Zelf aanwezig zijn bij Kleine/Grote servicebeurt Greenline ???

pierre27

Actief lid
Goede middag,:baby012:
ik zou zo graag zelf aanwezig willen zijn bij een kleine cq. grote servicebeurt
van een Greenline.
Niet in de weg lopen, de monteur niet afleiden door vragen te stellen, ..... nee alleen stilstaan en observeren, wat/hoe er/het gedaan wordt.
Daar heb ik belangstelling voor, omdat ik bij mijn vorige drie auto's alles kon plaatsen in verband met de overzichtelijke ruimte.
Bij de greenline zie ik alleen het dieselfilter, dat is alles.
Ja ik bedoel natuurlijk niet de accu-antivries reservoir-ruitensproeier reservoir-oliepeilstok-enz. enz. , maar waar zit bv. het luchtfilter, onder die grote zwarte kap?
Hoe haal ik die eraf, .... met springstof???:1439:
Als er een lamp stuk is, simpel in het verleden, .... maar loeimoeilijk om uit te vinden hoe je dat voor elkaar krijgt bij de Greenline, las in het forum over een stadslichtlamp:
kwartslag draaien-nee eerst indrukken en dan 1/4 slag draaien- nee gewoon aan de draden trekken, .... ga daar maar aanstaan, simpel om even een lampje te verwisselen,:722: .... voor de rechter unit moet het dieselfilter zelfs uitgebouwd worden, heb ik mij wijs laten maken!!!
Natuurlijk heb ik wel een balletje opgegooid toen onze Greenline een beurt moest krijgen, ..... nihil, noppes, ..... mocht niet van de verzekering, verantwoordelijkheid, enz. enz.
Ondanks dat ik een verklaring wilde tekenen, dat ik alle verantwoording op mij zou nemen en de dealer niet aansprakelijk zou stellen, indien mij iets zou overkomen, tijdens mijn observatie.
Ik weet natuurlijk wel waarom, ... .... je ziet dan teveel en je moet dom :winkie:gehouden worden, zodat je afhankelijk blijft van de dealer, ... hoe moeten zij anders overleven???
Prettige dag verder,
Pierre:yeah:
 

MarcoO2

Forumguru
"je ziet dan teveel en je moet dom gehouden worden". Ik voor mij heb nog nooit reden gehad om zo'n gevoel bij mijn dealer te krijgen. Je zou het ook positief kunnen benaderen en denken "gelukkig nog iemand die zich aan de regels (= je mag er niet bij zijn) houdt". Als je dingen wilt weten over je motor (bijvoorbeeld over hoe je de kap losmaakt, zodat je al heel wat meer kunt zien) , zal je dealer je dat vast wel willen vertellen lijkt mij. En anders: stel je vragen hier, meestal is er wel iemand die je exact kan vertellen hoe je iets wel en niet moet doen.
 

Monteurtje

Forumguru
Aan de ene kant snap ik die garage wel. Zou bij ons ook wel eens tegen klanten gezegd mogen worden. Want soms lopen ze ook echt in de weg. Nou is dat niet jou bedoeling. Maar aan de andere kant vind ik dat je de klant best het een en ander kunt laten zien. Dan is het duidelijker voor de klant. Soms wil je ze er ook niet bij hebben. En kost ook tijd.
Maar ik kan je nu al wel een paar antwoorden geven. Die kap bovenop de motor zit op de 4 hoeken vast. Met beleid hard trekken.
Luchtfilter zit tussen de accu en schutboard. Deze is goed zichtbaar. Oliefilter zit wel weggestopt.
Lampjes is soms wel een drama. Kan nog niet vertellen w.b.t de H7 lampen bij een Greenline. Want die heb ik nog niet vervangen.
 

Noord26

Forumguru
Mijn ervaring met de dealer is dat ze erg graag dingen vertellen en uitleggen over de auto, of wat er verricht is aan werkzaamheden. Maar dan gaat het om een enkel iets wat aangepast/vervangen is. Dat hoort bij de service vind men bij Noordhoek, om de klant te vertellen wat er gedaan is. Waarom zou je meer willen weten als nodig? Bij een beurt wordt alleen verteld wat er geconstateerd is buiten het normale onderhoud.

Maar om nu bij elke klant tijdens de werkzaamheden dingen uit te leggen; men heeft het al druk genoeg. Want van alleen kijken leer je niets. Monteurs zitten vaak in een vreemde houding met beperkt zicht, laat staan dat iemand die mee kijkt achter zijn rug, zonder vragen te stellen en iets te kunnen zien er wijzer van kan worden..

