Zelf achterveren vervangen

ronald_j

Actief lid
Hallo Allemaal,

Een van de achterveren heeft het begeven. Nu heb ik eigenlijk geen tijd om naar de garage te gaan. Kun je zoiets zelf vervangen? Is het gewoon een kwestie van auto opkrikken, oude veer eruit trekken, en nieuwe ertussen klikken? Of moet ik nog andere dingen doen?

Als ik het goed begrepen heb staan de veren gewoon onder spanning in de houders, en is er verder niets anders wat ze op hun plaats houd. Klopt dat?

Groet,

Ronald

ronald_j

Actief lid
Heb het inmiddels voor elkaar. Was een hele klus zonder brug. Maar toch gelukt.
Ik ben uren bezig geweest om die bouten van de schokdempers los te krijgen. Totdat ik me bedacht dat ik er eens wat kruipolie op had kunnen doen.Daar werd het een stuk beter van. Daarna was nog de truc om de auto op twee plekken te ondersteunen zodat de ophanging ver genoeg naar beneden komt om de veren te wisselen. Maar uiteindelijk gelukt.

Alleen nu heb ik weer een ander probleem. Ik krijg hem niet meer in zijn achteruit. Het lijkt erop dat ik dat veroorzaakt heb, maar ik zou niet weten hoe. Iemand enig idee?

milanseegers

Forumguru
Was je dan maar toch even langs een garage gegaan met oog op de tijd ;).
Leuk te lezen dat het vervangen van de veren je is gelukt! Heb je hiervoor veerspanners of span banden gebruikt of kon je de veren er (eenmaal de auto omhoog) zo uithalen?

Wat betreft je achteruit.. Geen logische verklaring.. Behalve dat je de auto hebt ondersteund nabij de versnellingsbak en daarbij iets hebt verbogen.. Maar dat snijd geen hout immers de bediening gebeurt met kabels en deze boven op de bak zitten gemonteerd..

Heb je de auto in z'n versnelling gehad bij opkrikken van de achterzijde? Wellicht dat deze tegen de rij richting van de betreffende versnelling in heeft bewogen en dat daardoor iets met de bak is gebeurt..?

ronald_j

Actief lid
Nee, geen veerspanners gebruikt. Ik heb de wielen onder de auto gelegd als steunblokken met houtjes, zodat ze precies de krikpunten ondersteunden. Nadat ik uitgevonden had hoe ik het moest doen was het makkelijk. De auto moet wel aan beide kanten zweven zonder de achterwielen eraan. Dan komt de ophanging ver genoeg naar beneden dat de veren eruit en erin kunnen.

Mijn tijdvoordeel ligt er vooral in dat ik pas maandag op zijn vroegs terecht zou kunnen bij een garage, en ik dan een belangrijke afspraak heb. Die kan ik dus nu evengoed afzeggen, want een auto die alleen vooruit kan is toch niet zo heel praktisch :(

Ja, ik had wel de auto in zijn versnelling (ik dacht de 1e) en de handrem los. Ik kan me haast niet voorstellen dat dat iets gedaan zou hebben. Tegen de rijrichting in duwen zou eigenlijk hetzelfde moeten zijn als wat er gebeurt als de wielen proberen de weg achter zich weg te duwen. Echt achteruit draaien kan de bak immers niet. Daar zorgt de compressie van de motor voor.
Het enige is dat ik hem in de versnelling gezet heb met de motor uit. Dus misschien dat hij niet gesynchroniseerd heeft.

milanseegers

Forumguru
Zou wel heel vreemd zijn idd als de bak daar door stuk zou gaan. Ik heb niet veel verstand van de de vernellingsbak maar maar ik weet wel dat de eerste versnelling en de achteruit niet zijn gesynchroniseerd.

Wellicht kan iemand reageren die de versnellingsbak beter kent?

Ben even benieuwd of het aan het mechaniek ligt; Krijg je de pook wel omlaag gedrukt? En krijg je hem vervolgens wel in de 'richting' van de achteruit?

