Zekering goed, maar binnenverlichting werkt niet - na poging plaatsen LED

Status
Niet open voor verdere reacties.

eriktv

Forumguru
Help! Ik heb zojuist met behulp van het topic Project LED (en veel ander leeswerk vooraf) een begin gemaakt met het vervangen van een deel van mijn verlichting door LED. Mijn wensen:
  • DRL (werkt, geen foutmelding)
  • Stadslicht (werkt, geen foutmelding)
  • Kentekenplaatverlichting (later, unit Superskoda)
  • Instapverlichting onderzijde deur (later, unit Superskoda of losse LED die wel past)
  • Spiegelverlichting (later, unit Superskoda of losse LED die wel past)
  • Verlichting binnen-/onderzijde achterklep
En bij deze laatste ging e.e.a. mis vrees ik. De lampjes aan de voorzijde werken volgens mij goed (kort, licht geknipper na aanzetten andere lampen, maar daarna niet meer) en zonder foutmeldingen.

Probleem: binnenverlichting werkt niet. :mad:

Mogelijke oorzaken:
  • Zekering 15 is ok. Kan het aan één van de CAN-BUS-zekeringen liggen? Meldingen werken wel, defecte grootlicht-lampje wordt gemeld.
  • Aan de binnenzijde van de achterklep heb ik de originele units teruggeplaatst, zonder lampjes. Er komen sowieso andere units in, denk ik. Bovendien heb ik (zonder succes) de metalen pootjes wat moeten verbuigen om plaats te maken voor de LED's. Er zit geen sluiting in.
  • Ook zonder de units in de achterklep geen binnenverlichting.
Volgende heb ik gedaan:
  • W5W-T10-lampjes van xenonlamp.nl (goed materiaal, naar ik lees) geprobeerd te plaatsen in deurverlichting (werkte, maar lampje is te groot) en in de binnenzijdeverlichting achterklep (paste slecht, werkte niet). Daarna in stadslicht geplaatst.
  • DRL's vervangen door LED. Werken storingsvrij.
  • Stadslicht vervangen door LED. Werken storingsvrij.
  • Na het prutsen met de achterkleplampjes werkten enige zaken niet. Eén raam ging niet mee met automatisch dicht via ab, spiegels klapten niet in via ab en ramen gingen telkens iets open na ontgrendelen. Na factory reset via maxidot en inleren van spiegels en raam werkt dat allemaal weer prima.

Iemand een idee????
 

eriktv

Forumguru
De gebruikte lampen:
https://www.xenonlamp.nl/canbus-led-vervangingslampen-50w
https://www.xenonlamp.nl/stadslicht-6-highpower-canbus-2-0-led

De unit in de achterklep:
DSC_3960 (Copy).JPG

En om toch even de succesjes te vieren en de goede stemming erin te houden:
DSC_3944 (Copy).JPG DSC_3945 (Copy).JPG DSC_3951 (Copy).JPG

Edit: toevallig vanaf vandaag weer 20% korting bij Superskoda. Om verder gedoe te voorkomen direct hele units besteld voor de resterende lampen. Hopelijk werkt dan de binnenverlichting ook weer. Voor de zekerheid nog een nieuwe zekering gekocht: dat is echt niet het probleem.
 
Laatst bewerkt:

VincentPC

Nieuw lid
Alles werkend gekregen?
Ik heb een lampje stuk in de achterklep en geel licht als stadslicht naast de Xenon. Deze zou ik net zo wit willen maken. Aan je foto's te zien ziet dat er goed uit. Ben benieuwd of de achterklep verlichting verder is gelukt zonder problemen, voordat ie het een en ander op me nek haal :)
 

Cordoba

Forumguru
@eriktv Heb je al geprobeerd om de LED andersom in de fitting te plaatsen? (een LED brand alleen als ie op de juiste manier is aangesloten, plus en massa omdraaien zorgt ervoor dat ie niet brandt, in tegenstelling tot gloeilampen die het allemaal niet uitmaakt)
 

eriktv

Forumguru
@Cordoba ik heb het geprobeerd, maar waar überhaupt al blij als ik een lampje erin kreeg, gepriegel :mad:

Heb intussen de units van Superskoda binnen en al even - tevergeefs - kort aangesloten. Aangezien alles binnen donker is denk ik dat de achterklepverlichting ook geen stroom heeft. Geen tijd gehad om uitgebreid te kijken helaas.

Vraagje: als de achterkleplichtunits ontbreken wordt toch niet de hele "groep" binnenverlichting uitgeschakeld? Als ik er niet zelf uitkom kan ik iig canbus uit laten lezen door @Antera als ik daar binnenkort voor wat andere leuke dingen heen ga
 

EdK

Forumguru
Aangezien alles binnen donker is denk ik dat de achterklepverlichting ook geen stroom heeft.

Denk dat dit een gevalletje kapotte zekering is .......
Ongemerkt met het klooien van de lampjes / bedrading een sluiting gemaakt !!??
 

eriktv

Forumguru
Is de meest logische verklaring. Echter zekering 15 (binnenverlichting volgens het boekje) is goed. Voor de zekerheid zelfs vervangen, maar nog geen oplossing. Iemand een idee welke zekering het dan nog meer kan zijn?
 

eriktv

Forumguru
:facepalm::facepalm::facepalm::facepalm:

Ik kan nu twee dingen zeggen:
  • Wat onduidelijk met al die rijtjes met grote en kleine zekeringen, schrijf dat toch eens duidelijker op Skoda
Of
  • KIJKEN ten Veen. En TELLEN. Basisschool.
Ik had het hele bovenste rijtje kleine zekeringen over het hoofd gezien, natuurlijk was het nr. 15!! Verlichting werkt weer, units van Superskoda passen prima en geven een bak licht :yeah:
Allen dank voor het meedenken, sorry voor eventueel onnodig hersengekraak :bloemen:


Omdat dit topic geen enkel technisch inzicht biedt (wellicht enkel leedvermaak voor sommigen) mag ie van mij weg @Hetzer @Pasqual .

@VincentPC ik zou voor deze specifieke lampjes gaan voor een hele unit van Superskoda. Is veel makkelijker en geeft volgens mij ook een beter verdeeld licht. Ik zal mijn ervaringen toevoegen aan het Project LED topic.
 

EdK

Forumguru
Allen dank voor het meedenken, sorry voor eventueel onnodig hersengekraak :bloemen:
Een knallende koppijn er aan over gehouden !
En de meerwaarde van dit topic is er wel degelijk !
Alleen maar kijken naar zekeringen gaat je zeker niet helpen......

Er is maar één slogan !!

METEN is WETEN !!
En dan is het meten met één meetpen op de Massa en met de andere de beide zijde van een zekering meten !!
Of één voor één de zekeringen uitnemen en ze doormeten / piepen met den universeel meter !
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan