zekering airco

Joda

Nieuw lid
Met de afgelopen warme dagen wilde ik mijn airco gebruiken .
Deze sloeg wel aan , maar er kwam geen verkoeling.
Ik moet nog kijken of er genoeg vloeistof in zit en zo voort.
Eerste wat ik deed na dat ik er in gereden had was kijken of de zekering kapot was,
ik haalde de zekering No 16 van de airco en waterpomp er uit en spontaan begon de ventilator te draaien bij de radiator
nu mijn vraag : Is dit normaal dat de ventilator spontaan gaat draaien bij het verwijderen van de zekering of is er meer aan de hand

Octavia combi 2.0 2003
 

Desperado

Forumguru
Misschien was het wel toeval.Maar zelf kijken of er genoeg vloeistof inzit?Kan dat?Ik heb zalf geen airco, maar het lijk t mij een gesloten systeem onder druk waar je zelf heel weinig aan kunt doen.
 

Joda

Nieuw lid
geen toeval , ik had het ook tegen wat vrienden verteld, die konden het nauwlijks geloven .
Hij doet het elke keer zodra ik de zekering er uit haal gaat de "fan"draaien .
Toch vreemd :)
 

Gieliovd

Forumguru
Lijkt erop dat je zekering de temperatuurvoeler triggert. Wellicht temperatuurafhankelijke weerstand sensor.

Zekering eruit onderbreekt circuit, sensor denkt....

Geen idee hoe het zit!
 
het lijkt me een veiligheidsmaatregel. de airco werkt niet naar behoren (zonder zekering, wat wil je) om er nu voor te zorgen dat er nooit sprake kan zijn van oververhitting bij een airco-storing zal uit voorzorg de fan gaan draaien. heb ook zoiets gehad met een subaru
 
Bovenaan Onderaan