Yeti 1.8 TSI 4X4: wanneer ketting vervangen?

Muug

Senior Member
Hoi,

onze Yeti, waar we nog steeds verliefd op zijn, heeft nu 151.xxx km. Ik vraag me nu af of die ketting niet eens vervangen moet worden? De reden dat ik die vraag hier even smijt is dat onze dealer vorige maand in alle stilte met pensioen is gegaan en dat ontdek ik zonet pas.
 

hemi24

Forumguru
Ketting zou in principe een autoleven lang mee moeten gaan.

Vraag is alleen hoe lang dit dan precies is en daar kunnen de opvattingen nogal verschillen!

Je zou kunnen stellen, dat vervanging niet noodzakelijk is als de ketting zich niet laat horen.

Afhankelijk van hoe lang je met de auto zou willen doorrijden kun je op een gegeven moment een afweging maken om de ketting (+ spanners) preventief te laten vervangen.

vervangen zal niet goedkoop zijn, maar als de motor in de soep loopt ben je uiteindelijk duurder uit.

blijft altijd een afweging, en op een gegeven moment moet je jezelf afvragen wat beter is: veel geld in de huidige wagen steken, of toch afscheid te nemen voordat de grote kostenposten zich aandienen...
 

Muug

Senior Member
ah, ok, ik dacht dat het op een gegeven moment wel opgenomen ging zijn in het onderhoudsschema.
 
Ik zou me eerder zorgen maken over een eventueel olieverbruik bij deze motor dan de ketting.. 1.8 CDAA motor en 150.000. Meestal gaat het “feest” dan beginnen.
 

haassie

Forumguru
Zou wel weer een typisch geval van garage besparing zijn.....vervang alleen het strikt noodzakelijke, niets meer, niets minder....de zuigers.
Doorgaans worden bij dit soort revisies de ketting toch zeker wel gelijk meegenomen, zeker bij hogere km standen, de boel ligt immers toch al uit elkaar bij een zuigervervanging. Was bij mij iig wel het geval.
 
Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
Inderdaad wel bijzonder. Bij onze S2 zijn een paar weken geleden ook de zuigers + zuigerveren vervangen. En dan uiteraard ook de distributieketting, want die ligt dan toch los. Dat je die ketting, die bekend staat om te rekken weer opnieuw monteert lijkt me redelijk absurd. Ding kost maar een paar tientjes, maar het werk is vele uren...
 
gezien @Muug dus al revisie gehad heeft lijkt mij dat de ketting en spanrollen en kettingspanner is meegenomen tijdens de revisie.

wellicht dat het op de specificatie factuur staat? Anders even met de garage contact opnemen?
 

Muug

Senior Member
Contact opgenomen. Antwoord was verbazend. Ketting hoeft niet vervangen te worden. Dat is dus niet opgenomen in het onderhoudsschema. Het is maar als er bepaalde symptomen optreden dat men zou overwegen die ketting te vervangen.
 

Desperado

Forumguru
Een ketting hoort een autoleven mee te gaan. En als deze rekt dan is dat als het goed is allang merkbaar voordat het mis gaat. Maar dan moet je wel aan onderhoud e.d doen.
 

hemi24

Forumguru
Zuigerveer hoort ook een autoleven mee te gaan, maar kan ook vroegtijdig de geest geven en dan is er maar één remedie: vervangen..!
 

Desperado

Forumguru
Kan.....er kan van alles. Maar doorrijden als je motor bijgeluiden heeft is vragen om problemen. En dan kom je bij het stukje verspringen van de ketting enzovoort.
Zuigerveren vervang je ook niet preventief omdat die misschien wel kapot kan gaan.
 
Alles valt en staat wat de fabrikant schetst als “autoleven”

als je vraagt hoe lang gaat dat onderdeel mee?
Dat kan ik u niet zeggen meneer. 100.00km. 200.000km? Geen idee meneer.

ok. En wat is de garantie van de fabrikant?
2 jaar of 60.000km meneer.


Klaar. Uitgeluld.
 
Zo hebben ze bijvoorbeeld voor de DSG7 geen onderhoud interval voor de bakolie.
De koppeling draait niet mee in de olie, die vervuilt de olie niet. Dus de olie hoeft het niet geserviced te worden.

Maar overal heb je vervuiling, slijtage van materiaal, de constante cyclus van koud-warm-koud.
Dus je kan er natuurlijk op wachten dat de olie na verloop van tijd verouderd.
Maar bij navraag van de dealer; nee hoor. Lifetime. Niet nodig.

heb dus bij VAG techniek tijdens de beurt de 6 jaar oude bakolie laten vervangen :thumbsup:
 

haassie

Forumguru
Dus je kan er natuurlijk op wachten dat de olie na verloop van tijd verouderd.

Vooropgesteld, ik geloof niet in sealed for life om dezelfde redenene. En wat merk je dan na verversen? Vraag ik me echt af. Hoe zag die olie er uit na 6 jaar?Verbeterd er dan iets aan de rij eigenschappen? Bij een dsg6 heeft dit doorgaans een positief resultaat weet ik aangezien de platen in de olie liggen en die echt vervuild raakt...bij een dsg7 liggen alleen de tandwielen in de bak die door de olie gesmeerd worden...zal niet direct het rijgedrag beinvloeden lijkt me. Alleen slijtage verminderen aan tandwielen...
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Waarschijnlijk merk je in eerste instantie weinig van een dergelijke oliewissel, allen zorg je er daarmee bijvoorbeeld voor dat de bak met gemak 6 ton haalt, terwijl ‘ie anders bij 4 ton was gaan janken of ratelen...
 

haassie

Forumguru
:maakmegek:...een dsg7 dq200 met 4-6 ton? Nou dan eet ik mn schoenen op...dan moet het haast een kat zijn met meer levens...
 

hemi24

Forumguru
Wat is er volgens jou dan mis met de bak van een DSG-7 (DQ200)?
Behalve dat deze wellicht iets te vaak nieuwe koppelingsplaten nodig heeft en afstelling hiervan moeilijk constant site houden, volgens mij weinig...
 
Bovenaan Onderaan