Zacht onderstel Superb Combi Sportline

superbia

Forumguru
Ik heb mijn Superb Combi Sportline alweer bijna twee maanden in bezit en ik ben ontzettend blij met de auto. Op alle vlakken is het een stap voorwaarts ten opzichte van de Hatchback die ik hiervoor reed. Het enige waar ik moeite mee heb het veercomfort van het onderstel. Ik kan maar niet wennen aan het nadeinen bij hobbels en drempels. Het onderstel staat in de brochures als Sportonderstel, maar dat label maakt hij absoluut niet waar. Op de Hatchback had ik DCC, maar dat was helaas niet meer leverbaar op de Sportline. DCC in stand Sport was voor mij voldoende stevig geveerd en zonder te veel in te boeten op comfort.

Ik heb veel gelezen over Eibach verlagingssets die het nadeinden verhelpen, maar hiermee komt de auto ook lager te liggen. Het ziet er prachtig uit, maar wij zijn wintersporters en met verlaging is er geen ruimte meer voor sneeuwkettingen als ik de voorbeelden bekijk.

Bij het DCC zijn naar mijn begrip de schokbrekers instelbaar, zodat ze minder makkelijk inveren. Zijn andere schokbrekers een optie, of heeft dat ook weer nadelen? Ander punt is dat het een lease auto betreft en ik er daarom geen hele gekke dingen kan/mag doen en er ook niet bakken geld in wil investeren. Heeft iemand ideeën / ervaringen over mogelijkheden?

Zie onderstaand afbeeldingen van de patient, twee verlaagde Superb Combi's en een foto van sneeuwkettingen gemonteerd onder mijn voorgaande auto, de Superb Hatchback met DCC.
 

Bijlagen

  • auto 2sm.jpg
    auto 2sm.jpg
    1,8 MB · Weergaven: 257
  • Superb_01.jpg
    Superb_01.jpg
    293,8 KB · Weergaven: 280
  • verlaagde superb.jpg
    verlaagde superb.jpg
    1,4 MB · Weergaven: 269
  • sneeuwketting.jpg
    sneeuwketting.jpg
    1,6 MB · Weergaven: 225

EdK

Forumguru
Het onderstel staat in de brochures als Sportonderstel, maar dat label maakt hij absoluut niet waar.

In brochure maar ook werkelijk besteld en dus gemonteerd ?
In de kofferbak en achterin de manual zit een code stikker en met die stikker kun je precies zien uit welke opties etc je wagen is opgebouwd

Hiervoor is een proggie waarvan ik de naam cq site ff zo niet weet maar andere hier op forum waarschijnlijk wel
Kijk eens met dat proggie en je codelijst of je inderdaad wel het sportonderstel hebt gekregen.

Voor andere schokdempers / veren kun je bv contact opnemen met @Antera die verkoopt en monteerd en kan je hierin zeker in adviseren.
 

CDK

Forumguru
Je hebt naar alle waarschijnlijkheid al passende kettingen van je vorige auto. Voor verlaagde auto’s zijn er perfecte loopvlakkettingen te koop, ze zijn alleen iets duurder. Ik vermoed dat je geen sportonderstel aangevinkt hebt bij het bestellen van je huidige auto :cry: en het “veercomfort” van het standaard onderstel heeft niets met comfortabel te maken.
Veren en loopvlakkettingen samen zullen ongeveer 750,- kosten gok ik.
Je kunt ook voor een goedkope schroefset gaan, dan heb je veren en dempers in 1 koop en je bepaald zelf de rijhoogte. @Antera kan adviseren en monteren.
 

Antera

Donateur
Omtrent het deinen is er wel een oplossing voor. Het deinen van de auto is de combi tussen de slappere veren en de soepelere dempers. Door de dempers te vervangen voor bijvoorbeeld Bilstein B6 dempers die daarmee een stukje stugger zijn dan de OEM dempers. Dit zal al zorgen voor een stuk beter weg gedrag. De veren blijven nog wel soepel maar je gaat dan een beetje naar de sport stand van de DCC aan zitten.

