(zeer) beperkt zicht bij regen

Beste medeforumgebruikers. Ik tuf nu inmiddels al een slordige 4 weken naar tevredenheid rond in mijn Fabia Greenline. Ik heb heerlijke stukken gereden in mooi weer en een klein regenbuitje kon de pret ook niet drukken...

Tot vanochtend...

Ik reed rond een uur of 11:00 op de snelweg en werd getrakteerd op een redelijk heftige regen/hagelbui. Dat zorgt er natuurlijk zowiezo voor dat het zicht beperkt wordt, maar ik schrok me toch een hoedje in de Fabia. Het gaat om het volgende: De afvoer van het water gaat (logischerwijs) via de zijranden van de vooruit, dat is niets nieuws. Maar bij de Fabia "stroomt" het water allemaal weg langs de zijruit, precies voor het stuk waar je spiegel zit.

Gevolg: ik zag NIETS meer door mijn spiegels. Invoegen op de snelweg moest ik doen door mijn hoofd ver te draaien en maar te gokken op het ontbreken van medeweggebruikers. Ik vind dit gevaarlijk!

Hebben jullie dezelfde ervaring? Is hier wat aan te doen?
 
Hallo Roppie,

Zou het helpen windgeleiders te monteren? Volgens mij zijn deze als accessoire te krijgen voor zowel voor als achterdeur. Kan zijn dat de waterafvoer dan anders loopt.
Ik heb de ervaring zelf nog niet gehad met mijn Fabia Combi maar wel al ergens anders gelezen.
 

Greenliner

Senior Member
@roppie,

Nanotechnologie autoruitcoating helpt waarschijnlijk. Het water vliegt dan makkelijker van je voorruit af je dak op ipv aan de zijkant langs je deurraam en spiegel te gutsen. Mijn Faab veranderde gisteren ook in een onderzeeer tijdens een bui. Ik ga het dit weekend aanbrengen op de voorruit. Volgens collega's werkt het prima en hoef je ook pas veel later je ruitenwissers aan te zetten. Ik smeer het ook op de achterruit want ik vind het irritant om voortdurend met de achterwisser aan te rijden zodra de weg nat is.
 

Hetzer

Forumguru
Sorry, ik herken dit probleem echt niet, bij mij vorige Fabia niet en mijn huidige GL ook niet.
 

wimv

Actief lid
Bij mijn Yeti had ik hetzelfde probleem zij het dat het water ter hoogte van de spiegels ging "draaien". Ik heb bij Halfords zp'n waterafstotend product gehaald, dit op de beide zijruiten en op spiegels aangebracht en het probleem is nu zo goed als weg.
 

rocket

Senior Member
Geen zicht

Hoi Roppie heb het zelfde probleem bij regen weinig tot geen zicht door het zijruit heb er nog geen melding van gedaan maar het is wel vervelend

Edwin
 

wimv

Actief lid
Zorg gewoon dat het water zo snel mogelijk van de zijruiten wordt afgevoerd (weggeblazen) en pak dan en passant de beide spiegels ook mee (blijf je zicht houden naar achteren). Het "nano product" kost een paar euro en voorkomt een hoop ergernis. Nu bij mijn Yeti en voorheen bij m''n Fabia II had ik er nagenoeg geen last meer van. Op de achterruit werkt het maar beperkt hoor. Daar heb je nauwelijks rijwind en daar werkt het product op. Het spatwater blijft daar gewoon tegenaan komen.
 
Wel flink wat regen gehad vanmorgen, het slechte zicht in de spiegels was mij niet opgevallen. Maar misschien spiegel ik wel te weinig ;)
 

corsaar

Senior Member
@WimV Het "nano product"

Is dat glas sex of zoiets ?

Nooit van gehoord koop je dat bij de supermarkt ?
 

wimv

Actief lid
En daar gaan we weer !! Ik zal het wel weer uitleggen voor de a-techneuten onder ons. Een nano product voor de ruiten maakt deze superglad waardoor water e.d. hier vrijwel geen grip meer op heeft. Het water loopt er als het ware bijna vanzelf vanaf en de rijwind helpt hierbij. Ik heb een doosje aangeschaft met hierin 2 aparte doekjes. Doekje 1 reinigt en ontvet de ruit vooraf en op doekje 2 zit het beroemde product dat je gewoon d.m.v. wrijven kunt aanbrengen. Het blijft minimaal een half jaar zitten en wordt tussendoor gereactiveerd d.m.w. gewoon water (tijdens wassen bijvoorbeeld). Je koopt het gewoon bij de automaterialenhandel
Glas Sex is iets compleet anders corsaar. Ik denk dat we daarover in de kantine nog wel eens een beste boom kunnen gaan opzetten ...
 
Bedankt voor de reacties tot nu toe. Dat "Nano product" vind ik wel interessant klinken, ik ben geen fan van windvangers o.i.d.

Kun je dat spul ook (bijvoorbeeld) bij de Halfords kopen?

Ik moet wel zeggen dat het een HEEL pittige hagel/regenbui was waar ik doorheen reed vanmiddag, eentje van het kaliber die niet vaak voorkomt.
 

Ron467

Actief lid
Ken het verschijnsel wel (water langs zijruiten), maar heb er geen last van.
Het is/was bij mij maar een baan over het midden. ik kijk daar overheen denk ik:crazy:

erger vond ik toen ik laatst half in de auto ging zitten en toen al het water van het dak precies bij de deuropening mijn nek en daarna de auto in stroomde.....:shocked:
 
Ken het verschijnsel wel (water langs zijruiten), maar heb er geen last van.
Het is/was bij mij maar een baan over het midden. ik kijk daar overheen denk ik:crazy:

erger vond ik toen ik laatst half in de auto ging zitten en toen al het water van het dak precies bij de deuropening mijn nek en daarna de auto in stroomde.....:shocked:

Dat laatste klopt ook helemaal, dat heb ik al enkele keren meegemaakt en duw daarom voortaan eerst de auto wat omlaag zodat het water er al af kan lopen.
Zeer irritant dat er gaan randje oid op gemaakt is.
 

wimv

Actief lid
@Roppie: zonder reclame te maken; ik heb het gewoon bij Half... gekocht.
@trafficleader: ik heb inderdaad ook al een paar keer een gratis douche gekregen van m'n Yeti (vindt ie leuk denk ik). Om het water er af te laten lopen moet je em natuurlijk wel heel goed gepoetst houden. Ja, die regengootjes waren zo gek nog niet !
 

corsaar

Senior Member
Op zich wil ik zo,n plasgootje wel weer terug, de argumentatie van niet
aerodynamisch neem ik op de koop toe dat is de Yeti toch al niet.
Dit is het Fabia draadje maar voor vele modellen geld hetzelfde water in je nek.
 

wimv

Actief lid
@corsaar: Mee eens. Het maakt helemaal niks uit of het water nu van een Fabia of van een Yeti in je nek loopt. In beide gevallen blijft het een rotgevoel !
 
Bovenaan Onderaan