[Yeti] Ik ga het doen....

RDE

Lid
De tuning voor mijn Yeti 2.0TDI is besteld! Binnenkort ga ik van 140 naar 166pk, maar belangrijker van 320 naar 390Nm koppel. Dat wordt lachen, een wolf in schaapskleren, wie verwacht straks zo'n snelle Yeti? Hoewel de tussenacceleraties al goed waren, merkte ik op de snelweg dat je toch wel met een hoge koets rijdt. 120-150 gaat dan toch niet zo snel meer.... Ben benieuwd hoe dat straks gaat. Ik houd jullie op de hoogte.
 

RDE

Lid
Bij Tunex in 's Heerenberg. Die hebben mijn Octavia ook gedaan destijds. Super. Ik ben er nu weer geweest maar het motormanagement is beveiligd tegen tuning. Die beveiliging kan er wel af, maar dat kan de dealer weer zien. Die snapt dan ook wel wat er gebeurd is.... Nu wordt het stekkertuning. Voor de volgende beurt ff het stekkertje verwijderen en daarna kan die weer. Voordeel is ook dat je hardware kunt meenemen naar een volgende auto.
 

Noord26

Forumguru
Tunex werkt volgens mij met uitsluitend standaard chips. Dan kun je beter naar het 'ernaast' gelegen Lochem rijden: JD Engineering. Mogelijkheid tot een chip op maat en afstelling op een rollenbank. Tuners die geen mogelijk hebben tot een custom chip weten over het algemeen een stuk minder goed waar ze mee bezig zijn. En vice versa.

JD kan die 2.0 Tdi gewoon chippen zonder, wat u hier 'stekkertuning' noemt hoor. Dus krab nog maar eens achter de oren als een tuner zegt dat het motormanagement beveiligd is tegen tuning, zeker als het bij een andere tuner wel kan. JD geeft (even uit het hoofd) minimaal 175pk/400Nm op voor uw motor.

ps. Je had een maandje eerder moeten zijn.. :eek:

@ Chris: 300+ pk's inmiddels? :laugh:
 

Rosinfield

† In Memoriam
het is ook een stuk goedkoper, net als veel andere van deze "standaard chippers" . Ik zou denk ik ook liever wat meer uitgeven voor iets goeds
 

sitechris

Donateur
@Noord26: 306 idd.

Ontopic: ik zou zeker ook een gerenommeerde tuner als JD overwegen. Die paar 100 euro die je meer betaalt, verdien je terug in betrouwbaarheid en de kwaliteit van de chip (de wijze waarop auto zijn vermogen aflevert bijvoorbeeld). Je hebt al veel geld uitgegeven aan je Yeti, zonde om nu een paar honderd euro te beknibbelen op kwaliteit en betrouwbaarheid.
 

RDE

Lid
Dank voor jullie tips en gedachtengangen. Ik kende het spreekwoord "goedkoop is duur koop", iets wat niet altijd waar is overigens, anders reden we met z'n allen geen Skoda, maar Audi oid. Of "duurkoop per definitie een goede koop" is, is ook niet waar. Maw: waarom kan een goedkopere tuner niet net zo goed werk leveren als een duurdere tuner (vaak zijn dit de bekendste). Beveiliging op motortuning is een onderwerp dat ik bij meerdere tuners heb gehoord bij nieuwe auto's (mijn Yeti is van 2012). Nogmaals, dat is wel te omzeilen, maar dat hoeft de dealer, en daarmee evt. mijn werkgever niet te weten. Vandaar deze oplossing. Ik stel voor jullie op de hoogte te houden.
 

Noord26

Forumguru
Je hebt mij niets horen zeggen over goedkoop is duurkoop. Ik wil je er wel even duidelijk op wijzen als een tuner alleen standaard chips levert en daarbovenop ook verteld dat hij de ECU niet kan kraken, terwijl er anderen zijn die wel custom chips kunnen leveren voor dezelfde motor je even achter de oren moet krabben.
 
@RDE: Ik heb mijn vorige auto ook laten tunen bij Tunex, middels het externe kastje op mijn 2.0 TDI. Deze ging inderdaad van 140 naar 160 PK en dat werkte perfect. Enige minpunt was, dat als je hem op cruise control had staan heel af en toe de auto een schokje maakte. Verder geen enkel commentaar op gehad, op de wijze van werken. Ik heb deze externe "ECU" nog liggen thuis en kan hem niet meer gebruiken op de benzine motoren die ik nu heb. Je mag deze wat mij betreft voor een prikkie overnemen en bij Tunex even opnieuw laten afstemmen op je motor. De rekening van Tunex heb ik er ook nog bij en dat zal jou schelen in de kosten.

Overigens: ondanks dat ik geen slecht woord over Tunex heb, ga ik de Fabia van mijn vrouw laten tunen bij JD via de fantastische groepsactie van Noord26. JD heeft inderdaad echt een goede naam, naar wat ik begrepen heb.

