Zekering ventilator

Alberik

Nieuw lid
Ik ben nieuw op dit forum. Ik ben in het bezit van een Skoda Fabia Combi II 1.6 Ambiente. Deze is van mei 2008 en heeft 100.000 km. gereden.

Ik heb een probleem met de ventilator. Sinds kort gaat de zekering direct stuk zodra ik de ventilator op stand 4 zet. Ik heb al diverse zekeringen (25Amp.)vervangen omdat je er niet altijd bij nadenkt om hem niet in stand 4 te zetten. Iemand een idee waar dit aan kan liggen voordat ik naar de dealer ga?
 

SuperBartje

Forumguru
Er zit dus teveel weerstand in de ventilator waardoor deze op stand 4 teveel stroom gaat trekken:

Heb je het interieurfilter gecontroleerd: zit het niet verstopt ?

En anders kan je mss de motor misschien demonteren/schoonmaken, evt beetje smeren met contactspray en eventuele lagertjes met een druppie olie ?

Motor vervangen lijkt mij pas een optie als die erg goedkoop is.
 

ArjanGr

Senior Member
Bij mij is dit probleem juist ontstaan nu ik het motortje gesmeerd had met Kogellagervet en WD40, omdat hij piepte. Ik zie het verband ook nog niet echt... Iemand een idee?
 

Alberik

Nieuw lid
Ik heb nog niet gekeken of hij ergens verstopt zit. Ik meen al eens ergens gelezen te hebben dat de ventilator moeilijk te bereiken is bij de Fabia II. Klopt dit. Ik heb al vanaf het begin diverse problemen gehad met de ventilator en airco. Diverse onderdelen al eens vervangen (aircopomp e.d. was wel garantie). Later bleek dat de motorventilator niet aansloeg als de kachelventilator op stand 1 stond en de airco aan is. Dit gaf ook een raar bijgeluid, dat nu wel weg is.
 

Ligflits

Senior Member
Bij mijn greenline was dit na ruim 1 jaar ook het geval. Op stand 4 klapte vrij snel de zekering eruit. Omdat het even duurde tot ze een nieuwe ventilator (aanjager) hadden heb ik eerst een handje zekeringen meegekregen... Daarna is onder garantie de ventilator vervangen.
Daarvoor schijnt wel je hele dashboard eruit te moeten?
 

Alberik

Nieuw lid
Probleem is opgelost. Vanmorgen het interieurfilter verwijderd en gekeken of deze vuil was. Dat viel wel mee. Vervolgend de ventilator aangezet zonder dat het filter weer terug gezet was. Op dat moment bleef de ventilator gewoon op stand 4 werken. Toen maar naar de dealer gereden voor advies. Hun hebben e.a. nagekeken en het bleek dat er een zekering van 30 amp. in moest ipv 25 amp. Er is dus ooit een verkeerde zekering gebruikt. Alles werkt weer naar behoren.
 

Ligflits

Senior Member
Klopt. Is inderdaad 30 amp. Daar heb ik er een handje van doorheen gejaagd tot de nieuwe gemonteerd was...
 
Ik had vorige week hetzelfde alleen bleef de zekering doorbranden, bleek de voorschakelweerstand kapot te zijn! Brand alleen door bij verwarming hoog te zetten + ventilatie hoog.
 
Bovenaan Onderaan