Zelf interieurluchtfilter vervangen

Captain Hook

Forumguru
Binnenkort moet m'n Roomster naar de garage voor een grote onderhouds beurt. En één van de dingen die ze vaak als extra uitvoeren is het vervangen van het interieurluchtfilter.
Maar liefst 40 euro vragen ze daarvoor (standaard Skoda prijslijst). En in deze barre economische tijden is iedere besparing meegenomen. :xyxthumbs:

Aangezien ik alhier ook een topic vond hoe je dat zelf kon doen, was de keus snel gemaakt, aangezien het filter via eBay te bestellen is voor rond de 11 a 12 euro (+ verzendkosten). En dit is de actieve koolfilter uitvoering.

En idd, het is heel simpel te doen!

Afgelopen maandag filter besteld in Duitsland (via eBay) en vanochtend kwam het binnen.

Ik was langer bezig m'n jas aan te trekken, looplamp te pakken, camera pakken, auto opendoen, verpakking openmaken, fotootje van het nieuwe filter maken. :grin:
Autosleutels pakken, auto open, stoel naar achter schuiven. Klemmen losschuiven, filter komt er gewoon als het ware vanzelf uitvallen.
En ja, er komen wat gedroogde blaadjes mee.
Nieuwe filter er terug in geschoven. klemmetjes weer op z'n plek. Wat meteen opvalt is dat de geluidsisolatiematten onder je dashboard er eigenlijk gewoon los inliggen. Zit nergens specifiek vast ofzo.

Auto weer dicht en weer naar binnen. Fotootje gemaakt van het gebruikte filter.

Zoals ik al verwachtte, was 'ie eigenlijk niet zo heel vuil. Heeft hoogst waarschijnlijk veel te maken met waar je woont.
Enige verschil wat ik zie is dat het filter wat er uit kwam, een VAG tekst aan de zijkant heeft staan, terwijl de nieuwe tekstloos is.
1ste foto is van het nieuwe, schone filter.
2de foto is van het enigszins vieze, oude filter.

SchoonFilter.jpg VuilFilter.jpg
 
Zeer tof dat dit zelf te doen is. Maar ik kan helaas niet uit je tekst halen waar nu de filter eigenlijk zit. :)
 

turboturbo

Forumguru
't Is inderdaad een heel simpel klusje. Maar ben je niet bang dat ze 'm alsnog sowieso vervangen bij de grote beurt? Dat zit toch in het pakket?
 

Captain Hook

Forumguru
Nee hoor, interieurfilter vervangen is een optioneel (extra) klusje. Zeg gewoon dat ze het NIET moeten doen.
En het zit niet in het pakket, ook nog eens apart geprijsd a 40 euro!
 

Cordoba

Forumguru
Het oude filter lijkt minder ruimte tussen de 'plooien' te hebben dan het nieuwe filter. Oorzaak zou vochtopname door het filtermateriaal kunnen zijn, bovendien zit zo'n filter na verloop van tijd vol met schimmels en bacterien, vooral als je veel korte ritten rijdt in vochtige omstandigheden. Vervangen van het filter, is dus voor je eigen gezondheid geen overbodige luxe, ook al lijkt het oude filter op het gezicht nog niet zo vuil.

Overigens, het filter dat je nu hebt besteld kost 11-12 euro, en de dealer vraagt zo'n 40 euro voor het vervangen. Nu vraag ik me af, als je een los filter bij de dealer haalt, wat betaal je dan? (dus zonder dat de dealer het plaatst, je haalt het gewoon als onderdeel in het magazijn)
 

polf

Senior Member
Uit het dealer magazijn vandaan zou het ongeveer dit moeten kosten.

Onderdeelnummer:6Q0819653
Omschrijving:Interieurluchtfilers, Filterelement
Type:Originele onderdelen
Prijs incl. BTW:€ 29,87
Actuele voorraad:0
Afmeting:LxBxH :265x230x40
Gewicht:0.35 kg.
Voorraadcode:00
Snel verdiend en lekker bezig geweest, wat wil je nog meer.

