Yeti comfort

Landrovertje

Nieuw lid
Beste Forum lezers en Yeti rijders,

Allereerst zal ik mij even voorstellen.

Ik ben Peter 46 jaar en samen met mijn vrouw hebben wij half januari een Skoda Yeti Comfort gekocht.

Uiteraard is deze nog niet geleverd maar wij zitten (on) geduldig te wachten tot het zover is.

Nu lees ik hier van alles op het forum en ben al een hoop wijzer geworden.

Wat ik nog niet weet en graag wil weten is het volgende:

Heeft de Yeti Comfort:

Een computer alwaar jullie het over hebben op dit forum?

Een regensensor ?

Een Verlichtingssensor ?

Deuren op slot bij rijden ?

Mis ik nog iets wat eventueel ingesteld kan worden?

Op engelse site's kom ik niet zover daar mijn engels niet erg best is en vertalen is ook niet altijd de oplossing.

Zou het graag willen weten zodat ik de Skoda dealer van te voren al kan vragen dit wel of niet in te stellen.

Ik hoor graag van jullie.

Peter
 

Falcon

Donateur
1. De computer zal zeker gewoon aanwezig zijn. Je zult hem alleen niet zelf kunnen instellen vanuit de auto, omdat u waarschijnlijk niet "MaxiDOT" heeft besteld.
2. Geen regensensor
3. Wel een lichtsensor (is onderdeel van de Lichtassistent)
4. Deuren op slot met rijden is niet standaard ingesteld, maar kan de dealer voor u doen.
5. Over instellingen in de Yeti kun je het beste even zoeken op het forum op VAG-COM.
 
Je hebt niet het "luxe" maxi-dot informatiedisplay.
Je hebt een lichtautomaat en daarmee vrijwel zeker ook een regensensor (in de lichtsensor achter de spiegel), tenzij ze die HEEL recentelijk gewijzigd hebben. Die regensensor staat echter niet aan. Dat kan door de garage gebeuren. Fabtdi heeft dat ook laten doen en er een formuliertje meegekregen van zijn dealer met de juiste codes ervan: http://www.skodaforum.nl/board/attachment.php?attachmentid=12651&d=1297061042. Dat formuliertje is voor een aantal andere dealers al een eye-opener geweest.
Veel instellingen kun je door de garage laten doen (maar dan moeten ze wel willen) of door mensen met een "kabel" die de instellingen voor je kunnen veranderen.
 

Landrovertje

Nieuw lid
Met dit antwoord ben ik zeer blij.
Als de dealer beld wanneer hij binnen komt geef ik dit gelijk door zodat hij dit kan veranderen.
Ga tevens nog even verder rond neuzen hoe dat nu precies zit met de dag rij en dimverlichting.

Hartelijk dank voor het antwoord.

Peter
 

Falcon

Donateur
@Landrovertje: Het lijkt mij wel zo handig voor de dealer dat hij zsm verneemt wat er ingesteld dient te worden. Mijn ervaring dat dit erg op prijs gesteld word!
 

Landrovertje

Nieuw lid
Falcon,

Ik probeer eerst er achter te komen wat er nu allemaal ingesteld kan worden met die computer.
(kan nemalijk nog niet alles vinden)

Als ik dit allemaal weet geef ik gelijk mijn voorkeur op aan de dealer.

Vind het trouwens wel raar dat de dealer mij deze informatie niet heeft gegeven tijdens de aankoop.

Maar bedankt voor de tip.

Peter
 
Met "die computer" bedoel je waarschijnlijk je maxi-dot. Daar kun je niet ontzettend veel mee instellen en dat wat er kan staat in de handleiding. Er zijn echter nog wat andere dingen in te stellen via speciale apparatuur. Soms worden die instellingen echter als extra's verkocht bij duurdere versies of opties (cornerlight als je mistlampen hebt, instapverlichting, regensensor bij xenon). Dat is dan vanuit de verkoopargumentatie niet handig om dat vooraf mede te delen. Veel mensen zullen dan bijvoorbeeld een ambition nemen ipv een elegance als de gewenste extra's softwarematig lijken te zijn. Pas als je hardwarematige zaken wilt (bijv. sunset) zul je over een duurdere versie gaan nadenken of die als extra's bestellen. Als je dat niet kunt bijbestellen moet je wel een duurdere versie kopen.
 
Soms weet de dealer het ook niet (en sommige verkopers al helemaal niet). Je moet trouwens vaak een monteur hebben die handig is met de computer, en dan is de hele ploeg van de dealer er mee bezig en het beperkt zich niet tot de verkoper alleen. Zelfs op de diverse fora zijn er een boel meningen die uiteenlopen of iets nu wel kan of niet en hoe en en en. Veel kopers zien dan door de bomen het bos niet meer en de dealer dus vaak ook niet. Hij zou het zich namelijk extra moeilijk maken als de wagen geleverd wordt. Nu zal hij jou een wagen leveren af-fabriek en hoeft daar niet zo ontzettend veel aan in te stellen. Bij een waslijst niet af-fabriek extra's loop je ook de kans dat die extra's niet lekker werken, vergeten zijn of misschien niet meer kunnen met het nieuwe onderdeel dat net sinds een week daarvoor in de auto gemonteerd is (ja, onderdelen willen nog wel eens wijzigen en je hebt ook andere softwareversies waarmee er meer/ minder mogelijk is).
Daarnaast moet je ook niet vergeten dat een dealer garant staat voor het product dat geleverd is. Als daar van alles en nog wat mee gebeurd is wordt het natuurlijk lastig als er problemen mee zijn. Als hij immers iets instelt dat niet goed blijkt te werken of je wilt het anders dan kom jij weer terug en verwacht waarschijnlijk dat hij het onder garantie wijzigt. De delaer had het immers aangeboden... Vandaar dat de meesten er gewoon voor te kiezen geen reclame te maken voor de tig aparte instellingen die er eventueel mogelijk zijn... Als je leuke dingen weet kun je het ze altijd vragen en zullen ze het meetsal best wel voor je willen instellen.
 