Cordoba

Forumguru
Krijg het idee dat er toch iets is verbogen in het schakelmechanisme. Wat je afspraak betreft: als je bereid bent om 'm een stukje achteruit te duwen bij parkeren, kun je er natuurlijk wel naartoe.

Spierings

Forumguru
Denk dat het een niks met het ander te maken heeft. Schakelmechanisme zit tenslotte niet op een plek waar je zo bij komt met de krik.

Wisselen veren steld inderdaad niet veel voor en kunnen er zo onderuit als je de schokbreker loshaalt en beide achterwielen van de grond zijn..

ronald_j

Actief lid
Ik denk eigenlijk toch dat het gewoon een ongelukkig toeval is. Ik bedacht me namelijk net dat ik altijd vooruit inparkeer. Om uit het parkeervak te komen moet ik dus wel achteruit gereden hebben. Dus ging het ergens tijdens de testrit mis. Misschien omdat de de drempels wat harder dan normaal genomen heb om te kijken of alles goed werkte.

Wat ik gek vind: Ik kan de pook vrij heen en weer bewegen. Als ik hem indruk dan kan hij verder naar links, net als vroeger. Alleen krijg ik hem dan niet naar voren. En dat terwijl alle vooruit versnellingen wel goed lijken te werken.
Als ik het goed begrijp heb je twee kabels aan de pook. Een die de links-rechts beweging doorgeeft en een die de voor-achter beweging doorgeeft. Klopt dat? Dan is het toch raar dat alleen dat stukje uiterst links voor problemen zorgt?

Waar zit dan eigenlijk dit beveiliging dat je hem niet zomaar in zijn achteruit kan zetten? Ik dacht dat die alleen maar in de pook zit. Maar het lijkt er toch op dat hij niet vrijgeeft, ondanks dat de pook braaf naar uiterst links gaat.

Spierings

Forumguru
Beveiliging zit bij de pook, dit is meestal gewoon een lip welke door het indrukken langs een andere lip kan en zo de pook verder naar links kan..

Afstellen komt soms redelijk nauwkeurig, en dan kan het zijn dat een kleine afwijking voor problemen zorgt

ronald_j

Actief lid
Dus denk je dat misschien de kabel gewoon niet goed afgesteld staat?
Wat ik niet begrijp is dat het nooit enig probleem was, en van de ene dag op de andere werkt het totaal niet meer. Ik zou verwachten dat het dan eerst wat minder goed gaat werken.

ronald_j

Actief lid
Hi all, thought i'd post an update:

Picked myself up a Haynes manual, and as the clutch is hydraulic and so generally adjusts itself to the point where it needs replacing, I went through the guide for gear selector cable adjustment in section 7.

Was simply a case of sticking the car in neutral, undoing the selector cable locks, putting the selector into position, lifting the gaiter for the shift lever inside the car, dropping a pin to hold the lever in place, then undoing the locks so the springs re-adjust into place.

Completely worked a treat for me... Reverse gear now no issues
emoticon-0102-bigsmile.gif

Good ol' Haynes manual just paid for itself!

Doorgaans is mijn engels best goed, maar hier moet ik toch even over filosoferen wat hij bedoelt.
Het is in elk geval wel hoopgeven dat het de goedkope optie was.
Bij mij gaat hij niet in zijn 1, maar krijg ik de pook niet naar voren. Maar het zou kunnen dat dat komt doordat de selector niet ver genoeg naar links komt. Ik ga eens kijken of ik dat kan uitvogelen.

ronald_j

Actief lid
Alles leek goed te werken bij het schakelmechaniek. Toch maar naar de garage gegaan. Wat bleek? Er zat een plastic dingetje onder de selectorbeugel. Daardoor kwam hij net niet meer ver genoeg naar beneden om voor de achteruitversnelling te komen. Ik dacht dat afgevinkt te hebben doordat hij wel de hele slag leek te kunnen maken, maar dat bleek dus toch niet waar te zijn. Het was net een stukje te weinig.

Het plastic dingetje was het vingertje van de deksel van de koplampeenheid. Die was een paar weken geleden afgebroken, maar kon ik niet meer vinden. Die was dus bij deze teruggevonden...

Bedankt voor de hulp!

Bovenaan Onderaan