Cheers Polf
 

Captain Hook

Forumguru
Het oude filter lijkt minder ruimte tussen de 'plooien' te hebben dan het nieuwe filter.
Dat idee had ik ook. Maar dat komt doordat het oude filter 34 plooien heeft en de nieuwe 32. M.a.w. er is een klein verschil.
Zou betekenen dat het oude filter een iets groter totaaloppervlakte heeft dan de nieuwe. Overigens wil dat nog niet zeggen dat als je NU een nieuwe uit een VAG magazijn pakt of die ook niet wat minder plooien telt...
Onderdelen willen in de loop v.d. tijd nog wel eens gemodificeerd worden. En die oude zat er al bijna 2 jaar in...

BTW: op beiden staat wel hetzelfde onderdeel nummer. :crazy:
 

Cordoba

Forumguru
Voor oppervlak zou je ook de diepte van de plooien moeten checken, overigens kan iets dikker materiaal misschien beter filteren (maar minder plooien, dus minder oppervlak) maar misschien ook wat meer vocht vasthouden.

Het zou mij overigens niet verbazen als het aantal plooien afhankelijk is, van de toeleverancier (dus of fabrikant X in land Y het maakt voor Skoda, of dat fabrikant Q in land P het levert voor Skoda), soms is het niet eens afhankelijk van wanneer, maar worden onderdelen van verschillende leveranciers min of meer lukraak door elkaar heen gebruikt, bijvoorbeeld omdat beide leveranciers niet in staat zijn om de totale benodigde hoeveelheid te leveren, en leveren ze beiden een deel. Op je oude filter zie ik bijvoorbeeld ook de naam Behr staan, ik vermoed dat dit de echte fabrikant is.
 

Captain Hook

Forumguru
Aangezien de Roomster binnenkort weer voor een grote onderhoudsbeurt en APK naar de Skoda garage gaat, maar weer eens het interieurluchtfilter vervangen.
De oude zat er al weer ruim anderhalf jaar in. Vorige keer (3 jaar geleden) had ik een extra exemplaar op voorraad.

Wederom een klusje van een luttele minuut. :thumbsup:
Het meeste werk zit 'm nog in al dat gruis (gedroogde blaadjes en dode beestjes) weer opzuigen, wat ondertussen naar beneden komt vallen, als je het filter eruit haalt. :)

Dit keer 2 stuks via amazon.de besteld. Je kunt vaak kiezen of je de gewone of de met 'actieve kool' variant besteld. Voor zover het daadwerkelijk wat uitmaakt :pieker: de 'actieve kool' gekocht. Scheelt een paar euro in prijs. Ik betaalde nog geen 12 euro per stuk (gratis verzenden).

Heel wat goedkoper dan bij de garage, die er maar liefst 39 euro voor vraagt... Bij het afspreken voor een onderhoudsbeurt kun je gewoon zeggen dat je zelf al het interieurluchtfilter hebt vervangen c.q. dat ze dat niet hoeven te doen.
(voor zo'n zelfde filter vragen ze bij kwikfit 23 euro)
Geeft toch te denken...

En voor diegenen die denken dat het moeilijk is, een filmpje:
Bij mijn Roomster gaat het precies op dezelfde wijze.
Grappige van dit filmpje; het YouTube verhaal duurt langer dan dat je in werkelijkheid bezig bent!
 
Laatst bewerkt:

EdZ

Donateur
Toevallig is deze bij laatste beurt (ongevraagd) vervangen (lokale Bovag garage): 24,50 inc. BTW. Dat valt dan nog mee.
 

milanseegers

Forumguru
Als ik zo nu en dan m'n auto stofzuig haal ik er filter er ook altijd even uit. Even de stofzuiger er langs en je zit er weer lekker fris bij. Daarnaast vervang ik hem 1x per jaar, en ja, dat zie je hier in de regio Amsterdam. Filter is dan meer smerig van de fijnstof dan van andere zaken!
 

EdK

Forumguru
Als ik zo nu en dan m'n auto stofzuig haal ik er filter er ook altijd even uit. Even de stofzuiger er langs en je zit er weer lekker fris bij.
Tsja dan haal je het grove vuil inderdaad weg maar het fijne stof dat al in het filterdoek zelf zit ga je er echt niet uitkrijgen.
Enkele jaren een 25 jaar terug onderhoud gedaan aan CV en luchtbehandelingskasten.
Daar behoorde ook het vervagen van filters bij, wel de regio A'dam werden de filters 4x per jaar vervangen terwijl toendertijd buiten de regio A'dam dit 2x per jaar was....
 
Bovenaan Onderaan