Landrovertje

Nieuw lid
We hebben inmiddels te horen gekregen dat we de Yeti vrijdag aanstaande op kunnen halen.
Dat is erg snel 14 januari besteld en vrijdag ophalen.
Heb gelijk contact op genomen maar de verkoper wil beweren dat er geen regensensor op zit. (Yeti Comfort)

Ik lees hier op het forum hele andere dingen dus ben ik langs gereden om hem deze print te geven.
http://www.skodaforum.nl/board/attachment.php?attachmentid=12651&d=1297061042

Vervolgens werdt mij verteld dat dit met de modellen van 2011 niet meer mogelijk is.
Nu denk ik dat ik nog een model heb van 2010 gezien de snelle levertijd.

Maar goed hij ging het doorgeven aan de monteur dus we zien wel vrijdag.

Mochten hier op het forum nog mensen zijn die er iets over weten hoor ik dit graag natuurlijk.

Peter
 

PMS

Nieuw lid
Wij hebben onze Yeti Comfort op 19 februari besteld, dus dan kunnen wij hem over 5 weken ophalen :winkie:
Ben benieuwd of ze jouw regensensor nog kunnen activeren.
 
HarryS heeft zojuist zijn bolide gekregen en dat zou dus van dezelfde productieserie moeten zijn. Aangezien de regensensor in de lichtsensor zit van het automatische licht en die deel uitmaakt van de comfort-versie zou die er dus nog steeds in moeten zitten.. Maar goed, wie weet bouwen ze een ander onderdeel in de ambition dan de comfort...
 

Gompie

Lid
Soms weet de dealer het ook niet (en sommige verkopers al helemaal niet)...

Van mijn dealer begreep ik dat PON bepaalt wélke opties wél en welke niet worden geactiveerd. Kan zo zijn natuurlijk, dat weet ik niet. Maar is dan wel van de zotte, zeker als bepaalde opties wel degelijk én op de site én in de folder zijn opgenomen als (standaard)opties bij bepaalde uitvoeringen.
 

Claude

Lid
Pon heeft bepaald, met welke opties de verschillende uitvoeringen zijn uitgerust. In zoverre klopt dat verhaal.
Dat af-fabriek de complete bedrading is aangebracht en standaard de volledige software toegankelijk is voor de dealer, daar zal Pon niet mee te koop lopen. Het blijft goodwill van de dealer of hij je met een vinkje in de software wil helpen opties te activeren, die bij een duurdere uitvoering horen, ongeacht of dat dan tegen uurtarief gebeurt of met een bijdrage in de fooienpot. Er zijn natuurlijk meer dealers...
 

Falcon

Donateur
Daarnaast is hier trouwens ergens een lijst met leden die de VAG-COM zelf kunnen aanpassen.
 

Landrovertje

Nieuw lid
Nou de Yeti Comfort staat voor de deur.

De regensensor is geactiveerd en zowel de dealer als de monteur waren blij met de uitdraai die ik had meegenomen.
Zij wisten niet dat het kon

Dus de Comfort heeft ook een regensensor die geactiveerd kan worden.

Peter
 
Gefeliciteerd met je bolide!
Mooi dat die sensor nog steeds dezelfde is. Had eigenlijk niet anders verwacht, maar je weet maar nooit. En weer een garage/dealer die een extra service kan bieden met dank aan Fabtdi en zijn dealer (ook mijn dealer;) trouwens).
 

PVS

Nieuw lid
Op Yeti comfort 2012 doet ie het ook, printje van deze topic met de codes meegenomen naar de dealer, dealer wist niet dat het kon, maar ging héél simpel met de juiste code.
Mijn ouders waren al zo blij en trots met de Yeti, maar nu helemaal top nu de regensensor ook nog geactiveerd is ( is zoals ik zelf ook al dacht en ook hier gelezen had idd dezelfde sensor als de lichtsensor ).
Een hoop dingen zijn idd achteraf in te stellen, de auto's van tegenwoordig zijn eigenlijk al helemaal software matig en bekabeld voor bereidt, en is idd een kwestie van wat men besteld heeft, en wat de importeur wil laten activeren.
 

EdK

Forumguru
en hebben ze toen ook meteen rainclosing aangevinkt ?

Dit houd in dat als je ramen cq dak nog openstaan ( elektrisch aangedreven ) dan automatisch gesloten worden !

Uiteraard als deze voor de deur geparkeerd staat en al op slot en je één van de ramen/ dak open hebt staan vanwege wat ventilatie tijdens een warme dag
 
Bovenaan Onderaan