Zekering stuurbekrachtiging knalt er soms uit.

Heb sindskort met mijn Fabia uit 2006 een probleem dat de zekering voor de stuurbekrachting er soms uit klapt als de auto gestart wordt.
Het resultaat is dat mijn stuurbekrachtiging niet werkt totdat ik de zekering vervang dan doet ie het weer een tijdje.
Heeft iemand weleens iets soortgelijk gehad of nog verdere ideeen wat het zou kunnen zijn?
Het vervangen van het hele stuurhuis + pomp lijkt mij een duur geintje en helemaal zeker ben ik er niet van dat dit ook het probleem verhelpt.
Zelf had ik een geval gevonden waar het aan een verwarmingselement lag voor de EGR maar zit die ook aan dezelfde zekering verbonden?
Alvast bedankt voor jullie hulp!
 

ertromp

Forumguru
Welkom hier!
Voorstellen in het meet en greet gedeelte wordt zeker op prijs gesteld.

Heb je de stekker al eens gecheckt op de stuurbekrachtigingspomp? Loshalen en schoonmaken zou een eerste stap kunnen zijn. Merk je dat de stuurbekrachtigingspomp soms uitvalt?

Beste is om een diagnose te doen met bijvoorbeeld VCDS. Met dat programma aan de OBS stekker is wellicht een foutmelding te traceren
 
Nee heb hem nog niet schoongemaakt, kan ik daar als leek goed bij?

Tijdens het rijden is de stuurbekrachtiging nog nooit uitgevallen, alleen na het starten is het merkbaar.

Dus de zekering vliegt er tijdens het starten uit of de zekering is blijkbaar niet permanent nodig tijdens het rijden omdat de stuurbekrachtiging blijft werken en kan dan ongemerkt eruit klappen? Het laatste lijkt mij hoogst onwaarschijnlijk.
 

Spierings

Forumguru
Even kijken of je ergens een een stroomloopschema kunt vinden, en of hier nog iets meer over de zekering gaat...

Denk zelf dat het gewoon de pomp is, die mogelijk zwaar draait en dat daardoor de zekering eruit springt. Zeker bij de start als de olie nog koud en de pomp een tijd stil gestaan heeft.
 

Cordoba

Forumguru
Net als Spierings denk ik dat het systeem mogelijk te zwaar draait, door welke oorzaak dan ook. Heb je al eens gecheckt hoe het met de hydraulische olie in het servosysteem zit?
 

oco1979

Forumguru
Zonder schema is het maar gokken,moet weten at er allemaal op die zekering zit.
Als leek zal je dat hier niet echt oplossen vrees ik.
 
Kleine update voor degenen die mogelijk hetzelfde probleem hebben, ik heb uiteindelijk met behulp van het schema (bedankt daarvoor) kunnen achterhalen wat de reden was.

In eerste instantie was ik te makkelijk ervan uitgegaan dat het wel de pomp zou zijn en dat dit het enige component was die verbonden was met zekering 7 (SB7).
Dus ik een pomp bij de sloop gehaald en gemonteerd, resultaat? Meer van hetzelfde de zekering klapte er nog steeds uit.
Maar wat mij opviel was dat de zekering niet bij het starten faalde maar tijdens het draaien. Ook bleef de stuurmotor gewoon werken ondanks dat de zekering al geploft was, dit merkte je dus pas bij de volgende keer opstarten.
Volgende aanname was dat het mogelijk de sensor stuk was die ook op de stuurpomp verbonden was. Maar zonder sensor klapte de zekering nog steeds.

Ok, weer het schema er bij gepakt en beter gekeken hoe te lezen, blijkt dat voor mijn motor type (BBZ) op de zekering nog de EGR en de verwarmingselement voor de carterventilatie (N79) te zitten.
De EGR had ik zo gevonden maar de N79 was wel even zoeken, hij zit als je voor de auto staat links achter het motorblok.
Nadat ik de stekker van de N79 los getrokken had was het probleem opgelost!
Waarschijnlijk is de weerstand van het verwarmingselement dusdanig laag geworden dat hij veel te veel stoom trekt.
 