Zal er zelf ook niet blij mee zijn als iedereen bij zijn auto wil blijven als er iets wordt gedaan. 10-20 auto's op een dag, 10-20 mensen over de vloer? Je zal zonder iets te kunnen vragen vrijwel niets wijzer worden, alleen maar in de weg lopen. Voor zaken buiten het boekje om (bij defecten, etc,) moet je toch naar een BOVAG aangeloten garage met gecertificeerd personeel om garantie te behouden.

Voordeel van een garage vind ik juist dat je er geld voor betaald om zaken te laten doen. Zou er geen eens bij willen zijn, heb wel andere dingen te doen..
 
Zoals je zelf ook al aangeeft, je wil dingen te weten komen. Vermoedelijk zal iemand toch vragen gaan stellen bij het meekijken "Hoe deed je dat nou precies?"....
Dat gaat gewoon extra tijd kosten wat niet nodig is.

Ik kan het me dus wel voorstellen dat de dealer het niet wil.
 

Cordoba

Forumguru
Iedere garage heeft liever geen klanten in de garage rondlopen, veel garages laten je wel meekijken als je dat echt wil. Ik heb één keer bij een dealer meegemaakt, dat je als klant zelfs geen blik door het raam mag werpen bij het onderhoud van je auto. Later werd me dat duidelijk: tussen het moment van de auto afsluiten bij de garage voor de deur, en het moment dat de monteur onderhoud deed en de APK-keuring verrichtte, waren er zomaar onlogische en storingen ontstaan, die er een kwartier daarvoor niet waren en nooit geweest waren. Probleem is dat je niets kunt bewijzen, maar het is wel zeer opvallend. Onnodig te zeggen, dat ik in het vervolg een andere garage heb gezocht: ik ging met met Seat van destijds naar de Skoda-dealer voor onderhoud.
 
ik blijf altijd bij de auto. Dat is de deal waarop ik bij hun laat repareren. En de monteurs vinden het niet erg. Ik help als dat uit komt en dat maakt al mijn vragen meer dan goed. (Wie heeft mijn dop 32?: En ik ben hem al aan het halen etc) Als ik zo veel geld uit geef voor aanschaf en onderhoud dan wil ik er 100% zeker van zijn dat het gebeurd op een manier die ik goed vind.
 

GL-rijder

Nieuw lid
Als ik zo veel geld uit geef voor aanschaf en onderhoud dan wil ik er 100% zeker van zijn dat het gebeurT op een manier die ik goed vind.
Heeft u een 1e monteursopleiding of bent u chef monteur om te beoordelen of zij hun werk goed doen? Op welke criteria beoordeelt u en grijpt u in?
 

Noord26

Forumguru
Dat waren ook mijn gedachten.. U weet onmogelijk of iets op een manier goed wordt uitgevoerd, omdat u er geen kennis, evenmin concreet zicht op heeft. Als u de kennis wel zou hebben zou u de auto zelf onderhouden?
 

Cordoba

Forumguru
.... op een manier die ik goed vind.

Quest heeft al geantwoord, voor jullie gevraagd hadden. :winkie:

Er zijn meer relevante technische opleidingen dan monteur, of chefmonteur, daarnaast zijn er altijd specifieke zaken die merk/model-gebonden zijn en een monteur bij een dealer van een ander merk dus niet weet/kent.

Daarnaast kun je ook veel zien aan de manier van werken: heeft een monteur vooraf de benodige onderdelen en gereedschappen bij de hand, is het routine, of is het steeds zoeken naar bevestigingspunten etc., klaart ie de klus zelfstandig en werkt ie door, of moet ie steeds bij collega's vragen, of vragen zijn collega's steeds dingen aan hem. Verder is het ook zo, dat je bij het zoeken naar de oorzaak van een lastig probleem, soms samen tot de juiste oplossing komt.

Ik ben geen monteur (en nooit geweest) en zelfs nooit in de automotive wereld gewerkt of een opleiding gevolgd. Toch heb ik verschillende malen de oorzaak van klachten achterhaald, of zelfs reparaties gedaan waar monteurs/chefmonteurs de oorzaak niet konden achterhalen, of qua kennis/kunde aangaven de reparatie niet te kunnen/durven doen.
 
