaard worden.

Rallye

Forumguru
Ik vertrouw het voor geen meter - maar ik vertrouw sommige andere weggebruikers ook niet.

Mijn ervaringen met de huidige generatie systemen is echt slecht.

Bovenaan Onderaan