Als je interesse hebt in mijn Tunex "stekkertje", hoor ik dat graag bijv. via PB
 
Na de vele discussies over chiptuning door te hebben gelezen, heb ik een tweetal weken geleden bij JD te Lochem een afspraak gemaakt om onze Yeti 1.4TSI te laten tunen. Vorige week woensdag kon ik terecht. Toen ik thuis de deur uit reed, had ik al gelijk spijt...29 graden buiten en dan drie uur achter het stuur moeten. Maar goed er stond wel wat leuks te wachten...
Bij JD het standaard verhaal...koffie, computer uitgebouwd, geprogrammeerd, ik lekker van het mooie weer genoten:laugh:, testrit en na 2,5 uur weer huiswaards. Op dat moment stond er slechts 700 km op de teller en was de wagen nog niet compleet ingereden. Er is idd wel het een en ander veranderd. Het extra vermogen is goed waarneembaar maar komt pas echt vrij boven de ca 2200-2400 toeren. Dan hoor je de turbo ook z'n werk wel doen. Daaronder merk je dat extra niet zo heel erg. Oprit snelweg gaat een stuk sneller, even inhalen allemaal een feest. Ik heb nu al zin in de autobahn van de zomer. Wel ga ik deze week bij de BP ron98 tanken. Ik ben benieuwd of ik het verschil merk. Dat zal ik welf even moeten ervaren, de meningen daarover verschillen op het forum nogal...natuurlijk ben ik ook benieuwd of de auto nog extra soepel wordt na het compleet inrijden, laten we zeggen vanaf ca 1500 km...
 

sitechris

Donateur
je auto wordt zeker nog soepeler. Overigens vaak nog wel na wat meer kilometers op je teller. Vaak na 10.000 km is je motor echt lekker los. Veel plezier met de tuning.
 
Ik dacht dan na 1500 km de boel wel los was... Bij ongeveer 1500 gaan we op vakantie naar het Oosten van Europa en bij terugkomst zullen we waarschijnlijk 5000 verder zijn (totaal 6500 dus). Ik ben benieuwd of we nog wat van het extra soepeler worden gaan merken. Het is toch zo dat na verloop van velen kilometers (dan hebben we het niet over 10.000) de paardenkrachten juist weer langzaam onsnappen?
 

sitechris

Donateur
Nee hoor, dat valt reuze mee. In Autobild hebben ze regelmatig auto's waar ze 100.000 km duurtest afleggen. Dan wordt de acceleratie aan begin en op einde gemeten. Vaak is de auto op einde net wat sneller. Uiteindelijk verliest een oudere auto wel wat van het vermogen, maar als je de auto goed onderhoudt, dan zal dat in praktijk best meevallen.
 

Skoody Boo

Actief lid
Het extra vermogen is goed waarneembaar maar komt pas echt vrij boven de ca 2200-2400 toeren. Dan hoor je de turbo ook z'n werk wel doen. Daaronder merk je dat extra niet zo heel erg.

Aha. Daar zitten twee kanten aan. Aan de ene kant het beste bewijs tot nog toe dat JD een goede tuner is. Aan de andere kant voldoet tuning daarmee niet aan de o zo vaak als belangrijkst genoemde reden: het hogere koppel in de lage toeren.
 

Race Eend

Forumguru
als je RON95 tankt en hem daar op mapt, moet de ontsteking onderin 'laat' staan (na-ontsteking), als je RON98 tankt en hem daar op mapt, kun je onderuit de toeren meer koppel draaien (en dus meer vermogenswinst halen onder de 2000rpm), omdat je zonder pingelen een vroeger ontstekingsmoment kan draaien op RON98 benzine.

Als je hem op 98 zou afstellen en je gaat meestal op 95 rijden, dan gaat hij continue flink moeten corrigeren (pingelsensoren), wat een nukkige auto geeft. Dus je koppelwinst onderuit is geringer, en dat wordt ook aangegeven als je hem op RON95 laat afstellen.

Je kunt simpelweg niet alles hebben:
- Een 1400cc motor
- Hoge compressie motor
- Veel vermogen en extra koppel -> meer turbodruk onderuit de toeren
- ron95 brandstof.

Ergens zul je een compromis moeten maken.
 

Rosinfield

† In Memoriam
En hoe zit het dan, vraag ik mij af, wanneer hij is gemapt op 95, maar je tankt 98. Wat is dan het effect. En verschilt dat nog al naar gelang er sprake is van OBD tuning of een externe ecu zoals bij de 1.2 tsi/tdi
 

Race Eend

Forumguru
En hoe zit het dan, vraag ik mij af, wanneer hij is gemapt op 95, maar je tankt 98. Wat is dan het effect. En verschilt dat nog al naar gelang er sprake is van OBD tuning of een externe ecu zoals bij de 1.2 tsi/tdi

Als je hem op hebt afgesteld op 95 en je gaat 98 tanken, dan is er wel ietsje winst, maar minder dan met een 98 programma.

Een externe ecu kan geen ontstekingsmoment aanpassen, dit kan alleen met een (obd)chiptuning. Dan kan je hem hoogstens veilig nog wat meer turbodruk geven op 98 (zonder dat hij gaat pingelen). Ontsteking blijft geheel zoals de fabriek dat heeft gedaan. Echter een 1.2 TSI is een minder gevoelige motor dan een 1.4 TSI.
 
Ik kan niet anders zeggen dat ik tevreden ben over het extra koppel. Dat is gewoon goed waarneembaar en even belangrijk, de auto is niet in een hork veranderd! Gisteren heb ik de tank volgegooid met BP ultimate RON98. Daarna dacht ik wat heb ik toch een lekkere wagen en wat is ie soepel en snel. Maar eigenlijk denk ik dat altijd wel een beetje bij een volle tank... IK had wel het gevoel dat de auto iets zuiniger liep. Ik denk dat ik er deze zomer eens flink mee ga rijden en na die tijd een update geef (verbruik en verschillen per benzinesoort).
 
Bovenaan Onderaan