Als ik twijfel dan kan elke goede monteur het zo uitleggen dat ik begrijp waarom ze iets zo doen. Hiermee worden ondoordachte op de automaat handelingen nog eens overwogen. Overigens zodra men gewend is aan mijn manier van er bij blijven staan nemen ze graag de tijd er voor om dingen uit te leggen. En hoeven ze helemaal niet zo veel uit te leggen omdat ze er dan vanzelf nog even over nadenken.

In die 20 jaar dat ik zo een manier bij de desbetreffende 2 garages kom ben ik behoorlijk ingeburgerd. En heb ik bijvoorbeeld in het begin mijn auto(toen caddy) er voor behoed dat ze met dubbelzijdig plakband de dak rubbers "vast" legden.

Tegenwoordig komt het er vooral op neer dat als ze twijfelen over bijvoorbeeld remschijven al vervangen, dat ze het meteen kunnen vragen aan me. "Wilt u dit?" En dat ze meteen alles af kunnen werken waar ook maar enige twijfel bij hun over is.

1 van de Heel grote voordelen is dat ik precies weet wat er met de auto is gebeurd. En wat voor werkzaamheden zijn verricht. Geen discussie van mijn kant of twijfel en ook niet van hun kant. Het is wat het is.

@ GL-rijder: Ik beoordeel op de criteria die zij onderbouwd aandragen en met de hulp van de vergaarde kennis over slijtage en gebruik van artikelen over een periode van 20 jaar waarbij ik dit al waarneem.
@ Noord26: Als kennis alleen genoeg zou zijn om werk te verrichten dan zou iedereen een stuk productiever in de wereld zijn. Maar helaas.

En natuurlijk. Gewoon onderhoud is niet echt spannend.

@ Cordoba. Precies!
 

joergarms

Senior Member
Ben zelf monteur geweest bij Volvo personenauto's. Niets is zo vervelend als een betweterige leasebakrijder die jou denkt te kunnen vertellen hoe je bijv. de oliedop moet vastdraaien.
Daarom snap ik heel goed dat de meeste dealers er voor kiezen om klanten niet toe te laten in de werkplaats. Wat te denken van uitglijden over olie, struikelen over luchtslangen, diefstal van gereedschap, afleiden van de monteur enz enz.
We gaan toch ook niet bij de bakker midden in de nacht naar binnen om te kijken of ze wel de juiste grondstoffen in ons brood verwerken.
En heb je twijfels over het vervangen, vraag dan of je dat betreffende onderdeel mag beoordelen, dat kan een garage je namelijk niet weigeren. Ben je het er dan niet mee eens, dan wordt het niet vervangen.

Aangezien de meeste dealers met een behoorlijke strakke planning werken in de werkplaats, is elk extra oponthoud niet wenselijk, ook niet voor de klant.
 

Captain Hook

Forumguru
Tja, voors en tegens. :crazy:

Ik heb altijd de neiging dat als je er niet bij mag zijn, dat men iets te verbergen heeft. En nee, ik ben geen automonteur, maar wel een doorgewinterde techneut, goed in analytisch nadenken en een goed technisch inzicht. En de praktijk heeft uitgewezen dat garages (al dan niet met BOVAG merkjes erop) nou niet bepaald (laten we het voorzichtig zeggen) voorzien zijn van goed en bekwaam geschoold personeel.
Menig keer heb ik suggesties moeten aandragen of moeten blijven volhouden dat iets opgelost/uitgezocht zou worden, terwijl het in eerste instantie afgewimpeld werd.

Het jammere is, is dat garagepersoneel vrijwel alleen nog maar wordt opgeleid om volgens de boekjes, op een soort automatische piloot, de standaard handelingen ter verrichten. Vooral niet zelf na te denken en de richtlijnen van de diagnose apparatuur te volgen. En dat is zo jammer. Vervolgens wordt iedere klant als de 'simpele' niet-wetende (en vooral dom gehouden) consument behandeld. Hoe meer premium :icon_smile_dead: het merk, deste meer wordt je op afstand gehouden.

En WAS het nou maar zo dat men zo deskundig was en DAT je er van op aankunt dat ze zorgvuldig met MIJN auto omgaan. Maar de werkelijkheid wijst anders uit. :smiley29: En daarom zou ik er bij willen zijn...