Dan hoef je niet te verlagen. Wil je toch nog meer de sportstand hebben dan heb je veren nodig maar ook zeer zekers een setje dempers om dit echt te gaan hebben. Met alleen veren gaat je ook wel wat bereiken maar minder dan met de B6 dempers te plaatsen.

Ik kan natuurlijk niet in je beurs kijken maar mocht je eens een prijs opgave wensen kan je me altijd even mailen op onderstaande adres
 

superbia

Forumguru
Bij de Sportline is het sportonderstel standaard, ik heb ook het idee dat hij net iets lager staat dan de Hatchback met DCC en die staan weer iets lager dan het normale onderstel.

De sneeuwkettingen op de foto zijn al loopvlakkettingen, Maggi Trak Sport. Normale sneeuwkettingen gaan sowieso niet vanwege de indraai naar binnen. Daarom wil ik eigenlijk niet nog lager. Zoals je ziet op de foto was er al erg weinig ruimte bij de hatchback.
 
Laatst bewerkt:

Renkie

Forumguru
Ik heb zelf eerst hulpveren achter gemonteerd, scheelt ook al flink en het omhoog komen van de achterkant wat veel als nadeel wordt genoemd wordt vind ik echt heel erg meevallen. Doordat de kont minder beweegt is de auto veel stabieler.

Als tzt de schokdempers af zijn ga ik ook voor de Bilstein B6 denk ik, omdat die ook bij standaard veren goed functioneren. En qua (standaard) veren vervanging kun je eventueel ook de Bilstein B3 pakken.

Maar het ligt er erg aan hoe belangrijk je het vind dat de hoogte vergelijkbaar met origineel blijft. Als verlagen geen probleem voor je is kun je beter een complete verlagingsset halen.
 

Tuulster

Forumguru
Eibach gaat een wereld van verschil maken weet ik vanuit mijn Superb.
Altijd laten doen!
@Antera kan je hiermee perfect helpen en maakt er een leuke dag van :D
Mochten die kettingen niet meer passen zou ik gewoon lekker gaan vliegen naar de Bahamas in plaats van gaan skieen:pardon:
 

superbia

Forumguru
Haha thanks @Tuulster ik had van jou geen ander advies verwacht. :thumbsup:
Je laatste tip levert wat scheve gezichten op naast me op de bank... geloof niet dat dat hem gaat worden. :maakmegek:
 

sliderke

Senior Member
Ik Snap volledig je gevoel over de ophanging .ik kwam van een O2 en die was vooraan veel stugger. Met mijn S3 heb ik vooraan op veel last van nadeinen. Achteraan niet omdat ik de nivomat heb zitten welke veel stugger is. Door 19" wielen te steken in de zomer is het vooraan wel iets beter geworden .
 

superbia

Forumguru
Antwoord vanuit de leasemaatschappij is helaas negatief. Net nog even gebeld naar de ALD Drive Care desk, daar zat een jonge dame die het heeft nagevraagd bij de 'technische dienst'. Die verwezen nogmaals naar een hulpverenset. Helaas kwam ik met haar geen steek verder omdat ze zelf ook toegaf geen idee te hebben waar ze het over had.

Even de dubbelcheck vanuit mijn kant: Hulpveren zijn toch puur voor het zwaarder beladen / trekken van Caravans/Boten etc?

Next stop is intern wagenparkbeheer, maar die hebben niet zo'n heel goede trackrecord in service op geleverde auto's is mijn ervaring... to be continued.

----
Bedankt voor de complimenten inzake de lease auto.

Lijkt ons eerlijk gezegd een prima idee(hulpveren), mits het geen verlaging set betreft. De auto zal echt beter functioneren met een hulpverenset. Uiteraard gaan we geen verlaging set laten monteren, dus een Eibach verenset is niet akkoord.


