Zelf termostaat vervangen.

Bas Jansen

Senior Member
Gisteren heb ik even een nieuwe termostaat (incl.huis, sensor etc.)
gehaald voor de combi.
De meter blijft namelijk heerlijk onderin liggen en de verwarming word niet heel bijster warm.

Nu wilde ik het zelf even doen maar voor ik begin wilde ik even wat info inwinnen.

Ik zie de termostaat aan de bestuurderskant zitten, kan er op het oog makkelijk bij.
Onderin zie ik het aftap kraantje.
Nu lijkt het me verstandig eerst wat af te tappen, of kan ik beter meteen alles aftappen en 5 liter nieuw erin mikken erna?

En wat betreft vervangen van de termosstaat zelf.
Is dit een kwestie van "plug and play"?
Kan de oude er zonder problemen af en vervolgens de nieuwe er zo op?
En hoe zit het met de pakking(en), ik zie 1 pakking (O-ring) in de doos erbij zitten.
Moet deze er zo tussen of moet die nog ergens mee ingevet worden?

In afwachting van jullie behulpzame antwoord.

machlo

Forumguru
Hey Bas,
Ik had dezelde problemen. Ben echter niet zo'n ster in dit soort zaken dus heb het de garage laten doen. Daarna waren de problemen inderdaad verholpen. Vlg mij was het idd gewoon "plug & play". Voor het geld zou ik nieuwe vloeistof overigens niet laten. De action heeft G12 voor 1,30 per liter staan, vorige week nog gekocht. Kostte me bij Brezan ruim 5 euro de liter.

Succes met klussen.

turboturbo

Forumguru
Welk motor type gaat het hier om? (en welke motorcode)

Ik heb zelf eens het thermostaathuis van mijn Fabia I met 1.2 12V motor vervangen:
http://www.skodaforum.nl/forum/i/thermostaat-fabia.4256/page-2#post-463599

Je moet idd alle koelvloeistof af tappen via het kraantje onderaan de radiateur. Draai bovenin de dip van het expansievaatje open zodat het makkelijker af loopt en niet vacuüm trekt. Vang je het in een schone bak op, dan kan je het prima hergebruiken. Beoordeel dan wel adhv kleur en doorzichtigheid hoe goed het nog is. Anders zou je dat meteen kunnen vervangen. Tip: blaas een paar keer in het expansievaatje met je mond over de opening, er komt dan nog heel veel koelvloeistof uit.

Wat de klus een heidens karwei maakte, was dat ik op gevoel een bepaalde slangklem terug moest plaatsen van een van de dikkere darmen aan het thermostaathuis.

Maargoed ik spreek hier van een 1.2 12V motor, bij een 1.4mpi en 1.4 16V motor is de constructie al geheel anders had ik begrepen.

Laatst bewerkt:

Bas Jansen

Senior Member
@machlo
Bij mijn eerste auto (golf 2) deed ik vrijwel alles zelf.
Ruim 10 jaar later is al die kennis we wat ontgaan en vraag ik het liever eerst nog even na.

Garage waar ik hem heen wilde brengen tegenover mijn werk vond ik aan de dure kant, €170,-
Complete thermostaat koste me nu slechts €45,-

Wist trouwens niet dat action ook G12 in het assortiment had zitten.
Straks maar even paar liter halen dan.
Kan nooit kwaad toch om even te vernieuwen?

Bas Jansen

Senior Member
Vanmorgen ein-de-lijk de tijd gehad om me even boos te maken op die thermostaat.

Vervangen ging eigenlijk van een leien dakje.

Eerst de koelvloeistof afgetapt, inderdaad met de dop van het koelvloeistof resevoir los loopt het makkelijker weg!

Na het losmaken van de 3 slangen kan je wat makkelijker bij de 2 m13 boutjes die het huis op zijn plek houden.
Nieuwe huis erop gezet en de 3 leidingen terug geplaatst.

Als je voordat je de dikke leiding naar de radiator terug plaatst er op blaast komt er trouwens ook nog een hele sloot uit @turboturbo .

Vervolgens alles weer netjes in orde gemaakt onder de kap en de combi weer voorzien van 5 liter schone g12 koelvloeistof.
Eerste litertjes er zo in gegoten, daarna de motor even laten draaien en de laatste 2 erbij gedaan.

Tevreden snorde de 1.4 mpi van de combi en enkele minuten later beloonde deze mij met heerlijk warme lucht en een metertje dat keurig netjes omhoog kwam.

Na inspectie van het oude thermostaathuis bleek dat deze echt zijn beste tijd had gehad.
Alles bleek binnenin los te liggen.

Al met al was het dus eigenlijk een vrij simpel klusje wat ook vrij snel uitgevoerd kan worden bij een 1.4 mpi motor.
(Ben ongeveer een uurtje bezig geweest)
Er vanuitgaande dat je het juiste materiaal klaar hebt liggen en geen 2 linkerhanden hebt natuurlijk!

turboturbo

Forumguru
Kijk aan. Goed gedaan!

Ik had de durf niet om leidingen verder los te maken destijds. Wel had ik het hele circuit geflushed waarbij me al duidelijk werd dat er veel koelvloeistof achter blijft in de radiateur. Die je er dus kennelijk goed uit krijgt als je de slang(en) los maakt.

Ik heb toen uiteindelijk 3 x met water het systeem gespoeld waarvan de laatste keer met gedemineraliseerd water. Alle oude koelvloeistof was er dus wel uit en de nieuwe koelvloeistof was met hooguit een halve liter demi water vermengd, vermoed ik...

Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
@Bas Jansen Ik zou voorlopig nog wel even wat koelvloeistof in de kofferbak van de auto paraat houden: de kans bestaat, dat er nog ergens een luchtbel in het systeem zit, en als die loskomt dat je koelvloeistofniveau ineens onder het minimum komt. Met wat vloeistof achter de hand kun je dat zo bijvullen.

Bas Jansen

Senior Member
@Cordoba , ik had hem expres al even stationair laten lopen met open resevoir tijdens het bijvullen.
Dit om eventuele aanwezige lucht al zoveel mogelijk te laten ontsnappen.
Maar er ligt zo ie zo altijd olie en koelvloeistof paraat in de koffer mocht het nodig zijn.
Je weet immers maar nooit wanneer je het nodig hebt.

Cordoba

Forumguru
Nu zal het bij thermostaat vervangen wel meevallen, maar toch zelf meegemaakt dat na vervangen van de waterpomp (in combinatie met distributie), de auto toch zo'n 20 minuten had gelopen (fan sloeg aan vanwege de temperatuur), en nog een controlerit, de koelvloeistof op max. peil, dus alles in orde. Daarna een rit van 140 km, en direct de volgende morgen onder minimumpeil, dus tijdens de lange rit toch nog een flinke berg lucht losgekomen uit het systeem. (daarna bijgevuld, en ondertussen al weer 5 jaar/70.000 km zonder bijvullen, dus geen lekkage).

Ik heb al 25 jaar geen olie mee bijgevuld tussen de beurten, dus op een gegeven moment is die olie ook uit de kofferbak verdwenen.

Bas Jansen

Senior Member
De thermosstaat zit er inmiddels alweer even in.
Afgelopen dagen echter wat problemen mbt koelvloeistof.
Moet deze regelmatig controleren, soms ök naar aanleiding van een irritante piep en bijbehorend rood waarschuwingslampje.

Afgelopen weekend het expansievat vervangen ivm vermoeden van lekkage, trok de motorkap namelijk open en er lag een plasje onder.

Verder geen directe tekenen van andere lekkages wat ik zo snel kan zien.
Geen sludge, mooie schone kv in resevoir, geen witte rook.

Wel viel mij vandaag op dat na een rit de toe en afvoerslangen van de radiator vrij hard aanvoelen.

