Yeti ingeruild

Leon54

Actief lid
Ik voel me er bijna schuldig over, maar heb mijn fijne, sympathieke Yeti na 5 jaar en 60000 km ingeruild. Auto destijds nieuw aangeschaft.
Ik was niet voornemens een andere auto te kopen, maar dit kwam toevallig op mijn weg.
Moet gezegd worden, ik heb tot op heden nog nooit zo'n fijne/gebruiksvriendelijke auto gehad als de Yeti, maar na een jaar of 4 a 5 wordt ik meestal onrustig en begin ik om me heen te kijken voor wat anders. Ik noem het maar modellenmoeheid. Mijn voornemen om 15 jaar in de Yeti te blijven rijden is dus niet uitgekomen... Ik zal altijd met veel sympathie aan de Yeti terug blijven denken en dat kan ik lang niet van alle andere auto's zeggen die ik heb gehad en dat waren er voor de Yeti 14.

Wilde wel graag een auto met DSG ditmaal. De Yeti 2 kan mij niet zo bekoren. Ik ben ook niet geheel overtuigd van het nieuwe model Karoq. Dan vind ik de VW Tiguan in R-line uitvoering veel mooier, maar wat een geld....

Mijn "nieuwe" aankoop dan: Een rode Seat Leon FR, 1.4 tsi, ACT, 150 pk met cilinder uitschakeling uit 2015 met 26000 km op de teller. DSG-automaat, leer/alcantara sportstoelen, panorama dak, Seat sound systeem, full led, elektronisch sperdifferentieel, enz. Rijdt fantastisch, stil en snel.... Wat een soepele motor !

Heb de vorige eigenaar weten op te sporen en gesproken via FB. Deze wist te melden dat de auto in topconditie verkeert en nooit schade had gehad. Toch geruststellend.

Forumlid, ERTROMP, heeft nagenoeg dezelfde auto heb ik ontdekt....

Voor de liefhebber heb ik nog een prachtige set originele Skoda Spitzberg velgen met Vredestein winterbanden in de aanbieding... Set is als nieuw en onbeschadigd

Voor eventuele belangstellenden voor de Yeti 1.4 zelf, deze staat ergens vanaf volgende week te koop bij Vakgarage in Heerde.

Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Veel plezier met de Leon. Passen de Skoda Spitzberg velgen niet gewoon op de Leon, of wijkt de ET-waarde te veel af? Als het wel past, alleen andere naafkapjes en klaar.

leon-cupra

Forumguru
Herkenbaar verhaal :D ik moet ook altijd beloven om de nieuwe op te rijden, is er nog nooit van gekomen :maakmegek:

Proficiat met de Leon. Mooie uitvoering. Ga je de hoge zit van de Yeti niet missen?

Leon54

Actief lid
Zeker, ze passen, maar de bandwang is 50 en moet 45 zijn voor de Leon. Eventueel gooi ik er andere banden om. Bedankt voor het meedenken.

Leon54

Actief lid
Ik ga uitvinden of ik de hoge zit ga missen... We zullen het zien. De Leon is vrij laag.
Als het me weer eens in de rug schiet (S.I. gewricht) zal het wel afzien worden...

De bodemvrijheid is ook 4 a 5 cm lager schat ik. Ook dat zal moeten wennen in oneffen terrein of in de winter. Met mijn vorige Leon al eens tot de bodemplaat vast gestaan in de sneeuw en die was niet verlaagd.

Laatst bewerkt:

Leon54

Actief lid
De Spitzberg zijn origineel voor de Yeti en 17 inch. Google maar even... Banden zijn Vredestein Snowtrac met 5 mm profiel.

hemi24

Forumguru
Skoda Spitzberg : 7,0 J x 17 ET45 (bandenmaat 225/50R17)

Seat Leon Dynamic FR : 7,5J x 17 ET51 (bandenmaat 225/45R17)

Volgens de toelatingsgegevens op de Duitse Seat site mag 7,0J x 17 ET49 ook op een Leon type 5F; wederom met bandenmaat 225/45R17

Kortom de het voorstel van @Cordoba is het overwegen waard: nieuwe winterbanden en naafkapjes om de Yeti velgen en je hebt strakke winterwielen!

Laatst bewerkt:

Leon54

Actief lid
Skoda Spitzberg : 7,0 J x 17 ET45 (bandenmaat 225/50R17)

Seat Leon Dynamic FR : 7,5J x 17 ET51 (bandenmaat 225/45R17)

Volgens de toelatingsgegevens op de Duitse Seat site mag 7,0J x 17 ET49 ook op een Leon type 5F; wederom met bandenmaat 225/45R17

Klopt, maar op de Seat moet wangmaat 45 en op de Spitzberg zit maat 50. De bandomtrek zou met ruim 6 cm toenemen.
Overigens is de auto thans met zomerbanden uitgevoerd en 18 inch wielen...
225/40/18

Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Ik zou het toch serieus overwegen: die (slechts)5 mm profiel op de bestaande Snowtracs gaan je toch geen top-bod opleveren...

Ik zou met nieuwe winterbanden er een mooie 17" winterset voor de Leon van maken!

EdK

Forumguru
Maar ja je houd wel en beetje het Yeti gevoel met zo'n seat.
Als je dan heimwee naar de yeti hebt kijk je ff naar de velgen en dan ist weer over....:pieker::jaja:

Leon54

Actief lid
Daar zit wel wat in.....
Ik denk dat je de velgen met andere naafdoppen, nauwelijks herkent als Skoda velgen.

ertromp

Forumguru
Gefeliciteerd met je aanschaf
Eindelijk een auto met een fatsoenlijke wegligging :D
Ach en dat geneuzel over bagageruimte iedere grootgrutter brengt je boodschappen tegenwoordig aan huis :deuk:
Zonder gekheid het is een auto met een top motor en idem dito wegligging waar je mi veel plezier aan gaat beleven !

Bovenaan Onderaan