Zelf de distributieriem vervangen in F1C AMF

Beste forum gebruikers,

Ik ben van plan om mijn Fabia Combi uit 2005, 1.4 TDI, motortype AMF, te voorzien van een nieuwe distributieriem. Ik heb de spullen al in huis (snaar, spanner, waterpomp), en in de handleiding die ik tegenkom in mijn Haynes manuel hebben ze het over een hulpstuk om een van de tandwielen te blokkeren, de T10050. Plaatje van het onderdeel in de bijlage.

Ik ben hier naar opzoek, en het onderdelenmagazijn van Wittebrug Den Haag wil mij niet voorzien van dit onderdeel omdat ik particulier ben. Heeft iemand er eentje voor mij te leen, of weet iemand waar ik dit onderdeel wel mag kopen?

Los van dit onderdeel: heeft iemand anders ervaring met een distributieriem wissel, en daaruit handige tips?

Alvast bedankt voor jullie hulp,
Imothepje
 

Bijlagen

  • IMG_0003.JPG
    IMG_0003.JPG
    26,6 KB · Weergaven: 21

Spierings

Forumguru
Op eBay zijn ze goedkoop te verkrijgen.
Ook heb je een pin voor de nokkenas nodig, maar zou je dit met een boortje op kunnen lossen.....
 
Ik had al wat gegoogled, maar blijkbaar niet voldoende. Bedankt voor de tips! Ik heb het volgende product zojuist besteld, ik ben benieuwd!

Plaatje:
$(KGrHqR,!jgE6mFQuZB+BO1TTrQf6g~~60_57.JPG


Link:
http://www.ebay.nl/itm/VW-Audi-Seat...hash=item3f3f938b6d:m:maT6bo964WP0uVz9exDck4Q
 

fanSkoda-VW

Donateur
Ik zag laatst een handige ?? tip.
Snij de riem IN DE LENGTE door, en verwijder de voorste helft.
Dan loopt over de poelies dus nog maar een 1/2e riem.
Die voorkomt dat de tandwielen onderling kunnen verdraaien.

Schuif nu de nieuwe riem er zo ver mogelijk op, en snij dan de oude riem door.
Schuif de nieuwe riem op zijn (haar?) plek.

Sterkte :-)
 

machlo

Forumguru
Ik zag laatst een handige ?? tip.
Snij de riem IN DE LENGTE door, en verwijder de voorste helft.
Dan loopt over de poelies dus nog maar een 1/2e riem.
Die voorkomt dat de tandwielen onderling kunnen verdraaien.

Schuif nu de nieuwe riem er zo ver mogelijk op, en snij dan de oude riem door.
Schuif de nieuwe riem op zijn (haar?) plek.

Sterkte :-)


Wheeler dealer...........Edje China
 

Spierings

Forumguru
Die truuk (beunhaas manieren) heb je niks aan als je waterpomp en spanner ook vervangt.. denk dat je ook langer met doorsnijden bezig bent, dan de tijd dat het vervangen op de juiste manier kost..

Bij een pompverstuiver zit de riem meestal erg strak op de poelies heen, meestal krijg je deze er ook makkelijker op als het nokkenastandwiel los hebt..

en om deze goed op tijd te zetten moet je de krukas en nokkenas echt vastzetten en het nokkenas tandwiel los van de poelie maken zodat deze kan verdraaien..

Mocht de timing niet helemaal goed zijn is niet alleen de timing verkeerd maar ook het moment waarop de maximale inspuitdruk bereikt wordt anders
 

Antera

Donateur
Ik zag laatst een handige ?? tip.
Snij de riem IN DE LENGTE door, en verwijder de voorste helft.
Dan loopt over de poelies dus nog maar een 1/2e riem.
Die voorkomt dat de tandwielen onderling kunnen verdraaien.

Schuif nu de nieuwe riem er zo ver mogelijk op, en snij dan de oude riem door.
Schuif de nieuwe riem op zijn (haar?) plek.

Sterkte :-)

Word lastiger als je ook je druklager moet vervangen dan zal je toch je riem los moeten maken. Daarmee altijd kans dat je riem verdraait dus let daar dan op. Merktekens altijd op alle riemwielen zetten en op je blok zodat je snel kan zien wanneer hij verdraait is.

Draai het met de hand zeker 4 x rond en controleer of alle merktekens weer terug komen op dezelfde plek
 
Nog bedankt voor alle tips en foefjes. De distributie heb ik zondag samen met mijn broer vervangen, was uiteindelijk helemaal niet zo lastig omdat hij ooit nog eens een monteursopleiding heeft gevolgd en nu ik het een keer gezien heb durf ik het de volgende keer ook zelf te doen.
 
Bovenaan Onderaan