Zelf onderhoud plegen

Goedemiddag allemaal,

Ik heb alle topics van de Kodiaq bekeken en kwam weinig tegen over eigen onderhoud.
Ik heb 15 jaar Octavia gereden en deed veel zelf. Nu hebben we een Kodiaq en wil ik eigenlijk weer zoveel mogelijk zelf doen. Daarbij ben ik fan van YouTube, alleen ik zie nog niet heel veel voor de Kodiaq. Natuurlijk is een hoop hetzelfde, maar kan toch net even anders zijn, of bepaalde Let ops!

Ik hoef niets te horen over geld uitgeven aan deze auto, maar niet naar de merk dealer brengen, want dat ken ik allemaal wel. Maar bougies van nog geen 80 euro laten vervangen voor 235 euro gaat er bij mij absoluut niet in. Zelfde geld voor een luchtfilter van nog geen 18 euro voor 80 euro.

Ik ben dus alleen op zoek naar mensen die een bijdrage kunnen leveren aan tips en of linkjes, foto's en filmpjes voor eigen onderhoud. Hier zouden dus best meerdere mensen mee geholpen kunnen zijn die het net als ik leuk vind om in het weekend wat aan de auto te doen. Ik dacht zelf aan:
- interieurfilter vervangen
- luchtfilter vervangen
- bougies vervangen
- remolie vervangen
- remblokken vervangen
- brandstoffilter vervangen
- olie en oliefilter vervangen (waarschijnlijk brug nodig)

Ik heb nu nog niets hoeven doen, behalve wielen wisselen, maar als ik iets doe, dan zal ik kijken of ik hier een bijdrage kan leveren.

als iemand al tips heeft, dan hoor ik het graag ;)
 

Tees

Donateur
Los van de filmpjes op YouTube waar je al naar gezocht hebt, is er natuurlijk de officiële documentatie van Skoda/VAG zelf. Dit is o.a. online te vinden in ErWin (https://erwin.skoda-auto.cz/erwin/), hier heb je een betaalde account voor nodig, maar met jouw doel kan je best de specifieke hoofdstukken downloaden met een account voor beperkte duur.
Dit is dan de officiële manier om dingen te vervangen/onderhouden, soms is er een snellere manier die wat meer gepriegel is.

Ik heb zelf de offline versie hiervan ooit gedownload (ElsaWin), maar die is niet meer actueel. Prima voor mijn O2, niet voor een nieuwe auto als een Kodiaq.
 
Dat ziet er veelbelovend uit. Ik kende dit niet. Ik heb wel aardig wat werkplaats handboeken digitaal, maar dat is minder gespitst op gewoon de doorsnee onderhouds werkzaamheden. Ik ga eens speuren
 
Bovenaan Onderaan