En ja, ik vind het zelf ook wel eens lastig als een niet-wetende klant, bij mijn eigen werkzaamheden meekijkt. Maar ik heb niks te verbergen en probeer juist kennis over te dragen, inzicht te geven waarom zaken zus en zo in elkaar zitten, in de hoop dat de klant bepaalde problemen voorkomt in de toekomst en/of beter met het product/dienst omgaat.
Het is zoooo kortzichtig om te denken "rag de boel maar lekker af, dan hebben wij er meer werk (= omzet) aan". :icon_smile_dead:

Had jaren geleden ook zo'n discussie bij carglas. Daar mag je er niet bij zijn in de werkplaats vanwege het feit dat ze met glas werken en vaak scherven moeten opruimen etc. Kan ik op zich inkomen.
Maar hoe slordig ze daar werken (diverse vestigingen) meegemaakt. Ze raggen een stofzuiger door die auto heen. Brokjes opruimen gebeurt onzorgvuldig en als je een beetje pech hebt, vind je ook nog allerlei gore handafdrukjes terug op lichte interieurdelen. En o wee als je daar wat van zegt, dan heb je het zelf gedaan, want je was er immers niet bij...
En om zulk soort discussies te vermijden is het helemaal niet zo vreemd om mee te kijken. Dat kan idd aanvoelen als een controle. Maar so what?
blink.gif


Ook bij merkgarages, hoe vaak ik later (bij thuiskomst) wel niet constateerde dat er wederom een vinger/handafdrukken op de binnenzijde van de A of B stijl staan. En ga dan nog maar eens terug om te zeggen dat ze het vuil gemaakt hebben.
Dat het kan gebeuren is niet erg, maar maak het dan gelijk schoon!
Of LMV's die op de grond vallen bij het wisselen of remblokjes vervangen, vervolgens beschadigen, en pas later, als je je auto een keer aan het wassen bent, opvallen. Wederom het probleem, van wie heeft dat gedaan?

Of het beroemde verhaal van vloeistoffen bijvullen en op de rekening zetten die helemaal niet bijgevuld konden worden. Op het moment dat er iemand bij is, durven ze dat niet...
 
Goh,

Ik heb ook al verschillende keren de vraag omgekeerd gekregen, dus of ik mee wou komen om het probleem deftig te demonstreren.
Al bij al was dat in die gevallen een wist winst, men vertelde mij het volgende:

Een technieker in de garage doet maar een moment opname van een bepaald probleem en heeft mogelijks niet genoeg input om een correcte conclusie te maken, daarom dat het des te belangrijker is dat de klant goed meedenkt en mee opgaat in de diagnose.

Zelf ben ik een IT engineer en heb ook graag VEEL input en des te meer invalshoeken des te makkelijker mijn diagnoses.

Maar als kanttekening moet ik er wel bij vertellen dat dit niet opgaat voor dagdagelijkse dingen...
Dus een standaard onderhoud, vervanging van een lichtje, goh liever niet zou ik zeggen...
 

Noord26

Forumguru
Mijn idee is dat dit gehele topic te herhalen is op te weinig vertrouwen in het bedrijf waar je het onderhoud laat doen. Als je weet dat de auto goed verzorgd wordt door het bedrijf heb je geen enkele reden, sterker nog enige vorm van behoefte, om er bij te gaan staan kijken.
Bij het bedrijf waar ik onderdelen laat vervangen en onderhouden is het altijd mogelijk om de oude onderdelen mee te nemen; of te bekijken. Dat geeft meteen wel een goede indruk van dat het daadwerkelijk nodig was om te vervangen. Als er per ongeluk iets beschadigd raakt, wordt dat ook meteen verteld en aangewezen. Vertrouwen is iets wat je op moet bouwen en dat lukt niet door elkaar op de vingers te gaan kijken.

Wil je wel techniek bewonderen met betrekking tot automotive kun je altijd nog naar DAF, McLaren, oid. Daar heb je geweldige rondleidingen met zeer uitgebreide uitleg.
 
@ Noord26. Het heeft weinig vertrouwen te maken. Als het noodzakelijk is en ik zou niet anders kunnen dan laat ik mijn auto met een gerust hart achter bij de desbetreffende bedrijven. Maar zolang er de optie is om er bij te blijven zal ik daar gebruik van maken. Ten eerste is het een duur bezit waar een ander aan gaat werken. Ten tweede heeft het mij al heel veel opgeleverd en is het absoluut voor mij de moeite waard. Want er waren genoeg gevalletjes waarbij doordat ik er bij was ze meteen iets konden oplossen. Of een storing konden vinden omdat ik er bij was.

En techniek bewonderen? Alleen van zaken die direct betrekking op me hebben. Ik heb geen Daf en bezit ook niet een McLaren. Maar wel mijn auto. Waar ik overigens minimaal 10 jaar mee doe. (gebaseerd op vorige auto's)

Ik vind dat Capt Hook en netdata het precies goed plaatsen. En je staat ook niet heel de tijd op de vingers te kijken. Bij de standaard beurtjes zit ik ook bij de koffie automaat en met de receptionisten te flirten. En af en toe werp ik een leeg blik. Of komen ze me d'r bij halen.

