Zelf olie verversen en oliefilter vervangen

oscar2

Nieuw lid
Mijn good-old Skoda Octavia van 2002, reeds 343.000 km achter zich gelaten, behoeft olieverversing. En omdat dat schandalig duur is in de garage, wil ik kijken of ik het zelf kan doen. Bij de Action haal ik Techno multigrade motorolie 5w40 van EUR 4,00 de liter. Het oliefilter wil ik aanschaffen bij de werkplaats van de garage; in de veronderstelling dat zij daar prima weten welk filter gebruikt moet worden. Maar welke dingetjes moeten er nog bijbesteld worden? Uiteraard een nieuw afsluitringetje voor de aftapplug. Maar moet er ook nog iets bij aangeschaft worden voor het filter?
En heb ik speciaal gereedschap nodig voor de verwijdering van het filter? En welk gereedschap heb ik nodig voor het losmaken van de aftapplug?
En hebben jullie nog andere aanwijzingen voor mij voor het goed uitvoeren van deze operatie?
(Uiteraard zorg ik voor zorgvuldige opvang van de olie en het wegbrengen ervan bij onze gemeentewerf. Het milieu is ook mij een zorg!)
 

Joske

Forumguru
een oliefilter kan je ook gewoon online bestellen, schilt je gauw helft in prijs..
op deze site bestel ik alles voor mijn F1: http://www.mister-auto.nl/fl/
Correcte prijzen, correcte aflevering, ben er alleszins heel tevreden mee.

Edit: geef anders je motorisatie ook even mee, kijk ik eens op ETKA voor artikelnummers
 

oscar2

Nieuw lid
Joske: Het is een Skoda Octavia 2002 benzine motor 1.6i 75 pk. Heb je aan deze gegevens genoeg?
Bedankt al voor het meedenken. Kennelijk heb jij er ervaring mee: wil je daarom ook kijken of je m'n andree vragen kunt beantwoorden?
 

Joske

Forumguru
Als het goed is, zit er een tekening in bijlage wat normaal jouw motor moet zijn met de situatie zoals ze bij jou is.
 

Bijlagen

  • oliefilter oct 2002 1.6i.png
    oliefilter oct 2002 1.6i.png
    104,1 KB · Weergaven: 42

Joske

Forumguru
de specifieke handelingen en dingen waar je op moet letten kan ik niet zo direct zeggen voor dit type. Dat laat ik aan een andere O1-bezitter over :wink:
 

Huibert

Forumguru
Zo te zien zit er een klassiek model filter op, deze zou je met de hand los moeten kunnen draaien :) In de praktijk kunnen ze nog wel eens erg vast gaan zitten. Met een grote tang of een speciale filter sleutel lukt dit prima, in noodgeval een schroevendraaier er doorheen slaan en draaien (geld alleen voor een klassiek patroon!!!). Voor de olie zou ik voor een betere kwaliteit gaan, op E-bay.de vind je die al voor minder dan €50,- incl. verzenden. In nederland heb je Carok.nl en op marktplaats zijn er vast nog wel meer te vinden.
 
Bovenaan Onderaan