Wellicht help deze link, u mag wel een hulpverenset laten monteren van MAD, zijn zelfs te koop via Skoda:

https://shop.skoda.nl/auto-accessoires/transport/hulpveren/superb/


Heeft u nog vragen? Neem dan gerust contact op. Ik sta u graag te woord.

----
 

Renkie

Forumguru
Hulpveren rijdt wel beter. En op zich is het niet raar dat een LM geen verlaging wil monteren, kost geld.....
Of je moet het zelf betalen en bij inlevering terug bouwen, wellicht dat ze dat wel willen. Maar zaken als uitlijnen moet je zelf denk ik ook betalen.

Zie ook mijn eerdere bericht

"Ik heb zelf eerst hulpveren achter gemonteerd, scheelt ook al flink en het omhoog komen van de achterkant wat veel als nadeel wordt genoemd wordt vind ik echt heel erg meevallen. Doordat de kont minder beweegt is de auto veel stabieler."
 

RefleCs

Forumguru
De eibach veren hebben wel iets geholpen bij mij maar nog lang niet afdoende. De standaard vering maar vooral ook demping van de Superb Combi is veel te slap, met name aan de voorzijde. De achterzijde gedraagt zich prima. De eibach kit rijdt een stuk beter dan de standaardveren maar dat is voornamelijk bij lange doordraaiers e.d. waar de auto met de standaard vering erg snel zoekerig werd met de achterkant. In wijken met veel snelheids vertragende oplossingen is het een ramp om met de Superb te rijden.

Begrijp me niet verkeerd. Ik heb de afgelopen 3,5 jaar met heel veel plezier in de auto gereden. Super comfortabel ook op de lange ritten. Maar het deinen is het eerste waar ik juichend afscheid van neem. DCC is een must voor de Superb en dat is het kennelijk nog steeds. Ben wel nieuwsgierig of daar met de komst van de Facelift nog verandering in is gekomen.
 

RefleCs

Forumguru
Hulpveren rijdt wel beter. En op zich is het niet raar dat een LM geen verlaging wil monteren, kost geld.....
Of je moet het zelf betalen en bij inlevering terug bouwen, wellicht dat ze dat wel willen. Maar zaken als uitlijnen moet je zelf denk ik ook betalen.

Zie ook mijn eerdere bericht

"Ik heb zelf eerst hulpveren achter gemonteerd, scheelt ook al flink en het omhoog komen van de achterkant wat veel als nadeel wordt genoemd wordt vind ik echt heel erg meevallen. Doordat de kont minder beweegt is de auto veel stabieler."

De eibach kit stond op de offerte als 'hulpveren' bij mij ;)
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Ik wist het wel: hulpveren er onder :thumbsup:
Heb ze ook onder mijn O3 met standaard onderstel. Meeste tijd is de auto achterin leeg, maar weggedrag is perfect!
Nadeeltje: bij mij ligt de achterkant wel iets hoger met die veren.
 

Antera

Donateur
Hulpveren zitten alleen achter dit lost je probleem niet op. Mijn advies setje Bilstein B6 dempers eronder en het word al veel beter. Hulpveren voor de voorzijde bestaan niet
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

sliderke

Senior Member
Kunnen die b6 dempers ook gemonteerd worden met behoud van originele veren?

edit al teruggevonden dat idd voor samen met originele veren is

andere vraag. Heeft de Passat dit deinende fenomeen eigenlijk ook?
 
Laatst bewerkt:

Renkie

Forumguru
Bij de Passat is dit inderdaad minder schijnt. Maar die heeft en andere dempers en andere veren.

Zelf zou ik ook naar die B6 dempers kijken, maar op zich zijn de hulpveren al wel een verbetering dus dat kun je ook eerst proberen.
 
Bovenaan Onderaan