Zelf een RS bouwen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dutch4x4

Senior Member
Ligt het aan mij of staan de prijzen en opties bij Skoda het toe om je eigen RS te bouwen voor veel minder geld?

Men neme een Fabia 1.9 TDI Elegance à 20k euro. Vervolgens bestelle men bij JD een chip voor 130pk/300Nm à 650 euro, bij je dealer het sportinterieur (stoelen, stuur, pook, handrem) à 400 euro, de 16"-velgen à 300 euro. Daarna spendere men pakweg 1000 euro aan een sportonderstel naar eigen wens en hoppa, u houdt duizenden euro's op zak!

Okee, je hebt er geen ESP voor en mist een paar speakertjes. Je hebt niet de bodykit van de RS en je kunt hem niet meer chippen naar 160 pk.

Maar je hebt wel een auto die 100 kg lichter is, dus minder inherent onderstuurd.

Of gaat de afschrijving je nekken?
 

Hetzer

Forumguru
Ik denk toch , dat je bedorven uitkomt als je hem weer gaat inruilen , want het blijft natuurlijk een "normale" tdi en geen RS...
Voor de RS krijg je namelijk veel meer geld terug dan voor een "normale" tdi met accessoires

/forum/images/graemlins/grin.gif /forum/images/graemlins/crazy.gif /forum/images/graemlins/crazy.gif
 

Bijlagen

  • 707-1468518.jpg
    707-1468518.jpg
    32,9 KB · Weergaven: 46

Dutch4x4

Senior Member
Okee, maar die TDI'tjes zijn op zichzelf ook erg gewild. Als ik nu 4k bespaar op een RS, zou het verschil na drie jaar dan groter zijn dan 4k? Ik geloof er niks van.

Om zo veel accessoires gaat 't niet eens: alleen sportinterieur en velgen, da's 700 euro bij elkaar. Dat kost me de kop niet. Op de RS had ik waarschijnlijk óók mijn eigen onderstel gezet en een veerpootbrug gemonteerd. En die chip naar 160 pk had ik ook niet kunnen laten. /forum/images/graemlins/laugh.gif

Ik zou 'm bovendien zakelijk gaan rijden, dus bespaar ik jaarlijks flink op bijtelling.
 

Dutch4x4

Senior Member
Voorbeeldje: Fabia 1.9 TDI Comfort uit 2001 moet 13k opbrengen bij de dealert, nieuwprijs destijds 17k. Zeg dat je er zelf 11k voor krijgt, dan schrijf je minder dan 2k per jaar af. Doe ik 't voor.
 

Michel

Forumguru
Een ander voordeel van de constructie die Dutch beschrijft is dat je evt. een sedan of combi als basis kan gebruiken, mocht je meer ruimte nodig hebben.

Die RS op de foto staat volgens mij al maanden te koop. Ik vermoed dat er in Nederland toch erg weinig vraag naar de RS is, ook op de occasionmarkt. Dan is de afschrijving juist forser dan van een couranter model uit de Fabia-serie.
 

Dutch4x4

Senior Member
Er rijden maar 20 RS'en in heel Nederland. (Niet zo gek met die prijs.) Waarvan er twee alweer te koop staan, dus blijven er 18 over. Hmm, of dat nu zo goed voor de restwaarde is?

Combi's behouden het beste hun waarde, maar goed, dat lijkt me weer minder een gooi-en-smijtkarretje.
 

Hetzer

Forumguru
Ja daar heb je helemaal gelijk in , dar er zo wenig RS'en verkocht waren wist ik niet .....wel erug wenig!!!!

Kunnen het dan uiteindelijk geen collecters items worden , zoals b.v de Clio Williams en hun geld drie dubbel opleveren????????????????
 

Dutch4x4

Senior Member
Niet als ze in Engeland en Duitsland (vanwege een daar wél normale prijs) als warme broodjes over de toonbank vliegen! /forum/images/graemlins/wink.gif

Wist het trouwens ook niet van die 20, hoor, Michael. Maar op Seat Online en Briskoda zit een jongen die net een RS heeft geleast en die informatie wist los te peuteren. Schokkend cijfer inderdaad, maar zoals gezegd, het verbaast me niks met die prijs. Het mooie/trieste is: de Skoda-vertegenwoordigers op de AutoRAI (ik sprak daar een paar mensen uit Leusden) gaven me helemaal gelijk! Nou, doe er dan wat aan, zei ik, waarop slechts schaapachtig gegrinnik volgde.

Prijsbeleid van Pon slaat gewoon helemaal nergens op.

Fabia TDI is 2k goedkoper dan Ibiza TDI (technisch identieke auto's).
Fabia RS is 2k duurder dan Ibiza FR TDI (technisch identieke auto's).

Prijsverschil Ibiza TDI - Ibiza FR TDI: 1k
Prijsverschil Fabia TDI - Fabia RS: 5k

En ga je de grens over? Dan kost een RS in Engeland echt een appel en een ei, terwijl een Golf GTI daar bijna even veel als een STi of Evo 8 kost! Niet voor niets zie je op een mooie zonnige dag in Engeland elke tien minuten een RS voorbijrijden.

Snap ik 't, snapt u 't?
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />

Wist het trouwens ook niet van die 20, hoor, Michael. Maar op Seat Online en Briskoda zit een jongen die net een RS heeft geleast en die informatie wist los te peuteren. Schokkend cijfer inderdaad, maar zoals gezegd, het verbaast me niks met die prijs. Het mooie/trieste is: de Skoda-vertegenwoordigers op de AutoRAI (ik sprak daar een paar mensen uit Leusden) gaven me helemaal gelijk! Nou, doe er dan wat aan, zei ik, waarop slechts schaapachtig gegrinnik volgde.



[/ QUOTE ]

LOl, denk dat ik die jongen ben.
Ik weet niet zeker van die 20 hoor, zou best graag het exacte getal weten.
 

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
LOl, denk dat ik die jongen ben.

[/ QUOTE ]

Dat denk ik ook! /forum/images/graemlins/grin.gif
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan