Yeti met 200.000 km - verstandige aanschaf?

Skoman

Nieuw lid
Waarde forumleden, overweeg momenteel aanschaf van een dealeronderhouden Yeti 1.2 (2010) met 202.000 km op de teller en voorzien van een nieuwe distributieketting. Is dat in principe geen enkel probleem of moet ik attent zijn op addertjes onder het gras? Zo ja, welke met name?
Achtergrond: Skoda Yeti is al jaren mijn droomauto, vanwege looks, hoge zit, R U I M T E, comfort, afwerking. Minpunten: relatief hoge CO2 uitstoot en relatief hoog benzineverbruik (vergeleken met crossovers als Peugeot 2008 en Renault Captur).
Mocht 2 ton op de teller linke soep zijn, welke maximale stand raden jullie dan aan?
NB Koerste aanvankelijk op een Fabia Combi (veel voordeliger in gebruik), maar die bleek bij nader inzien te klein en zelfs benauwd in vergelijking met mijn huidige Peugeot partner VTC.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik zou nooit een benzine auto met een dergelijke km stand kopen, maar dat is persoonlijk.
Wat ik erg raar vind, is dat je de Fabia Combi te klein vind. Ik heb beide auto's gehad en vond de Fabia zeker niet kleiner dan de Yeti. Zeker als het gaat om benutbare ruimte. Alleen gaan relatief hoge zaken als bv een fiets er bij een Yeti in. En de Fabia is wat smaller. Maar ik heb het zeker niet als kleiner ervaren
 
Laatst bewerkt:

Kanerr

Forumguru
Er spelen meer factoren mee bij zo een kmstand. Hoeveel vorige eigenaren waren er? Is hij volledig onderhouden middels het schema? Is de auto erg netjes of uitgeleegd? Staat hij te koop particulier of bij een dealer? Een auto wordt meestal verkocht bij zo een kmstand wanneer de eigenaar denkt dat hij grote kosten gaat krijgen.
 

hemi24

Forumguru
Als de prijs goed is én het is al jaren je droomauto én het voelt goed, waar moet je dan nog op wachten?

Als de auto slecht was geweest had ‘ie de 2 ton waarschijnlijk nooit gehaald...
 

Erik_NL

Forumguru
@Skoman
1,2 liter motoren staan i.h.a. als betrouwbaar bekend. Regelmatig onderhoud is i.m.h.o. cruciaal.
Zeker als je jaarkilometrage aan de lage kant is, en met een volledige onderhoudshistorie van een Skoda-dealer (of gerenommeerde vakgarage) kan je er ondanks deze kilometerstand nog jaren plezier van hebben. Ik heb vorig jaar een soortgelijke afweging gemaakt bij de aankoop van onze Yeti uit 2016 met krap 100.000 km op de teller.
 

Skoman

Nieuw lid
@Rosinfield: klopt, feitelijk is er geen groot verschil in ruimte tussen Yeti en Fabia Combi, maar in optische beleving wél. Meer ruimte tussen hoofd en dak, bij Yeti geen rechterscheenbeen tegen console, maar hoge zit en makkelijke in/uit stap. Plus - inderdaad - die fiets makkelijker achterin.
@Kanerr: verkoopadres lijkt me bonafide. Ga morgen proefrit maken.
@hemi24: wacht inderdaad de proefrit af.
@Erik_NL: ben het eens met je argumenten voor betrouwbare Yeti ondanks hoge kilometrage. Maar... er is wel een ENORM verschil tussen 2010 met 202.000 km of 2016 met 100.000! Vandaar mijn aarzeling en vragen.
NB Vergeet niet dat een Peugeot Partner (3000 liter) voor mij een soort referentie is; zoek dus een zo ruim mogelijke wagen.
 

Cordoba

Forumguru
Ik denk dat je niet alleen moet kijken naar de auto zelf maar ook hoe je de auto wil gaan gebruiken en hoelang. Als je er 5 jaar of langer mee wil blijven rijden en 20k km of meer per jaar rijdt, is een auto met een wat lagere km-stand verstandig. Als je maar 5000 km/jaar rijdt, en er maar 3 jaar mee denkt te rijden, is de km-stand veel minder belangrijk.

Een ander punt: bij een handbak hoef je geen problemen met de versnellingsbak te verwachten, bij een DSG (automaat) van die leeftijd en die km-stand zou ik huiverig zijn vanwege de kans op serieuze onkosten.

Een heel andere vraag: een Roomster is geen optie voor je? Dan kun je voor een vergelijkbaar bedrag als de Yeti een wat jongere auto kopen met minder km's.
 

Skoman

Nieuw lid
@Cordoba: wil er zo'n 10 jaar mee vooruit, ca. 10.000 km per jaar. Theoretisch zou ik dan eindigen bij een tellerstand van 300.000 km. Reëel?
 

Cordoba

Forumguru
Lijkt me beslist niet onmogelijk, maar ik denk dat je dan tussen 250.000 en 300.000 km wel rekening moet houden met extra onderhoudskosten (maar daarvoor wel vrijwel geen afschrijving meer). Ander punt je hebt dan over 10 jaar een auto van ruim 20 jaar oud, dat kan beslist, maar de gemiddelde personenauto wordt niet ouder dan 16-18 jaar.

Logisch gesproken als je echt een Yeti wil, zijn er zoals ik het zie twee mogelijkheden: of een iets jongere Yeti met minder km's zoeken, of er rekening mee houden dat je de 10 jaar niet haalt met deze Yeti. Ook gezien de ontwikkelingen met elektrisch rijden enz. denk ik dat nu nog 10 jaar verder met een auto op fossiele brandstof een beetje een vraagteken blijft.

Ik heb om de vraag over de km-stand te beantwoorden ook een zoektocht op internet gedaan naar Yeti's met km-standen boven de 200.000 km, op gaspedaal vind ik er 9, waarbij de hoogste km-stand 274.000 km is, dat geeft altijd wel een leuke indicatie wat een motor aan kan. Op Marktplaats heb ik er 1 gezien met 320.000 km, maar dat was een 2 liter dieselversie.
 
Laatst bewerkt:

Niels83

Forumguru
Alles is afhankelijk van de prijs. Ik ben wel vernaasd wat er wordt gevraagd voor een 10 jaar oude benzine met veel. Km's.

Ik reken bij een benzine dat hij tussen 10.000 en 15.000 per jaar heeft gelopen. Dan heeft hij voldoende afstanden gereden om goed warm te worden, en niet teveel om versleten te zijn. Uiteraard moet de rest ook goed zijn.

Bij een diesel ligt dit wat hoger, simpel omdat het omslagpunt hoger licht, anders vraag ik me af of het wel klopt.
 

Rataplan

Forumguru
Bij een diesel ligt dit wat hoger, simpel omdat het omslagpunt hoger licht, anders vraag ik me af of het wel klopt.
Bij een benzine of diesel, er heeft wel 100.000km iemand met z’n kont in die stoel gezeten. Zo geldt dat ook voor schokbrekers, rubbers en andere onderdelen die gelijk zijn bij de verschillende brandstof soorten.


Ik zeg altijd: ‘Bij tweedehands koop je altijd de problemen van een ander.’ Wat of hoe groot die problemen zijn is per geval anders en die dien je dan in te calculeren of tevreden mee te zijn.
 

Kanerr

Forumguru
On the other hand, mijn vader heeft 2 jaar terug een Polo 6R 1.4i gekocht met 380duizend op de klok. 1 eigenaar, volledig vw onderhouden. Staat nu op 404k en behalve de distributieriem vervangen en normaal onderhoud (een kleine beurt) niks aan gedaan en loopt superstrak ;)

Vandaar dat ik zeg, het gaat om de algehele staat van de auto. Als de auto is ingeruild bij een autogarage weet je voor 90% zeker dat er kosten aan zitten te komen omdat de vorige eigenaar hem weg heeft gedaan/ingeruild.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Het gaat natuurlijk om de kans op problemen. Natuurlijk kun je het treffen, maar met een paar ton op de teller, is er natuurlijk wel een gerede kans op (grote) onkosten. Het scheelt natuurlijk als je zelf het nodige kan doen aan onderhoud. Anecdotes over succes stories zeggen wat dat betreft niets en zijn te vergelijken met de opa die 95 is geworden met zijn hele leven 2 pakjes sigaretten per dag. Op grond van zo'n geval zeg je ook niet dat roken veilig is.
Ik heb altijd nieuw gekocht, behalve deze laatste auto. Die kocht ik met 23 000 km. Dat scheelt best wat centen en bij zo'n jonge dealer onderhouden auto, ben ik niet bang dat ik me er een buil aan kan vallen. Ik zal het dus in het vervolg weer zo doen.
 

Niels83

Forumguru
Bij een benzine of diesel, er heeft wel 100.000km iemand met z’n kont in die stoel gezeten. Zo geldt dat ook voor schokbrekers, rubbers en andere onderdelen die gelijk zijn bij de verschillende brandstof soorten.


Ik zeg altijd: ‘Bij tweedehands koop je altijd de problemen van een ander.’ Wat of hoe groot die problemen zijn is per geval anders en die dien je dan in te calculeren of tevreden mee te zijn.

Tsjah niet iedereen heeft 30K op de plank liggen of wil daarvoor lenen. Dus bij een 2de hands auto kun je wat gedoe verwachten. Heb ook al eens een auto gekocht waar ik geen garantie op had en waar ik kosten bij had. Overigens waren die nog steeds lager dan het garantie pakket. Overigens ook wel eens een auto gekocht met garantie waar ik bij de derde keer kromme remmen (1ste keer gelakt, 2de keer alleen nwe schijven) te horen kreeg, je koopt ook geen nwe auto hé. Mijn reactie was, jullie verkopen Bovag garantie en ik weet vrij zeker dat Bovag remmen die trillen geen kleinigheidje vinden, zullen we ze anders even bellen? Waarna ze toch maar nieuwe schijven en blokken hebben geplaatst.

Bij een nieuwe verwacht je de problemen niet en lees ik hier toch ook vaak gedoe met storingen in de computer, die maar moeizaam worden opgelost.

Wil je geen kosten aan je auto hebben is de beste optie er geen te kopen.
 
Laatst bewerkt:

Niels83

Forumguru
Het gaat natuurlijk om de kans op problemen. Natuurlijk kun je het treffen, maar met een paar ton op de teller, is er natuurlijk wel een gerede kans op (grote) onkosten. Het scheelt natuurlijk als je zelf het nodige kan doen aan onderhoud. Anecdotes over succes stories zeggen wat dat betreft niets en zijn te vergelijken met de opa die 95 is geworden met zijn hele leven 2 pakjes sigaretten per dag. Op grond van zo'n geval zeg je ook niet dat roken veilig is.
Ik heb altijd nieuw gekocht, behalve deze laatste auto. Die kocht ik met 23 000 km. Dat scheelt best wat centen en bij zo'n jonge dealer onderhouden auto, ben ik niet bang dat ik me er een buil aan kan vallen. Ik zal het dus in het vervolg weer zo doen.

Ik heb het idee dat de 2de hands markt vrij overspannen. Dat komt ook doordat veel auto's van 8 jaar of ouder rechtstreeks naar Polen gaan. Zo houdt je het aanbod klein.

Maar als de prijs goed is en je houdt rekening met wat extra kosten, kun je nog steeds 2de hands een prima auto kopen. Dan moet je niet klagen als je een wiellager of een schokbreker moet vervangen, dat calculeer ik in ieder geval, zo'n 1000 euro reserve voor het eerste jaar, nog nooit helemaal nodig gehad. De kans dat je de opa van 95 vind is best wel redelijk. Je moet alleen wel goed nadenken, bij de laatste auto leek het hokje riem vervangen met een andere pen te zijn ingevuld an de rest op die bladzijde, dus de skoda dealer gebeld wiens stempel er bij stond die mij hun onderhoud stukken gelijk mailde. Waarin stond dat het goed was.
 
Laatst bewerkt:
Een Yeti is inderdaad leuk, en als het je droomauto is zeker het overwegen waard ook met 2 ton. neem iemand mee die verstand van auto's heeft of laat een aankoopkeuring doen.
Verder is het ook een kwestie van geluk hebben.
Natuurlijk levert een nieuwe auto minder risico, maar een nieuwe Yeti is er niet meer en neem aan dat het budget ook nog een rol speelt.
Laat je even weten of het wat geworden is ? liefst met een of meerdere foto's ?
 

Tees

Donateur
Ik heb het idee dat de 2de hands markt vrij overspannen. Dat komt ook doordat veel auto's van 8 jaar of ouder rechtstreeks naar Polen gaan. Zo houdt je het aanbod klein.

Ik heb het idee dat het juist door corona komt dat de tweedehands markt op dit moment zo booming is. De vraag naar tweedehands auto's was voor de zomer megahoog, weet niet of dat nog steeds zo is maar zou me niet verbazen. Wat dat betreft is het nu geen goed moment om een auto te kopen.

Maar on topic: je kan met elke auto geluk hebben of pech hebben. Maar tis idd zo dat een auto met 2 ton op de teller sneller (grote) kosten zal opleveren dan eentje met 1 ton. Reden voor mij om 5 jaar terug een F1c met 135k op de teller te kopen. En als ik nu een 'nieuwe' (Octavia of zo) zou lopen, zou ik ook onder de 150k willen kopen. Dat gezegd hebbende heb ik nu 35k gereden met de Faab en heb ik nog altijd geen schrikbarende kosten gehad. Afgelopen jaar was een dure, met 1200 euro, maar alle andere jaren waren meestal max 500 euro aan ongepland onderhoud.
 
Bovenaan Onderaan