Nu sta ik een klein beetje voor een raadsel.
Wie o wie heeft een tip om eens naar te kijken?
Anders is het maandag bij APK even vragen om hier ook even naar te kijken....

machlo

Forumguru
@Bas Jansen
Ik heb op dit moment exact dezelfde symptomen en problemen. Wel beetje sludge maar rijdt vooral korte stukken. Verlies nu zo'n halve liter op zon 750 km. In eerste instantiezou de temperatuursensor op de radiateur lekken, gerepareerd maar dus nog steeds koelvloeistofverlies. Verder ook geen rook, mooie roze vloeistof, temp. meter mooi stabiel in het midden, verwarming wordt snel heet. Dealer had de boel op druk gezet en zei geen druk verlies te hebben geconstateerd. Die radiateurslang kan ik net zon centimeter indrukken, lijkt hard.
Ik vermoed toch iets met de pakking. Zou niet weten waar de vloeistof anders blijft. Blijf voorlopig nog even bijvullen denk ik.

Bas Jansen

Senior Member
Hier ook een temp die keurig in het midden staat.
Begin zelf de sensor of het aftap kraantje van de radiator te verdenken... al zou ik dan vloeistoffen moeten vinden.

Morgen de boel nog maar eens ontluchten kijken of dat enige verbetering brengt.

Bas Jansen

Senior Member
@machlo

Monteur heeft de boel nagekeken, constateerde dat de sensor iets "zweette".
Deze is voorzien van een nieuwe ring.
2 dagen geen problemen gehad, vandaag toch weer moeten bijvullen helaas.

Word er onderhand knap chaggerijnig van.
Ben toch bang dat het in de kop zit en daar zit ik even niet op te wachten.
Apk kostte me al 600 namelijk
(2 banden, schokdempers, 2 remleidingen, achteruitrij sensor, uurloon en apk).

Het zou echter ook de waterpomp nog kunnen zijn.
Symptomen van een lekke koppakking heb ik verder niet.
Hij loopt soepel, geen zoete geur in de auto, heen witte rook oid....

Laatst bewerkt:

machlo

Forumguru
@Bas Jansen .......ik blijf voorlopig even bijvullen.....van de week bv ook bij warme motor (voorzichtig ) het expansievat geopend. Ook geen borrelende koelvloeistof! Vandaag flink stuk gereden, iet wat sludge zo goed als verdwenen, m.i. sludge nav veelal korte stukken rijden.

De waterpomp zou idd kunnen......kan die lekken maar toch verder functioneren? Alles wordt prima warm namelijk ......

chris01

Senior Member
ik zou wel voor een originele thermostaat gaan, heb zelf vorig jaar 1 van Gates gemonteerd. stuk mee gereden en heb toen de motor uit gezet omdat deze veel te laat open ging.vertrouwde het niet en heb toen weer een originele besteld.
deze gaf geen problemen. als je ze naast elkaar legt is het Gates ding ook maar een blikje.en koste uit eindelijk maar 15,00 meer.
waterpomp kan lekken en functioneren , alleen gaat hij steeds meer lekken .

Bas Jansen

Senior Member
Zo even een update... en wat voor één.

Afgelopen maand hoop gedoe gehad met de fab. eerst apk gehad.
Zoals ik eerder al melde.
Oorzaak van verlies kv was niet te vinden.
Monteur merkte alleen op dat de temp sensor van de thermostaat "zweette", nieuwe ring ertussen geplaatst.
Als dit het niet zou oplossen moest ik terug komen.
Nou een week later stond ik weer bij de garage.
De fab. heeft toen een week aan huis gestaan omdat er geen tijd was deze na te kijken (monteur ziek etc.)
Vorige week donderdag kon die gebracht worden.
Vrijdag het verlossende antwoord gekregen op de brandende vraag wat er nou dan aan de hand was... een inwendige kv lekkage.
Met andere woorden de koppakking.
De fab. heeft een weekje mogen logeren en mocht gisteren weer mee naar huis.

Bovenaan Onderaan