Ooit in het begin waren ze bij het Belgisch bedrijf wat wantrouwig over mijn aanwezigheid. Maar de lucht klaarde heel snel toen ik duidelijk aangaf dat ik heel de dag de tijd had. En ik alleen wil dat de auto een goede beurt krijgt en zo goed mogelijk weer de garage uit komt. En laten zij dat ook willen. Toevallig? En kosten? Daar maal ik niet over. Er zijn dankzij deze methode geen twijfel gevalletjes over uren die gemaakt zijn en onderdelen die vervangen zijn. Er is derhalve geen grond voor wantrouwen. En dat werkt overigens twee kanten op.
 

EdK

Forumguru
Kort samengevat zou het erop neer moeten komen dat de garage's een open keuken moeten krijgen !
Wat bedoel ik hiermee ?
Wel ipv die stenen muren en glazen wand , zodat we mee kunnen kijken ( welliswaar op afstand) maar de monteur niet voor de voeten lopen en hij dus gewoon zijn werk kan doen
En de dealers zich hiermee ook nog aan de ARBO wetten houden, want jij staat niet naast een monteur bij je wagen en er kan dus niet op je tenen vallen , want je hebt geen werkschoenen aan !
En je kunt niet uitglijden over olie resten etc

Tevens zou het inhouden als er een glazenwand tussen zou zitten dat een garage een stuk schoner gehouden zou worden omdat het meteen opvalt dat het een zwijnenboel zou zijn en dat wil een garage niet !
Met als bij komend voordeel dat een monteur ook nog eens een prettige werkomgeving erdoor krijgt !
 

joergarms

Senior Member
Het leuke wil dat ik net bij Hegeman Arnhem ben binnengeweest. Ik wilde even een beurt voor mijn auto afspreken.
Omdat ik een paar vragen had, werd ik gevraagd mee te komen de werkplaats in, op de deur daar naartoe staat een sticker, betreden op eigen risico.
Verder kun je bij Hegeman vanaf de receptie makkelijk de werkplaats bekijken.

Ik denk dat het erbij willen zijn bij een gewone beurt vooral met (beschadigd) vertrouwen te maken heeft.
Ik heb bij Hegeman een goed gevoel, en laat ze daarom ook gewoon lekker hun werk doen.
De situatie zou anders zijn als ik het gevoel zou hebben een paar keer flink bedonderd te zijn, maar dat is gelukkig nog niet gebeurd.

Bovenstaande tekst neemt niet weg hoe ik er in het algemeen over denk, zoals hieronder ergens beschreven.
 

GL-rijder

Nieuw lid
Tegenwoordig komt het er vooral op neer dat als ze twijfelen over bijvoorbeeld remschijven al vervangen, dat ze het meteen kunnen vragen aan me. "Wilt u dit?" En dat ze meteen alles af kunnen werken waar ook maar enige twijfel bij hun over is.
U geeft precies aan waar de schoen wringt. Een veiligheidsaspect zoals het vervangen van een versleten remschijf zal en MAG een monteur nooit bij de klant neerleggen! Een vakkundige garage zal u nooit vragen of u dat wilt, maar u ADVISEREN dit onderdeel te vervangen. En als u dat weigert, ligt dat qua aansprakelijkheid vast. En zo hoort het m.i. ook.
Ik kan met het standpunt van de andere heren meegaan wanneer een klant wordt gevraagd om de storing toe te lichten vanwege de momentopname die de monteur ziet.
Maar verder dan dat, niet.

Realiseert u zich ook dat een leerling monteur ook praktijkervaring moet opdoen, hetgeen zich in uw ogen kan uiten als gebrek aan routine of zoeken naar waar zit dat. Dat zegt uiteraard verder niets over de kwaliteit van de uitgevoerde werkzaamheden.
 

Captain Hook

Forumguru
Laten we het zo zeggen, mijn persoonlijke ervaringen met garagebedrijven van allerlei merken, over de afgelopen 30 jaar en talloze auto's, tonen aan dat ze dat vertrouwen altijd beschaamd hebben. :icon_smile_dead:
Triest, maar het is niet anders. En voordat dat vertrouwen weer terug is zal deze branche heel wat moeten doen...:koffie:
 
Bovenaan Onderaan