oco1979

Forumguru
Top dat je deze hebt opgelost en hier vermeld hebt.
In het begin bij de 1.4tdci van ford was daar ook een gelijksoort probleem mee.
Verwarmingselement die te veel stroom vroeg en hadden op dezelfde zekering nog andere componenten gestoken :mad:
Waarbij de wagen niet meer starte.
 

pvh7251

Nieuw lid
heb een noodoplossing zodat stuurbekrachtiging toch werkt bij defecte zekering. zekering slaat n.l. door na enige seconden. start de motor en doe er dan een goede zekering in. lampje storing stuurbekrachtiging gaat nagenoeg direkt uit en stuurbekrachtiging werkt weer. dan de zekering er direkt weer uithalen, zodat hij niet de kans heeft om door te branden. bij volgende start weer zelfde methode toepassen. je kan ook 2 draadjes in de zekeringkontakten stoppen en bij starten als de motor draait even doorverbinden totdat storingslampje uitgaat. ben nog niet achter probleem van doorbranden zekering, maar kom ik daar achter, dan zal ik dat ook doorgeven. weet iemand het echte probleem, dan hoor ik het graag. ik heb fabia combi 1.4 16v bj2004
 
E

Ex-lid 9621

@pvh7251 , dan moet je naast je reserveband op de sticker achterhalen welk type motor je hebt. Het bedradingsschema erbij pakken en controleren of er nog meer gebruikers op die zekering zitten. Deze, indien mogelijk, loskoppelen en kijken of de zekering dan weer doorbrand.

Dan pas kunnen we verder zoeken. Als je pomp normaal perfect werkt, dan ligt het waarschijnlijk niet aan de stuurbekrachtigings pomp zelf.
 

pvh7251

Nieuw lid
betreft 6y53f3 fabia combi ele gjg 5550 af 55kw bky kent. 18-PT-TN maar hoe kom ik aan een bedradingsschema? of kan iemand mij zeggen wat er nog meer op die zekering zit. volgens instructieboekje is de bewuste zekering 7 van 5 ampere voor de motorelektronica (is dus een rekbaar begrip)en de stuurbekrachtiging. dit probleem van doorgebrande zekering komt vaak voor soms blijft de zekering ook een paar dagen goed en brand niet door, maar later weer wel denk dat het vaak het zelfde probleem is, dus velen met dit zelfde probleem zullen graag de oorzaak willen weten. bedankt vast voor reactie terug, gr. peter.
 
E

Ex-lid 9621

Kenteken kan ik ook wat mee: Motorcode: AUA, BBY of BKY. Kan je de auto uitlezen op foutcodes?

Als je een voltmeter over zekering 7 zet (meter op 2V, met alleen contact aan, niet starten) hoeveel millivolt meet je dan?

Soort van howto hier:
 
Laatst bewerkt door een moderator:

pvh7251

Nieuw lid
kenteken is dus 18-PT-TN met motorcode BKY zoals in vorige bericht al stond. kan zelf de auto niet uitlezen. moet die voltage dan gemeten worden met een goede zekering of met een defecte zekering? kunt u zien wat er evt. nog meer op die zekering staat? lees in forum dat het ook verwarmingselement carter ventilatie N79 kan zijn en de EGR bij motorcode BBZ. is dat bij de mijne BKY ook soms van toepassing? bedankt vast voor reactie, gr. peter.
 
E

Ex-lid 9621

BKY had ik gemist in de lange zin. Met de zekering erin en over de zekering meten. Een deel van de systemen/sensoren krijgen al stroom voordat je motor start. Als deze ver onder de zekeringwaarde zit, dan is het waarschijnlijk een onderdeel wat (volledig) actief wordt bij het lopen van de motor.
 

pvh7251

Nieuw lid
probleem opgelost. is dus het verwarmingselement van de carterventilatie die de zekering er af en toe eruit gooit. het element zit links achter de motor ingebouwd. het is een rond onderdeel. er zit een stekker die je wel moeizaam los kan halen, daar je er moeilijk bij komt en het is lastig om het lipje te verzetten om de stekker te ontgrendelen. stekker los dus, zodat element niet meer aangesloten is en probleem is waarschijnlijk verholpen. verwarmingelement is niet zo belangrijk of het moet zeer hard vriezen. succes ermee. verder is het een prima autotje. gr. peter.
 
Bovenaan Onderaan